weggedrag na wisseling banden

#1
Sinds 14 maanden ben ik in het bezit van een MGF uit 2000 met 88000 km op de teller. Een probleemloze auto. 2 maanden geleden heeft de auto haar APK gehad. Er moesten twee achterbanden vernieuwd worden. De garage raadde mij aan om niet meer die brede banden te nemen, maar een slag smaller. Bij nat weer en een ribbeling in de weg in de rijrichting vertoont de auto nu een wat zoekerig gedrag. Het voelt aan als licht slingeren. Kan dit aan de nieuwe banden liggen? Of heeft het een andere oorzaak?

Re: weggedrag na wisseling banden

#2
Ik bezit zelf een MGF uit 1999 naast mijn B's.
Banden welke origineel op de MGF werden gemonteerd waren Goodyear Eagles en deze waren specifiek voor de MGF ontwikkeld c.q. MG hield met dit banden gedrag rekening met de ontwikkeling van de auto.
Mijn MGF heeft voor en achter dezelfde maat banden met de wielen welke oorsprokelijk op de MGF VVC werden geleverd (in Engeland), andere MGF hadden voor en achter een breedte verschil in de banden, ik weet niet wat er opaaan wielen op Uw auto aan wielen is gemonteerd 15" of 16" velgen en of de auto voor en achter verschillende had.
los daarvan kan inderdaad het profiel van de nieuwe banden (en de kwaliteit) een ander weggedrag geven, zeker als er van de goedkopere aziatische banden gemonteerd zijn.

Re: weggedrag na wisseling banden

#5
160118 schreef:Bij MG adviseerden tegen verschillende banden op 1 as en ook voor en achter.
Verschillende banden op een as ???? Nog nooit gehoord dat dat aanbevolen werden levensgevaarlijk, denk dat de APK keurmeester dat ook niet zo'n goed idee vind. Unsafety fast ?
Volgens deze uitleg dus met 4 verschillende banden op een auto mogelijk. Leuk uitleggen aan de verzekering wanneer je met nat weer je auto in de vangrails gehangen hebt of een serieuze aanrijding met een andere auto. Altijd per as banden met hetzelfde profiel, dus voor zeker "dezelfde" banden.

Re: weggedrag na wisseling banden

#7
Toch weer even contact met de dealer gehad. Voor en achter zijn dezelfde banden en dezelfde bandenmaat gemonteerd. De wielen zitten alle 4 goed vast. Toch heeft de auto de neiging op onvoorspelbare momenten even zijn eigen weg te zoeken. Is eenvoudig te corrigeren overigens en het kan ook zo maar zijn dat het een hele tijd niet gebeurd. Wat kan hiervan de oorzaak zijn. De klachten treden wel op na de wisseling van de achterbanden. Daarvoor nooit iets gemerkt.

Re: weggedrag na wisseling banden

#11
Hoho, niet zo snel die conclusie trekken a.u.b., de manuals geven vaak een willekeur aan bandenmaten aan.
In de periode 1999/2000 werden er diverse typen velgen aangeboden op de auto's, voor sommige velgen voor voor- en achteras werd een verschillende maat band (vooras soms iets smaller), maar ook velgentypen waar voor beiden assen dezelfde maat werd voorgeschreven.
En terzijde wellicht zijn er ooit later andere velgen op de auto gemonteerd, een nieuwer type velg of soms ook gezien een ouder type velg.
Dus welke velgen heeft U en welke maat banden ?

Re: weggedrag na wisseling banden

#13
Oeps gevaarlijk spel, en een garage die niet weet waar die mee bezig is.

Een MGF is uiterst gevoelig op de bandenkeuze, je moet er niet zomaar iets onder zetten. er zijn mensen die beweren dat Goodyear Eagles er onder moeten, kan wel zijn dat ze zo geleverd zijn maar de combinatie van het ondertype (dus Goodyear Eagles GSD2 en GSD3 gemixt voor/achter) is levensgevaarlijk en MG-Rover heeft hier ook een advisory over gestuurd.

Kijk eens rond op de diverse specifieke fora voor een MGF en MGTF en besteed tijd en geld om een goede keuze te maken. De auto is tot veel meer in staat dan je denkt maar is tegelijkertijd veel listiger in zijn weggedrag als het mis gaat / weg nat is. Dat laatste heeft vooral te maken met een verkeerde bandenkeuze/bandendruk/uitlijning.
cron