Re: storingslampje temperatuur motorruimte

#2
Dag Toine,
Als ik je vraag goed begrijp gaat er op een niet te verwachte moment het waarschuwingslampje voor een (te) warme motorruimte branden. Dit kan een aantal oorzaken hebben. De motorruimte is te warm omdat de fan die de motorruimte helpt om te koelen niet of niet op tijd gaat werken. De fan kan defect zijn. Je kunt dit gemakkelijk testen door de sensor die de fan aanstuurt er tijdelijk uit te halen. De sensor is te vinden rechts in de motorruimte net boven het expansievat van de koelvloeistof. Hij is gemonteerd tegen de bovenzijde van de motorruimte. Haal de sensor er uit. Start de motor. De fan dient dan meteen te gaan draaien. Werkt de fan goed dan kan de sensor zelf mogelijk niet of niet tijdig (te vroeg) een signaal geven voor koeling van de motoruimte. De sensor vervangen is dan nodig. Het reinigen van de sensor kan misschien (even) helpen maar de sensor is dan niet meer betrouwbaar. Vernieuwen is dan echt aan te bevelen. Nu gaf deze sensor waarschijnlijk een te vroeg signaal. Je kunt er maar beter niet aan denken wat er kan gebeuren als deze versleten sensor te laat de fan aanstuurt om te gaan koelen! Succes met het opsporen van de storing!
Groeten JW.

Re: storingslampje temperatuur motorruimte

#3
Tja, zo'n sensor kan kapot, maar ook de bekabeling naar de sensor is niet onverwoestbaar. Zeker boven de (hete) motor heeft die kabel wel wat te lijden. Je kunt eenvoudig controleren of de ventilator werkt door de bekabeling van de sensor los te nemen, (dat kan eenvoudig door de achterklep open te maken, het rooster weg te halen en dan horizontaal over het kleppendeksel te kijken, de sensor zit, zoals Jan Wijnen aangeeft, tegen het carroseriedeel gemonteerd) sensor los + contact aan = fan moet draaien. Normaal slaat de fan aan bij
Gezien je omschrijving denk ik echter vooralsnog aan een vuil contact of een kabelbreuk. (niet helemaal vreemd voor een auto die minimaal zo'n 17 jaar oud is.)
Kabelbreuk is geen contact = fan van de motorruimte draait = failsafe.

Overigens is er een andere, tweede, temperatuursensor die de fan vooraan aanstuurt. Daar kan het relais wel eens van blijven hangen echter ik zie geen opmerkingen over langzaam rijden en oplopende koelwatertemperaturen.

Re: storingslampje temperatuur motorruimte

#4
De engine bay sensor vervangen maar het probleem speelt nog steeds hoor wel de fan some aanslaan. Maar als hij op storing springs niet, meteen daarna storing cvt schakelt terug en storing cvt verdwijnt engine bay blijft aan.
Het vermogen neemt even af schakelt terug in cvt bak.
Olie en water temperatuur normaal.
Na even afkoelen engine bay weer uit

Re: storingslampje temperatuur motorruimte

#5
Dag Toine,
Mogelijk ligt de oorzaak van de te warme motoruimte in de CVT. Automatische versnellingsbakken en ook de CVT bak produceren meer warmte dan een conventionele versnellingsbak. De oorzaak van deze extra warmte ontwikkeling kan liggen in een te laag olieniveau. De koeling van de CVT wordt ondersteund door een speciale oliekoeler voor in de auto. Dat vraagt dus om een extra hoeveelheid olie. Daarom kan het olieniveau het beste worden gemeten met een stationair draaiende motor. Zoals bekend mag de CVT bak alleen bijgevuld worden met speciale CVT olie. Succes met het opsporen van de storing.
M.vr. Gr. Jan W.