Re: MGF demontage achterbumper

#2
Nachtje in de kruipolie zetten (WD40) dan even wat vaster draaien (breekt de roest af) en dan proberen weer los te draaien.
Beste is om een 6 kantige dop of ring-sleutel te gebruiken dan wordt de kans kleiner dat je bout naar de gallemiezen gaat.
Bout terugplaatsen met montage vet of beter een rvs bout erin.

Re: MGF demontage achterbumper

#4
Het is bijna onmogelijk deze heel eraf te halen.
Bij mij brak de moer af van 1 steun.

Ik heb dit zelf gerepareerd door een strip gegalvaniseerd ijzer (bij een bouwmarkt om de hoek te verkrijgen)
Een stuk van +/- 8 cm afzagen met decoupeermachine met ijzerzaag (of de ouderwetse ijzerzaag).

Strip op 4 cm over een rechte lijn 3/4 van de dikte inzagen met een gewone ijzerzaag.
De zaagsnede met een vijl een hoekje vijlen van 45% (komt niet zo heel precies) dan strip haaks ombuigen. (eventueel lassen/hard solderen maar is niet perse nodig)

De strip in de ruimte houden van de afgebroken moer, en de maat afteken waar het schroefgat M10 moet komen. (dit kan je ook meteen doen maar dan moet je nauwkeuriger buigen)

Het gat boren 8,5 mm en tappen met M10 (met gelijke spoed als de nieuwe bout uiteraard)

Aan de andere zijde van de haak 1 gaat boren van 4,2 mm dwars door het blik en strip heen.
Deze met een rvs 4 mm boutje en moertje en ringen vastzetten.
Dan het volgende gaatje boren van 4,2 mm en zorg dat alles haaks blijft door bijvoorbeeld een met een griptang vast te zetten.
Alles afbramen en met hammerite verven.

De nieuwe RVS bouten even passen of ze lekker lopen.

25 minuten werk kostprijs erg laag.

Re: MGF demontage achterbumper

#5
Pas geleden hetzelfde meegemaakt.
Een bout zit vastgeroest. Ik heb de boutkop met een dremel geheel weg geslepen.

Naderhand zie ik dat het ook anders had gekund.
- Je kunt ook de 'Bumperpots' 2x (L+R) 4x M8 bout met moer losnemen. Twee aan de zijkant en 2 aan de bovenkant. De moeren hiervan zitten diep in de kofferruimte en kunnen hier ook los gedraaid worden.
Het lastigste is om de bovenste boutjes, aan de buiten kant, tegen te houden als deze mee draaien.

De bumper komt dan mét de 'bumperpotten' los nadat je ook de kleine schroefjes van het spatbord en de 3 andere moeren in de kofferruimte hebt losgenomen.

Voor eenieder die er wat aan heeft.
SUCCES
cron