Nieuw lid - voorbereiding winterstalling

#1
Graag wil ik mij voorstellen als nieuw lid bij de vereniging. Sinds 2 maanden trotse eigenaar van een 2001 F british racing green met beige leder 2tone interieur met 110 dkm 'net ingereden'.

Helaas zit het seizoen er bijna op en dienen we voor te bereiden voor de winterstalling. Zijn er - behalve de normale maatregelen - speciale vereisten voor een F?
Onder normaal versta ik: reinigen, tank vol, banden lekker hard, accu thuis aan de druppellader, ruitewissers omhoog, kap dicht maar niet vergrendeld.

Alvast dank!
MG F 2001, British Racing Green, Cream/Walnut leather, 16", chrome + wood pack, airco, ABS

Re: Nieuw lid - voorbereiding winterstalling

#2
Hallo John,

De tank is van kunststof dus vol is niet aan te raden. De kwaliteit van de brandstof loopt alleen maar terug. De kap kan gewoon dicht en vergrendeld. Blijkbaar heb je in de winterstalling geen stroom? Anders zou de accu gewoon in de auto kunnen blijven, uiteraard wel aan de druppellader. Geen accu in de auto is geen alarm in de MG.
Ik heb inmiddels 16 jaar ervaring met een MGF/TF die 's winters stilstaat. De druppelaar en wat extra in de banden is ongeveer het enige wat ik doe.

Als de MG naar de stalling is het misschien wel een mooi moment op je F in het MGF register in te schrijven. Dit kan op www.mgfregister.nl

Groet,
Ad
MGTF 135 Brooklands SE, VRN: 56-NS-FK, British Racing Green, owner since Jan 27, 2004
Modifications: Original Windstop | MS Daytona exhaust | K&N57i | Remapped ecu | B&G Water Level Sensor Kit | Cruise Control

Re: Nieuw lid - voorbereiding winterstalling

#4
200143 schreef:
16 okt 2020, 16:12
Hallo Ad,
zijn (haar?) vorig baasje had hem al geregistreerd met Vehicle Serial Number: 523766 in het register.
En idd geen stroom in de stalling. De brandstofdampen in de tank en leidingen kunnen dus geen kwaad?
mvg,
Nee, is niet door een vorig baasje geregistreerd.

Groet,
Ad
MGTF 135 Brooklands SE, VRN: 56-NS-FK, British Racing Green, owner since Jan 27, 2004
Modifications: Original Windstop | MS Daytona exhaust | K&N57i | Remapped ecu | B&G Water Level Sensor Kit | Cruise Control

Re: Nieuw lid - voorbereiding winterstalling

#5
Winteropslag van 3 - 4 maanden, ik zou zeggen ten eerste parkeren op van de rubber/plastic "uitholling overdwars" band beschermers en ten tweede de accu in de auto, maar min pool los.
Voor de minpool gebruik ik sinds 1999 (tja ik heb de F al een tijdje) een accuaansluiting welke is voorzien van een plastic wartel welke bij losdraaien de minpool onderbreekt
en je auto dus stroomlos staat.
In oktober 2015 parkeerde ik mijn auto "voor de winter" maar door helaas een ziekte per februari 2016 en het feit dat ik meerdere MG's bezit bleef de auto onaangeroerd in een niet verwarmde garage
staan tot januari 2019.
Ik verwachtte dat de accu leeg zou zijn, maar die bevatte nog genoeg prik om te starten. Helaas niet op de bandenbeschermers geplaatst, dus platte kanten aan de banden tijd
voor een distributieriem wissel en nieuwe banden (productie datum) dus vanuit de garagebox direct naar een garagebedrijf gereden nog met de oude (98 BP) benzine erin.
Ergo alle alle winters ervoor en erna altijd hetzelfde gedaan, de rest is volgens mij stierenpoep.
Let wel gestald in geventileerde niet verwarmde maar wel vorstvrije garagebox met de kap gesloten.

Re: Nieuw lid - voorbereiding winterstalling

#6
Hallo Ad,
ik heb de registratie ingediend want de F staat sinds deze week op stal:)
Accu blijft erin zitten met -pool los, de beheerder heeft een startaccu indien nodig. Kap dicht met stofdoek erover.

To do's voor volgend jaar:
-veerbollen vervangen, want nu wel heel stugge 'sportieve' vering
-koppeling(cylinder?) checken, want ik trap het pedaal door het tapijt en dan nog schakelt het zwaar en lastig ('geblokkeerd')
-1 achterband vervangen (zitten 2 verschillende op?), doe ik pas na de stallingsperiode, waarna uitlijnen.
MG F 2001, British Racing Green, Cream/Walnut leather, 16", chrome + wood pack, airco, ABS

Re: Nieuw lid - voorbereiding winterstalling

#7
Het zijn een paar leuke klussen John maar ik heb foto's gezien van je MGF en dan moet de conclusie zijn dat de MG het absoluut waard is.
Het is een keurige MGF en ook een mooie uitvoering. Als de to do's zijn uitgevoerd weer jaren rijplezier verzekerd.

Groet,
Ad
MGTF 135 Brooklands SE, VRN: 56-NS-FK, British Racing Green, owner since Jan 27, 2004
Modifications: Original Windstop | MS Daytona exhaust | K&N57i | Remapped ecu | B&G Water Level Sensor Kit | Cruise Control

Re: Nieuw lid - voorbereiding winterstalling

#8
Hallo allen,

even een kleine update aangezien het mooie weer er nu echt aan zit te komen en het tijd wordt van de gedane inspanningen (en aderlatingen...) te gaan genieten:
-veerbollen zijn vervangen, dit geeft een totaal andere auto! De stikstof was op en 1 bol was lek. Mensen, laat dit doen! Je krijgt er echt een veel fijnere auto van.
-het schakelen is zonder aanpassingen sterk verbeterd. Wel is de koppeling hulp cilinder (op de bak) vervangen want deze lekte aan de buitenzijde slangaansluiting. Fingers crossed!
-de band zit er nog. Volgens mijn monteur in goede staat en het is geen APK afkeur. Wel uitlijning laten doen, rijd prima zo.

Ik heb deelgenomen aan het slalom event in Lelystad (aanrader!) en deze aanpassingen zijn dus goed getest. Wel bleek dat de ontluchtingsnippel van de radiator het nu echt begeven te hebben (warm geworden door de inspanningen?) want de volgende dag lag er een plasje koelwater op de oprit. Dit was al een bekend zwak punt, het kunststof was licht beschadigd door te sterk aandraaien . Dus radiator ook laten vervangen.
Na de winterstalling trouwens een positieve verrassing: minpool aansluiten, starten en lopen! En schakelde dus ook weer gelijk soepel.

Op naar het mooie weer! Wellicht tot ziens in den lande,
John
MG F 2001, British Racing Green, Cream/Walnut leather, 16", chrome + wood pack, airco, ABS
cron