motorschade

Bonjour à tous!
Afgelopen woensdag tijdens een rit van circa 70 mijlen verloor de motor vermogen en was een afwijkend geluid hoorbaar. Na een veilige stop op de vluchtstrook was bij starten een ratelend geluid hoorbaar. Starten maar zo gelaten. De wegenwachter keek nauwkeurig of er metaaldeeltjes te zien waren in de olie op de peilstok en hij meende dat dit zo was. We zijn achterop een bergingsauto naar huis gebracht en daar maar eens gezocht en rondgekeken.
Het lijkt inderdaad zo te zijn dat er metaaldeeltjes in de olie zitten, als je voorzichtig de olie van de peilstok dept blijven er korreltjes achter.
Bougies zijn normaal van kleur en de auto gebruikt geen overmatig olie, ook geen sporen van dat onder de auto.
Oliedruk beweegt zich op de meter altijd tussen de 20 en 40.
Waar zou ik aan moeten denken en hoe zijn eventuele gebreken te detecteren?

Het is een tourer RHD uit 08-1969
Luuk van Doeveren

Re: motorschade

dag Luuk,

olie aftappen en via een zeef opvangen. De achter gebleven metaaldelen in de zeef kunnen dan eventueel herleid worden, een gebroken zuigerveer is goed mogelijk.
Met nieuwe olie in de motor compressie meten en de resultaten bekijken. Daarna weer op het forum verder informeren
Succes,
Dirk
Laatst gewijzigd door 140090 op 26 jul 2015, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Heeft deze motor al veel kilometers achter de rug en hoe was eerder de oliedruk?

De reden dat ik dit vraag is dat mijn eerste motor al lag te rammelen in zijn hoofdlagers en dat de oliedruk op stationair richting 20psi ging, behoorlijk laag dus. Binnen een jaar daarna begon hij te ratelen en liep helemaal vast. Een nieuwe ruilmotor was toen de enige oplossing and die waren begin 80-er jaren nog vrij goedkoop (Nfl1300,-).

Tegenwoordig ben je meer kwijt en zou ik eerst het blok hebben laten inspecteren, c.q. als dat nog mogelijk is revideren. Als je John Twist zijn video's op Youtube bekijkt, zie je dat het redden van een motor waarvan metaaldeeltjes in de olie zitten een stuk demontage vergen. Een garage die daar ervaring mee heeft zou dat ook nog kunnen terwijl het blok nog in de wagen zit. Na het iets optakelen van het blok is het mogelijk de carterpan te verwijderen en de middelste drie hoofdlagers, de drijfassen en de oliepomp te checken. Lagers, oliepomp en drijfaslagers kan je van onderaf vervangen. Bovendien kan je dan tegelijk in de carterpan kijken om te zien hoe groot de metaaldeeltjes zijn.

Maar bij slecht nieuws moet het blok er toch uit en heeft het blok al zo'n 200.000km of meer achter de rug is dat vermoedelijk bij voorbaat de beste keuze :(

NB Zuigers vervangen vergt ook het verwijderen van de kop, maar ook dan kan het blok erin blijven. Cotteren en honen van de cylinders doen revisiebedrijven echter wel met het blok los uit de wagen. Een gebroken zuigerveer kan een heleboel schade aan cylinderwanden veroorzaken.... :o

Luuk,

Laat inderdaad zo snel als mogelijk de compressie meten. Het is beter om na hetgeen jij beschrijft niet door te rijden met deze motor.
De oliedruk van max 40psi is aan de lage kant (bij een frisse motor rond de 75 PSI) dat is al een teken van lagerslijtage.
De oliedruk wordt bepaald door de speling in hoofd en drijfstanglagers.

Vervang i.v.m. de aangetroffen metaaldeeltjes na reparatie of wisselen van het motorblok altijd de oliekoeler!

Succes, Henny

Beste luuk

Denk dat een van de bigend lagers het aan het begeven is. Het verlies aan vermogen geeft aan, dat het lager zich aan het vastvreten is.

Had vorig jaar een motor die compleet vast zat door een vastgevreten bigend lager. Alles smelt dan aan elkaar.

Krukas moest geslepen worden met voor de betreffende tap een extra overmaat.

Motor was weleens gereviseerd? o.a een nieuwe zuiger, maar de onderkant had men maar zo gelaten??

Maar een oliedruk van 20-40 geeft voor een B motor al aan dat het fout zit met oliepomp en lagers.

Dus motor eruit en reviseren.

Misschien zou je nog kunnen proberen om een compressie meting te doen. Dan weet je nog wat meer over de bovenkant van de motor.

Zuigerveren /Kleppen etc.
Succes

Hans Geertse

Goedemiddag,
Dank voor jullie reacties. Ik had een compressiemeter tot mijn beschikking, maar durfde het niet aan de motor nog te laten draaien. In overleg met de garage besloten om daar op de brug de carterpan los te maken en de onderkant nader te inspecteren. In mijn eigen garage leek mij het loshalen van de carterpan een veel minder comfortabele zaak. Het blijkt dat een van de schalen van een drijfstanglager gebroken was. Deze was in vergelijking met de andere ook erg dun.
De motor wordt nu gereviseerd door het vervangen van alle drijfstanglagers. Krukas is verder nog goed. Nokkenas wordt ook vernieuwd omdat een aantal nokken toch ook aan het slijten waren en er wordt een nieuwe tuimelaaras gemonteerd. Ook hier was bij een van de tuimelaars de diameter van de as behoorlijk ingesleten.
Overigens is gebleken dat het blok al eens eerder onder handen was genomen en dat de cilinders opnieuw "gebust" waren, omdat kennelijk verder opboren niet meer mogelijk was.
Volgens de mijlenteller heeft zal ze al 200.000 km gereden hebben en het lijkt dat dit de derde keer is dat er "groot onderhoud "aan de motor gepleegd moet worden.

140090 schreef:t.a.v Don,

Don lees ik eigenlijk: misschien is een ruilmotor een betere investering?
Heb jij enig idee hoe daar de prijzen van zijn?
gr Dirk
Sorry dat ik al lang niet meer op deze site ben geweest (ik ben een zéér actieve deelnemer op MGE, niet langer hier). Je blok kàn te ver heen zijn, ik kan dat niet beoordelen.
Ik weet ook niet of er nog ruilmotoren te koop zijn, die Golden Seal series waarvan ik er tweemaal één gekocht heb, dateren van lang geleden.
Laat staan de prijzen. MOSS biedt ze wel aan in allerlei versies (standaard, Stage 1 en 2, evt nog hoger opgevoerd). Die zijn vast niet goedkoop :?

Het meest voorkomende advies op die MGE site is om niet te veel aan een slechter werkend blok te spenderen. Beter is het om een liefst nog niet eerder gerevideerd 18V blok tweedehands aan te schaffen en die professioneel te laten revideren. Daar zijn er nog diverse bedrijven, óók hier in Nederland van te vinden.

Soms wordt in ons blad nog wel eens een al eerder gerevideerd blok aangeboden, denk aan het opgevoerde blok dat Jan de Jonge in het jaar vóór zijn overlijden aanbood.
Ook kan je op eBay UK gaan kijken, maar dan ben je wel afhankelijk van de betrouwbaarheid van de aanbieder en transport is kostbaar. Maar: in Engeland zijn MG's en hun onderdelen veel goedkoper dan hier en BL is daar -anders dan in de USA- met gewoon geconstrueerde motoren doorgegaan,géén geknepen versies dus.
C.q. schaf zo'n blok via een MG garage aan en laat hem daar inbouwen (Westland Classics, Coen Kymmel,...etc er zijn er genoeg te vinden)