Bij het proberen te starten tijdens de vorst hoorde ik een ratelend geluid en ging na een tijdje het alarm even af. Een aantal dagen later deed niets meer van de electronica. Ook het aansluiten van een druppellader had geen effect. Toen gekeken naar een andere accu. De accu die erin zat was een “ERA SLI 12V 60Ah 540 A (EN) (S56016 | 560 409 054)”. Omdat ik de MG ook wel eens een week niet gebruik, had ik ChatGPT gevraagd voor advies en die raadde mij het volgende aan: “een Bosch Blue auto accu S4E05 - 60Ah - 640A - aangepast voor voertuigen met start-stopsysteem” (winparts, € 112,48 Incl. BTW) of een “DURACELL BDE 60 EFB EXTREME EFB JIS START-STOP” (accudeal, €119.95 Incl. BTW).
Bij kwikfit en winparts ingetikt wat voor wagen ik had (via invoeren kenteken) en daar kwam als advies “ Bosch S4 Standaard, 12V, 60Ah, 540A). Voor de zekerheid (juiste maten, etc.) deze maar gekocht om deze zelf te plaatsen volgens voorschriften (€ 84,49 - 10% nieuwsbriefkorting € 8,45 + € 9,00 verzendkosten: totaal € 86,03).
Re: Accu vervangen van een MGF jaar 2000 motorvermogen 88kW, Cilinderinhoud 1796 cm3
#2Ach, ik denk dat een accu een accu is, en de meerwaarde van een specifiek type of merk moeilijk aan te geven is.
Ja, ik weet, na 26 jaar eigenaar van een F, en daarnaast een paar TF-jes, dat een accu in zo’n auto altijd te maken heeft met lekstromen en dat dat ding hier onder te leiden heeft. Dus waarom een erg dure kopen? 1 keer vergeten de druppellader tijdig aan te sluiten, of de aardepool voor een langere pauze los te maken, en de accu is kapot.
In mijn ogen is een F een sportwagen, iedere kilo die ik kan bezuinigen is meegenomen. Ik kies dus voor de accu met het kleinste gewicht. Merk of reputatie: Niet van belang. Mijn F start na 1 week stilstand met veel moeite, de Steppy doet het wat meter maar haalt twee weken niet, de VR weet ik nog niet precies wat die kan, gevoelsmatig misschien wel een week of 3.
Ja, ik weet, na 26 jaar eigenaar van een F, en daarnaast een paar TF-jes, dat een accu in zo’n auto altijd te maken heeft met lekstromen en dat dat ding hier onder te leiden heeft. Dus waarom een erg dure kopen? 1 keer vergeten de druppellader tijdig aan te sluiten, of de aardepool voor een langere pauze los te maken, en de accu is kapot.
In mijn ogen is een F een sportwagen, iedere kilo die ik kan bezuinigen is meegenomen. Ik kies dus voor de accu met het kleinste gewicht. Merk of reputatie: Niet van belang. Mijn F start na 1 week stilstand met veel moeite, de Steppy doet het wat meter maar haalt twee weken niet, de VR weet ik nog niet precies wat die kan, gevoelsmatig misschien wel een week of 3.
Re: Accu vervangen van een MGF jaar 2000 motorvermogen 88kW, Cilinderinhoud 1796 cm3
#3Of het merk accu het verschil zal maken betwijfel ik. De vriendin of vrouw thuislaten of meenemen maakt wel verschil.
MGTF 135 Brooklands SE, VRN: 56-NS-FK, British Racing Green, owner since Jan 27, 2004
Modifications: Original Windstop | MS Daytona exhaust | K&N57i | Remapped ecu | B&G Water Level Sensor Kit | Cruise Control
Modifications: Original Windstop | MS Daytona exhaust | K&N57i | Remapped ecu | B&G Water Level Sensor Kit | Cruise Control
#4Ik ben altijd voorzichtig met deze grappen…
https://www.youtube.com/watch?v=a2a-NcLDFA8 (Harry Engels - Max verstappen grap)
https://www.youtube.com/watch?v=a2a-NcLDFA8 (Harry Engels - Max verstappen grap)
#5Voor € 86,03 een merkaccu is wel een reden om niet te blijven zoeken. Hoe lang zo'n ding meegaat is afhankelijk van veel factoren en een beetje geluk. Ik heb wel het idee dat die dingen tegenwoordig erg lang mee gaan. 15 jaar is geen uitzondering. Dat is met die weegschaal maar afwachten.
MGTF 135 Brooklands SE, VRN: 56-NS-FK, British Racing Green, owner since Jan 27, 2004
#6Ik vraag me soms wel eens af waarom de MGF en TF een contactsleutel hebben. Ongelofelijk hoeveel systemen en groepen onder spanning staan. Daarom trekken ze in 1 a twee weken gewoon de accu leeg als je hem niet aan de druppellader hebt hangen. Wij gebruiken vaak de Bleu line van Varta met een wat hogere startspanning het maakt alleemaal niet zo veel uit. Die MG's zijn niet bepaald rocket-science.
Iedereen aan de F & TF !!
#7Toen ik mijn F kocht gaf de man van de betreffende garage het advies om minimaal 1x per week een stuk te rijden vanwege de accu. In de winter lukt dat natuurlijk niet altijd. Na twee weken stilstaan in een onverwarmde garage hangt het er om of de F wel of niet start. Om deze reden heb ik een jump-starter bij de hand en dan loopt de F gelijk. De accu zelf is een gewone accu van rond de 100,-.