Re: Geluid verbeteren

Een ‘96-er F zal zeer waarschijnlijk een RVS uitlaat hebben. Wil je daarvan af? Zit er nog demping in. Er zijn legio mogelijkheden (geweest) om een andere uitlaat te plaatsen luid, luider, nog luider, tot het illegale toe. Hoog en schel, laag en diep grommend. Maar vergeet niet dat een uitlaat dat geluid altijd uitstoot. Als je alleen voor de accelleratie wat extra’s nofig hebt: wat voor luchtfilter heb je. Een K&N overwogen?
Ik benader het totaal anders: liefst zo stil mogelijk; ik ben mijn oren te lief. Wat meer vermogen haal je niet uit het geluid.

Dag Ronald,
Ik heb zelf een milltek uitlaat (met standaard luchtfilter) op de MG F zitten. Deze hoor je wel wat bij het optrekken maar is niet irritant luid bij rustig cruisen. Kortom leuk diep geluid, maar niet zo luid dat je andere weggebruikers/jezelf tot last bent.

Mijn advies is om eens een MG-evenement te bezoeken. Daar kom je vaak F- en TF-eigenaren tegen die hun originele uitlaat hebben vervangen door een exemplaar met wat meer "bas". Op internet zijn ook genoeg filmpjes te vinden, maar het geluid in het echt ervaren blijft toch het beste.

Zelf ben ik zo’n twintig jaar geleden begonnen met het plaatsen van een K&N-filter. Dat gaf al een merkbare verbetering van het geluid. Daarna heb ik een Daytona-uitlaat gemonteerd en later bij Octagon Car Care een Kmaps-remap laten uitvoeren, inclusief plofjes. Ik kan eerlijk zeggen dat ik van deze combinatie inmiddels al twintig jaar volop geniet.

Groet,
Ad
MGTF 135 Brooklands SE, VRN: 56-NS-FK, British Racing Green, owner since Jan 27, 2004
Modifications: Original Windstop | MS Daytona exhaust | K&N57i | Remapped ecu | B&G Water Level Sensor Kit | Cruise Control

U heeft een vroege MGF en die is helaas voorzien van een (te) klein luchtfilter en de resonator box. De resonator box had als doel het geluid te reduceren wat natuurlijk belachelijk is bij een roadster. U kunt deze verwijderen met subtiel geweld en dan of kiezen voor een inductie kit of de complete luchtfilter behuizing met slangen en bracket van de TF. Tip Gooi dan ook meteen dat zwarte plastic gashuis in de kliko en vervang dat door een 48 of 52 mm aluminium variant die MG Rover later had toegepast. Als u daarna nog zou kiezen voor een andere einddemper dan klinkt ook een F’je als een proper English roadster. Een vroege MGF VVC is altijd voorzien van het MEMS 2J motormanagement en remappen is relatief duur maar het is inmiddels mogelijk. MEMS 3.0 is een gigantische stap vooruit geweest en laat zich prima remappen met de leuke plofjes zoals Dhr. Holtland al aangaf.
Iedereen aan de F & TF !!