MGB GT koelwater temp meter aansluiten

#1
Hallo,

Allereerst mijzelf maar eens voorstellen op het froum, ben Pieter van Blitterswijk uit Utrecht stad en ben in bezit van een MGB GT uit 1973

Deze auto heeft een vriend van mij tijd geleden in onderdelen gekocht en zijn deze samen gaan opbouwen. Eind 2012 heb ik de auto overgenomen aangezien hij er niet meer verder mee kwam.

Nu ben ik zo ver dat de auto loopt en zo goed als APK waardig is. De koets wordt in de winter van 2013/2014 onder handen genomen, eerst een seizoen rijden!

Allee zit er op en er aan en doet het, alleen 1 ding niet, dat is de meter van de koelwatertemperatuur. Nu heeft de persoon die de motor uit elkaar gehaald heeft de leiding doorgeknipt. Nu heb ik een poging gedaan deze te solderen maar de meter geeft nog geen waarde aan. Is er iemand die mij iets kan vertellen wat ik nu het beste kan doen, is de kabel zo te vervangen. Heeft solderen zin? Hij zit toch ook gesoldeerd in het blok?

Ik hoop dat er iemand is die mij advies kan geven!

Dank alvast!

vr gr Pieter van Blitterswijk

Re: MGB GT koelwater temp meter aansluiten

#2
Hallo Pieter,
Als ik het goed inschat, zit er in jouw MGB van '73 een gecombineerde meter voor oliedruk en watertemperatuur, een z.g.n. 'dual gauge' van Smiths of van Jaeger.
Dit is een meter van het mechanische type, waarvan de met alcohol gevulde voeler onlosmakelijk (uitgezonderd m.b.v. de kniptang) met het instrument is verbonden.
De voeler is niet aan het motorblok gesoldeerd, maar d.m.v. een wartel vooraan rechts in de kop geschroefd.
Bij beschadiging van de capillaire koperleiding is de meter reddeloos verloren. Reparatie zal alleen door een specialist gedaan kunnen worden, maar ik ken er geen.
De meest aantrekkelijke oplossing zal zijn een sloopexemplaar te zoeken.
In de onderdelencatalogus van Moss staat er nog wel een vermeld met een schaal in graden Celcius onder nr. BHA4900E.
Op pagina 216 van mijn Moss catalogus staat een duidelijke afbeelding van het instrument.
Er zijn nogal wat verschillende typen, dus let goed op dat de aansluitingen overeen komen.
Hoop dat het je gaat lukken,
Groeten, Steef.

Re: MGB GT koelwater temp meter aansluiten

#3
Hoi Steef,

Dank je wel voor de toelichting!

Zoals je het omschrijft klopt het inderdaad. De kabel gaat naar het blok. Ik zie alleen niet hoe de meter vastgezet zou zijn, niet op de kop geschroefd in ieder geval, want de schroef kan ik eruit halen maar de kabel lijkt op de messing verbinding gesoldeerd te zijn.
Maar goed, is even een stukje waar ik niet uitkwam, dus dan voor dat ene laatste stukje wellicht toch een specialist inroepen.
Nee aan dat een MG CAP het vaker meegemaakt heeft...laat ik het daar eens gaan proberen!
Nu op onderdelenjacht ;-)

dank voor het antwoord!

gr Pieter

Re: MGB GT koelwater temp meter aansluiten

#5
130023 schreef:Hoi Steef,

Dank je wel voor de toelichting!

Zoals je het omschrijft klopt het inderdaad. De kabel gaat naar het blok. Ik zie alleen niet hoe de meter vastgezet zou zijn, niet op de kop geschroefd in ieder geval, want de schroef kan ik eruit halen maar de kabel lijkt op de messing verbinding gesoldeerd te zijn.


dank voor het antwoord!

gr Pieter
Er is een héél verschil tussen een elektrische kabel en een koperen leiding. Vreemd dat een 73-er, dus Mark II/III een koperen leiding voor de temperatuur zou hebben, want mijn eigen 72-er heeft al een elektrische voeler die natuurlijk met een kabel naar de meter gaat. Ik dacht dat leidingen en niet-elektrische systemen alleen iets van een Mark I waren. En jij noemt ook een kabel met een aan gesoldeerde verbinding en geen leiding (dit zou dus oorspronkelijk een stekker verbinding kunnen zijn geweest, die ooit is afgebroken).

Het elektrisch meten van de temperatuur vindt plaats doordat er een voeler (koperen bus) aan de zijkant en vooraan met wartel in het blok is geschroefd, de weerstand ervan varieert afhankelijk van de temperatuur. Omdat de elektrische meter op de gestabiliseerde voeding zit (achter de voltage "stabiliser" en dus niet op 12 maar op 10 Volt en in serie staat met die voeler, slaat hij verder uit naarmate de temperatuur hoger is en dus de elektrische weerstand van de voeler lager. Er zijn overigens over de jaren heen voelers met verschillende weerstandscurves over het temperatuurbereik geweest. Zij hebben wel allemaal een platte stekkerverbinding gehad.

Je kan een elektrische voeler testen door de weerstand ervan tussen blok en aansluiting met een universeel-meter te meten bij koude dan wel warme motor. Geen verschil betekent defect. Ik heb jarenlang met een foutief weergegeven temperatuur gereden, omdat de voeler niet helemaal goed meer was. Gewoon vernieuwen kan ook, hij zit stevig vast, maar met een echte zeskant dop krijg je hem wel uit het blok gedraaid. Heb ik gelijk met die elektrische oplossing is het trekken van een nieuwe draad van de meter naar de voeler op het blok ook geen ramp :idea:

Veel succes!

NB De oliedrukmeter werkt sowieso met een drukleiding en zit via een koppelstukje op een flexibele slang aangesloten. Die zit weer op het blok achteraan via een wartel aangekoppeld. Dat flexibele slangetje of de wartel willen wel eens gaan lekken (niet op stationair, maar bij hogere toerentallen en oliedruk... )

Re: MGB GT koelwater temp meter aansluiten

#7
130023 schreef:Leuk om alle reacties te lezen en de verschillen te horen per auto.

Het ging uiteindelijk om een watertemperatuurmeter met een koperen leiding.

vr gr Pieter
En ik heb ook al weer iets geleerd: de koperen leidingen versie is kennelijk ook nà de MK I tijd nog uitgeleverd! Update: inderdaad geeft Clausager dat ook via dashboardfoto's met die dubbele meter aan . Dat heb je als je uit je geheugen meent alles wel te weten :oops: