Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar ideeën voor een koelingsprobleem met mijn MGF.
De auto raakt oververhit zodra de motor op bedrijfstemperatuur is en de kachel dicht staat. Zet ik de verwarming aan, dan blijft de temperatuur veel beter onder controle.
Om mogelijke oorzaken uit te sluiten heb ik inmiddels vervangen:
* Thermostaat
* Waterpomp
* Radiator
* Dop van het expansievat
Daarnaast heb ik:
* Het koelsysteem zorgvuldig ontlucht
* Een CO₂-test uitgevoerd (negatief resultaat)
* Gecontroleerd dat de radiatorventilator aanslaat wanneer de temperatuur oploopt
* Gecontroleerd dat de olie er normaal uitziet, zonder sporen van koelvloeistof
Voor zover ik kan zien is er geen vermenging van olie en koelvloeistof en zijn er geen aanwijzingen voor een lekke koppakking.
Heeft iemand een idee waar ik verder moet zoeken? Zou er bijvoorbeeld toch nog sprake kunnen zijn van een doorstromingsprobleem, een luchtbel die ergens blijft hangen, een gedeeltelijke verstopping in het systeem of iets anders dat bekend is bij de MGF?
Alle suggesties zijn welkom. Alvast bedankt voor het meedenken!
Groeten,
Guy
Re: Koelvloeistoftemperatuur wordt te warm
#2Vervelend dat u problemen heft. Wij hebben een bedrijf dat uitsluitend de MGF en TF onderhoudt en restaureert en zien dit vaker. Sluit op voorhand de radiator niet uit. Deze zijn vaak oud met beperkte flow. Zeker in de modellen zonder airco heeft de radiateur een zwaar leven. De beperking in de flow wordt versterkt als in het verleden het koelsysteem niet of niet goed is gespoeld bij een defecte koppakking. De ect sensor van de MEMS kan ook falen. Belangrijker is het om te zien wat de MEMS waarneemt en dat kan alleen als je MG aan de diagnose hangt. Er kan dan gecontroleerd worden of de correcte temperaturen worden waargenomen en of de MEMS de fans al dan niet zal in of uitschakelen. Wat ook nog al eens voorkomt zijn cracks of andere imperfecties in de kop en dan treden ook deze klachten op. Wilt u meer informatie stuur dan een mailtje naar het technical van het MGF register dan help ik u graag verder.
Iedereen aan de F & TF !!
#3Helaas kan ik het niet terugvinden, maar ergens heb ik in het verleden iets gelezen over een luchtbel die iemand er niet uit kon krijgen. Dat lukte uiteindelijk door één van de hoeken hoger te zetten.
Als niet-kenner en niet-technisch persoon denk ik dan: laat de koelvloeistof eruit lopen en meet of de hoeveelheid overeenkomt met wat er volgens de werkplaatsvoorschriften gevuld zou moeten worden. Is dat gelijk dan kun je een luchtbel uitsluiten.
Groet,
Ad
MGTF 135 Brooklands SE, VRN: 56-NS-FK, British Racing Green, owner since Jan 27, 2004
Modifications: Original Windstop | MS Daytona exhaust | K&N57i | Remapped ecu | B&G Water Level Sensor Kit | Cruise Control
Modifications: Original Windstop | MS Daytona exhaust | K&N57i | Remapped ecu | B&G Water Level Sensor Kit | Cruise Control
#4Heb ik ook gehad. Na 30-60 minuten rijden ineens omhoogschietende watertemperatuurmeter en, omdat je dit niet in de gaten houdt, een knal en rook(stoom) wolk achter de auto. Dit heeft mij 2 expansievaten en een koppakking gekost en 3x afslepen door de wegenwacht en berger. Na dus enkele reparatiepogingen zag de garagist, na flink warmrijden, dat er geen koelvloeistof terugstroomde in het expansievat. Zoals ik van hem begrepen heb werd dit in mijn geval veroorzaakt door een vastzittend regelventiel (jiggle valve) in de koelslang tussen expansievat en rubber slang naar de verwarmingsunit. Dit ventiel regelt het vrijgeven van het lange koelcircuit (dus naar radiator aan voorzijde auto) na opwarmen van de motor. In dit ventiel zit een metalen kogeltje wat gaat bewegen als de temperatuur hoog genoeg is, en daarmee het stroomkanaal vrijgeeft. Dan zie je dus koelwater in het expansievat stromen. Na een koude start is dit ventiel gesloten waardoor het korte koelcircuit wordt gebruikt, de motor sneller op temperatuur komt en de interieurverwarming snel functioneert. De eigenlijke reden zou zijn om de motor snel op temperatuur te laten komen om emissies zo laag mogelijk te houden. In het Rimmer Bros onderdelen boek is dit ventiel nr. 65 op pagina 22. Bij mij dat dit kogeltje dus vast door veroudering. Mijn advies aan alle F/TF rijders is dan ook VERVANG dit ventiel! En eigenlijk ook vervang alle rubber koelwaterslangen. Na minimaal 20 jaar gebruik zijn deze einde oefening, en vervanging kan veel ellende besparen.
MG F 2001, British Racing Green, Cream/Walnut leather, 16", chrome + wood pack, airco, ABS
#5Bedankt voor de nuttige reacties Peter, Ad en John!
Ik ga ermee aan de slag, zodra ik meer weet over het probleem zal ik hier een nieuwe post in aanmaken.
Groetjes,
Guy
Ik ga ermee aan de slag, zodra ik meer weet over het probleem zal ik hier een nieuwe post in aanmaken.
Groetjes,
Guy