Koel systeem ontluchten.

#1
Ik ben van plan om op korte termijn mijn nieuwe RVS koelbuizen te plaatsen onder onze MG TF. Ook zal ik dan gelijk de koelvloeistof vervangen. Weet iemand uit ervaring hoe ik het koelsysteem kan ontluchten? Ik begreep dat er drie ontluchtingsplekken zijn en dat er ruim 10 liter aan koelvloeistof in gaat.

Al vast dank voor de reactie.....
Arjan Kramer.

Re: Koel systeem ontluchten.

#2
Arjan,
Ik heb in oktober de originele thermostaat vervangen door een PRT (Pressure Relief Thermostat) om koppakking problemen te voorkomen en dus ook het koelsysteem moeten verversen.
Er zijn er 3: 1x op de radiateur, 1x onder de zwartplastic afdekkap vlakbij de ruitensproeiertank en 1x op het motorblok.
Eerst de radiateur ontluchten dan de verwarming (kachelkraan vol open) en als laatste op het blok. Als alles min of meer ontlucht is de motor starten en warm laten lopen, regelmatig je koelvloeistof nivo in het koelvloeistofreservoir bijvullen (dop loslaten) en steeds ontluchten tot er geen luchtbellen meer te zien zijn. Dan koelvloeistofreservoir tot bijna bovenaan vullen en een stukje gaan rijden, checken >> bijvullen net zo lang tot het juiste nivo constant blijft.
Voor je begint de ontluchtingsnippel op je radiateur controleren of die niet stuk is, is n.l. van rubberachtig plastic, meestal zijn ze stuk.
Gr.
Wim
MGB-GT

Re: Koel systeem ontluchten.

#3
Bedankt Wim voor deze reactie.

Hier kan ik wat mee. Het is altijd prettig om een reactie te vernemen van iemand die deze klus al eerder gedaan heeft.
Nu moet ik alleen nog koelvloeistof hebben...
Weet jij nog welk type er bij jou in is gegaan? En hoe zag je "oude" koelvloeistof eruit voordat je de PRT monteerde?
Mijn koelvloeistof is wat troebel maar dat kan komen doordat de vorige eigenaar na het vervangen van de koppakking het koelsysteem niet gespoeld heeft. Nu zijn er spoelmiddelen in de handel dus daar ga ik ook maar achteraan.

Ik kreeg eerder van een ander lid een goede beschrijving toe gemaild op het T-bar forum in Engeland.
Daar hebben ze het over, om bij het ontluchten de auto, deze licht voorover te laten hellen.....

Ik denk erover om het over twee weken in een "doe het zelf garage" te doen en daar lopen ook monteurs rond.

Vriendelijke groet,
Arjan Kramer.

Re: Koel systeem ontluchten.

#5
Arjan,
6 april organiseert regio midden een MG sleuteldag in Leersum, daar kun je op de brug van 10.00 tot 12.00 gratis de klus klaren. Koelvloeistof is van het rode type. Check of je koelvloeistof niet met olie vermengd is of je olie met koelvloeistof, of gebruikt hij koelvloeistof, als dat het geval is heb je misschien alsnog een probleem. Het is moeilijk te geloven dat iemand na een koppakking zijn oude koelvloeistof er weer in gegooid heeft. Vraag is of toen ook de waterpomp, de distributieriem de aandrijfriem en riemspanner vervangen is? Vervang ook de dop van je reservoir.
Wim
MGB-GT

Re: Koel systeem ontluchten.

#6
Dank voor de tips en zal de reacties meenemen.

Waarom moet de dop van het reservoir worden vervangen?
Zo op het oog ziet hij er goed uit.

Ik vermoed ook niet dat de oude koelvloeistof weer opnieuw gebruikt is maar dat er resten van de vorige koelvloeistof zijn achtergebleven na het vervangen van de koppakking.
Volgens mij hoor je het systeem te spoelen nadat er olieresten in hebben gezeten. Ook is het vervangen van de koppakking niet door een MG dealer gedaan.....
Wel zijn volgens de rekening de waterpomp, distributieriem met spanrollen vervangen.
Ik heb nu Liquimoly koelreiniger gekocht om het koelsysteem te reinigen. Dat moet ongeveer een kwartier/half uur meedraaien met een warme motor.
Zie onderstaande link.

http://www.liqui-moly.de/liquimoly/prod ... db=web.nsf

Ook heb ik 11 liter MPM premium longlife G12+ koelvloeistof (idd rood) gekocht (met 40% korting) die voldoet aan de specificaties van MG (overigens ook van mijn Opel Zafira).
Dit type koelvloeistof smeert de waterpomp en gaat het corroderen tegen van de lichtmetalen onderdelen van het koelsysteem en motorblok zei de verkoper.

http://www.mpmoil.nl/products/index.php ... uct=86000C

Ik weet dat er een sleuteldag is in Leersum maar ik heb alle onderdelen al gekocht (met fikse korting) en vindt het eigenlijk niet fair om de brug te gebruiken zonder dat hij er iets aan verdient....
Het lijkt me wel een leuke klus om zelf te doen.

Vriendelijke groet,
Arjan Kramer.

p.s. Het gemak van de nieuwe website met het forum begint vruchten af te werpen....
Ook erg handig.... http://www.the-t-bar.com/en/photo/1259- ... lbumid=675
Ben maar gelijk lid geworden.

Re: Koel systeem ontluchten.

#8
wimregiomidden schreef:Arjan,
Ik heb in oktober de originele thermostaat vervangen door een PRT (Pressure Relief Thermostat) om koppakking problemen te voorkomen en dus ook het koelsysteem moeten verversen.
Er zijn er 3: 1x op de radiateur, 1x onder de zwartplastic afdekkap vlakbij de ruitensproeiertank en 1x op het motorblok.
Eerst de radiateur ontluchten dan de verwarming (kachelkraan vol open) en als laatste op het blok. Als alles min of meer ontlucht is de motor starten en warm laten lopen, regelmatig je koelvloeistof nivo in het koelvloeistofreservoir bijvullen (dop loslaten) en steeds ontluchten tot er geen luchtbellen meer te zien zijn. Dan koelvloeistofreservoir tot bijna bovenaan vullen en een stukje gaan rijden, checken >> bijvullen net zo lang tot het juiste nivo constant blijft.
Voor je begint de ontluchtingsnippel op je radiateur controleren of die niet stuk is, is n.l. van rubberachtig plastic, meestal zijn ze stuk.
Gr.
Wim
Hallo Wim, Ik heb een vraagje waar zit ongeveer de ontluchting aan motorblok?

Ik hoor er graag van, Groet Frits

Re: Koel systeem ontluchten.

#9
Hallo Frits,
Ik koet eerlijkheidshalve zeggen dat ik de bleednippel op het motorblok niet heb gebruikt, die schijnt van het type "Auto bleed" te zijn. Eerst via de drie andere nippels goed ontlucht en toen het vloeistofreservoir tot aan de rand gevuld er een paar km's mee gaan rijden, daarna het nivo gecheckte en bijgevuld en dit een paar maal gedaan, werkt prima.
Kijk ook even op deze site (iets naar beneden scrollen) http://www.mgfcar.de/bleed/
Hier nog een plaatje van de nippels bij een MGF.
Succes.
Wim
bleed_nipples.jpg
bleed_nipples.jpg (45.76 KiB) 4728 keer bekeken
MGB-GT
cron