nokkenas schade / pitting stotters

#1
Heeft iemand een goede tip om pitting van de stoters te voorkomen.
Bij het kleppen stellen constateerde ik dat de inlaatklep van de 2e cilinder
heel wat minder opende dan de andere kleppen.
Met de schuifmaat gemeten aan de stoterstang zijde 4 mm minder.
Stoters gedemonteerd en ja hoor het resultaat was snel zichtbaar.
De oorzaak is een afgesleten nok van de nokkenas.
Nu wil ik informeren of ze bij een revisie bedrijf of ze de nok op kunnen lassen en na slijpen .
Ik zag dat er stoters te koop zijn die een oil drain hebben en van betere kwaliteit (Isky type)zijn dan
de standaard stoters heeft er iemand ervaring mee????
Ik heb nu ongeveer 20.000 km met deze stoters gereden.
Wat wel opvalt dat niet alle stoters pitting van de 8 hebben 6 het wel en 2 zien er keurig uit!!!!!
Groet Chris de Vos

Re: nokkenas schade / pitting stotters

#2
Cris,

Zo wie zo de vraag aan jou om welk type motor het gaat?

Ik heb vele slechte aftermarket nokkenassen gezien, (MGB en XPAG). Zelfs assen die na enkele draaiuren al ingelopen waren.

Voor een MGB is de nokkenas verkrijgbaar voor rond de 125 euro.

Oplassen is dan niet de moeite en technisch ook bijna niet uitvoerbaar voor de revisiebedrijven. De as moet na het lassen een warmte behandeling ondergaan, gericht worden en voor het slijpen zijn zogenaamde moedernokken nodig om de as van het juiste nokprofiel te kunnen voorzien.

Vervang altijd de nokvolgers samen met de nokkenas en monteer rijkelijk met olie (nog beter is camlube).
Zet de kleppen wat aan de strakke kant, dat scheelt in het hameren en ververs tijdig olie.

Henny

Re: nokkenas schade / pitting stotters

#3
Henny,

Bedankt voor je reactie hierbij de antwoorden op je vraag.
Het gaat om een Gold Seal (18V bwjr 1971) motor waar wel het ea aan is aangepast.
De cilinderkop is geflowd (Peter Bugess), Kent 717 hight lift nokkenas,roller rocker kit
tuimelaaras, easy flow uitlaat spruitstuk, big bore uitlaat systeem.
De motor is op de vermogensbank van Speed Center in Geldermalsem afgesteld en geeft 92pk.
De in 2005 gemonteerd nokkenas en nieuwe volgers met camlub vet gemonteerd en 20 minuten ingebed met 2200 omw/min.
Ik geef heel bewust geen gas met een koude motor met in mijn achterhoofd dat de smering
met een koude motor niet optimaal is.
Van goedkope after market nokkenas is geen sprake het zou de kwaliteit van de volgers kunnen zijn.
Ik ga nu uprated followers monteren de kwaliteit is beter en er zit een oil drain in waardoor er meer olie op de nok zal komen dan alleen de spatsmering .
Groet Chris

Re: nokkenas schade / pitting stotters

#4
Hi Chris,
Ik vraag me af of er niet meer aan de hand is. Mijn motor is stage 2 (wat niet veel afligt van jou specs) en die geeft 113 PK.
Ik ben trouwens niet zo'n fan van Speed center.... daar kan de relatief lage meting ook nog aan liggen.

specificatie van mijn motor en versnellingsbak:
* 1868 cc 4 Cilinder (113.5 PK bij 5800 toeren en 158 NM vanaf 3000 toeren)
* Stage 2 opgebouwd en volledig geblue-print. (Ivor Searle)
* 275 Fast Road nokkenas en Nitride geharde kruk as
* Stage 2 gepolijste loodvrije cilinder kop (Vergrote in en uitlaat kleppen)
* Dubbel uitgevoerde verstelbare timing gear
* SU HIF4 carburateurs met K&N RU-4410 filters
* 123 Elektronische ontsteking met hoog voltage bobine en HT kabels
* Works ST manifold met Peco Big bore 3 in 1 uitlaat systeem met enkele einddemper
* Kenlowe elektrische ventilator en Oliekoeler
* Gebalanceerde sportkoppeling
* 4 versnellingen met overdrive op 3 en 4

Groetjes Pascal
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"

Re: nokkenas schade / pitting stotters

#5
Hierbij nog een reactie n.a.v. mijn contact met het revisie bedrijf.
Zij hebben als onderbouwing van de nokkenas schade en de pitting van de volgers
een te grote druk tussen de nok en de volger met als oorzaak de combinatie van de High Lift nokkenas en de rollerkit tuimelaaras
waardoor de klepveer bijna tot het maximum wordt in gedrukt wat als gevolg heeft een zeer grote druk tussen nok en volger.
N.a.v. dit gegeven heb ik een ander type nokkenas (Kent 715) met nokvolgers met olie drain gaatjes aangeschaft.
Vervolgens ga ik aan de motorolie Millers 20W50 een exstra Zddp addictief toevoegen die met name bij zeer zware drukbelasting
waar de normale oliesmeerfilm weggedrukt wordt, biedt ZDDP namelijk een zeer goede slijtagebescherming door de hechting aan metalen.
ZDDP bestaat uit een Zink-Fosfor verbinding.

Groet Chris