Afgebroken verbinding koelvloeistof expansiereservoir

#1
Afgelopen week lekker op vakantie in Zuid Limburg met nog een paar zomerse dagen om lekker open te rijden met de MGF. Tot donderdag toen ineens mijn koelvloeistofreservoir leeg was. Gelijk gevuld met de altijd meegenomen fles koelvloeistof. Na 30 km weer leeg. Gelukkig kon ik het vakantieadres bereiken en de ANWB bellen. Wat bleek: de onderste tuit van het reservoir, waar de slang overheen geschoven zit, was afgebroken. Schijnt te komen door materiaalveroudering. De ANWB heeft de tuit weer vastgelijmd met een soort sinterlijm (merk Magic Fix). Terug thuis na 250km was het reservoir weer helemaal leeg. Gelukkig bleef de temperatuur van zowel koelvloeistof als olie stabiel door rustig te rijden. Nu dus een nieuw reservoir bestellen en hopen dat er verder geen gevolgen zijn (ik verwacht van niet).

Is dit iets dat vaker voorkomt? (Volgens de ANWB wel bij Volkswagen)

Henk

Re: Afgebroken verbinding koelvloeistof expansiereservoir

#2
Iedere kunststof heeft te maken met materiaalveroudering. Het expansievat is volgens mij gemaakt van Polyethyleen. Dat is toch best wel geschikt om de constante temperatuurverschillen op te vangen. Het expansievat staat ook niet op de lijst om eens in de zoveel jaar te vervangen. Lijmen is knutselen, niet meer dan dat. Maar met een nieuwe kun je weer jaren verder.
MGTF 135 Brooklands SE, VRN: 56-NS-FK, British Racing Green, owner since Jan 27, 2004
Modifications: Original Windstop | MS Daytona exhaust | K&N57i | Remapped ecu | B&G Water Level Sensor Kit | Cruise Control
cron