E10 of E5 tanken?

#1
Hallo, een vraag die bij mij al een tijdje leeft: Euro 95(E10) of Euro 98 (E5)?

In een recente nieuwsbrief stond informatie van een bedrijf die een toevoeging ontwikkeld heeft zodat je Euro 95 (E10) kan blijven tanken.
Maar wat kan er nu wel of niet in een F? Ergens heb ik gelezen dat over het algemeen motoren vanaf bouwjaar 2000, willekeurig welk merk, Euro 95 (E10) kunnen tanken. Mijn F is, toeval, van bouwjaar 2000, dus twijfel. Omdat op diverse fora staat dat het voor de Rover K-motor niet duidelijk is of Euro 95 (E10) geschikt is en dus beter af is met Euro 98 (E5) om te voorkomen dat de motoronderdelen langzaam opgelossen door de ethanol in de brandstof. En als je dan Euro 98 (E5) gaat tanken moeten er dan afstellingen gewijzigd worden? Wie weet het?

Re: E10 of E5 tanken?

#2
Ik heb afgelopen jaar 30.000 km gereden in de MGF uit 1997 en dat zonder problemen op Euro 95/E10. Afstellen voor Euro95/E10 hoeft niet want dat doet het motormanagement grotendeels zelf.

In die vele kilometers zit waarschijnlijk ook het antwoord; door dat de benzine voortdurend wordt "ververst" krijgt de ethanol niet de kans om water aan te trekken of zich af te scheiden van de benzine. Daardoor blijven de negatieve gevolgen tot een minimum beperkt?

Als je weinig kilometers rijdt is het veel beter om BP Ultimate of Shell V-power te tanken. Daar zit kennelijk weinig tot geen ethanol in en dan neem je het zekere voor het onzekere.

Met Groeten,
Willem van der Veer