Overmatige rook/stank en hoger verbruik

#1
Sinds een aantal maanden rookt mijn C overmatig, stinkt als je er achter staat/rijdt. Daarnaast reed ik tot en met vorig jaar tijdens de vakantie ritten (4000km) gemiddeld nagenoeg 10 km/liter. Op dit moment ook op ritten van >100 km kom ik niet verder dan 8,5 km/liter. Er is geen overmatig olieverbruik. Iemand een suggestie?
Frans Kooiman Maastricht.
Lidnr 100154

Re: Overmatige rook/stank en hoger verbruik

#2
Frans,

kom met wat meer info, zoals: wanneer laatste onderhoud, bougies, contactpunten, luchtfilter allemaal ok? blijft de choke hangen?
Kijk eens je naar je bougies na een flinke rit en kijk naar de kleur, hoe ziet de verbranding er uit? Wat voor benzine zit er in, in een ander land getankt?
Genoeg olie in de carburateurs?

we horen het !!

Dirk

Re: Overmatige rook/stank en hoger verbruik

#4
Dag Dirk,

Enige achtergrond info: De MG is, overigens al sinds een viertal jaren voorzien van een 123ontsteking. Vorig jaar was de rotor kapot. Nieuwe er in maar hij liep heel slecht. Bij de pogingen dat euvel te verhelpen is waarschjnlijk de afstelling van de carburateurs volledig ontregeld. Ik kon er eigenlijk alleen maar mee rijden met de choke half uitgetrokken en als ikoptrok met warme motor viel deze helemaal terug. Ik heb ik die tijd ook de compressie gemeten.Die was in alle cilinders nagenoeg gelijk en op een goed niveau. Uiteindelijk de carburateurs opnieuw afgesteld, nieuwe bougies en hij loopt weer als een zonnetje.Maar dan wel een die stinkt en rookt. Wat mij overigens opviel is dat ik veel korter met de choke kon rijden dan in het verleden. Ik heb eerder wel eens de (kleur van) de bougies gecontroleerd. Die waren toen mooi grijs. Zojuist de bougies bekeken. zo zwart als kool!!! Ik neem dus aan dat het mengsel veel te rijk is. Klopt dat?
Waaraan merk je dat de chole klep niet goed functioneert?

Nog een aanvulling: ik tank 98 ongelood, bijna altijd in Belgie. De olie in de carburatuers hou ik per rit op peil. soms bijvullen niet altijd.
Groet Frans

Re: Overmatige rook/stank en hoger verbruik

#5
dag Frans,,

je conclusie dat het mengsel te rijk is lijkt mij zeker het geval, een aantal mogelijkheden:

goeie type bougies, warmtegraad?

luchtfilters al eens gereinigd?

verdelerkap al eens goed bekeken op scheurtjes ivm overslag v.d. vonk?

de juiste rotor geplaatst?

afstelling carburateurs nog een keer herhalen

bougiekabels al eens vervangen?

hoe vaak moet je demperolie bij vullen, kan er lekkage in de carburateus zijn en de olie mee wordt verbrand?

Frans, we horen het weer, succes er mee

groet, Dirk

Re: Overmatige rook/stank en hoger verbruik

#6
Beste Frans,

Uit jouw omschrijving haal ik, dat tijdens het zoeken naar het probleem en pogen een oplossing te vinden de carburateur settings zijn verdraaid.
Dit gebeurd vaker (ook wel bij de APK voor de emissiemeting). Op zich niet ernstig. Echter de meeste garages kunnen niet meer met SU carburateurs omgaan.

Neem van mij aan dat storingen zelden aan de carburatie liggen. SU´s kunnen jaren funtioneren zonder dat er je aan hoeft te zitten. 95% van de storingen zijn ontstekingen of bedradings gerelateerd.

Wat te doen? Ik weet niet of het onderhoud etc. aan je MGC zelf doet en of je handig bent.
Controleer eerst of je 123 ontsteking op de goede settings en op tijd staat.
Ten tweede dienen de jets van de SU´s op de basisafstelling gezet te worden. Waarna het mengsel opnieuw afgesteld moet worden.

Jammer dat je zover weg woont want het is een werkje van niks. Als je wilt mail ik je even een instructie toe. Zet dan ff je emailadres in dit forum.

Groet, Henny

Re: Overmatige rook/stank en hoger verbruik

#7
Hoi Frans,

Op je reactie dat de bougies zwart zijn maak ik uit dat er te veel brandstof toegevoegd word wat mij dan doet denken aan het vooraf gaande probleem van je choke. Controleer eens bij terug zetten van je choke of dat deze inderdaad ook helemaal terug is en niet halverwege ergens blijft hangen en daardoor te veel benzine inspuit. zomaar een ingeving maar de moeite waard om te controleren. Ook de hoogte van je sproeiers even controleren met de schuifmaat, beide op gelijke hoogte en ook zoals Henny al op merkte, controleer eens of je dempertjes goed funktioneren .Beetje SU olie er bij kan nooit geen kwaad weet je in ieder geval zeker dat deze niet ergens blijven hangen. Succes Noud.
Laatst gewijzigd door Noud Albers (070179) op 21 jul 2015, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Overmatige rook/stank en hoger verbruik

#8
Dank voor de reacties en suggesties.
Dirk,
Ik heb dezelfde bougies als die er voor die tijd in zaten en perfect functioneerden. Ik heb recent de bougiekabels vervangen door nieuwe koperkernkabels. De setting van de 123 is ook niet veranderd in vergelijking met de periode daar voor. De nieuwe rotor kan maar op een manier gemonteerd worden dus dat lijkt me wel goed te zitten. Bij het opnieuw inregelen van de carburateurs is de brug in de carburateur keurig gelijk gesteld met de sproeier. Daarna is door een kenner de zaak afgesteld met behulp van een slangetje om de aanzuiging tussen de twee carburateurs te vergelijken. Hij loopt ruim 600 tpm als hij stationair draait. Pakt heel goed op bij optrekken.
Ik moet van een van de carburatuers vaker een klein beetje olie bij de demper doen dan de andere. Maar het gaat dan echt om heel kleine hoeveelheden.
Het luchtfilter heb ik recent vervangen.
Henny,
Ik hou me aanbevolen voorde aangeboden instructie. Mijn emailadres is frkooiman@gmail.com. Op voorhand bedankt en by the way, zover is Maastricht nu ook weer niet :)

Nogmaals dank en ik ga aan de slag. Zal een afloopbericht plaatsen.
Groet
Frans

Re: Overmatige rook/stank en hoger verbruik

#9
Frans,

nog even over je nieuwe rotor, uiteraard kan deze er maar op 1 manier in maar zit de goeie er in? er zijn diverse rotoren in de handel, misschien vergezocht maar toch effe kijken, als de afstand v.d. rotor naar de nokken groter wordt veroorzaakt dat een slechtere vonk, dus slechtere verbranding.
Verder ben ik met de andere schrijvers eens dat de carburateurafstelling niet correct is. Dit is veranderd nadat de nieuwe rotor er in kwam. Dus daar voor liep hij goed.
succes Frans
gr Dirk