Voor mijn MG uit 1968 heb ik een nieuwe kap besteld. Deze wordt binnenkort geleverd. Iemand adviseerde mij om, alvorens de nieuwe kap te plaatsen, het frame te laten zandstralen en opnieuw te laten spuiten.
Is dat verstandig? En zo ja waar moet ik op letten. Ik begreep al dat poedercoaten niet goed is, omdat dan de scharnierpunten niet meer goed functioneren.
Met vriendelijke groet,
Sjos Frissen
Re: Kap laten vervangen. Frame spuiten?
#2Staalborstel ter hand nemen en daarna met een spuitbus Hammerite "mat zwart" spuiten, droogt lekker snel op een mooi zonnige dag, kost Euro 15,00 en wat elbowgrease.
Re: Kap laten vervangen. Frame spuiten?
#3Beste Sjos
Alleen stralen als het frame flink verroest is wat bijna nooit het geval is.
Gewoon de plekken die aandacht verdienen met schuurpapier blank schuren.
Daarna de kale plekken inspuiten met zinkspray. Na drogen gehele frame zwart spuiten met een zijdeglans finish.
Wat belangrijk is. Het frame eerst controleren op maatvoering en evenwijdigheid van de bogen.
Alle scharnierpunten controleren op niet te veel speling. Je kunt dit verhelpen door met 2 hamers of een aambeeld
de passing wat zwaarder te laten lopen. Ook alle afgeboorde popnagels uit de header rail verwijderen.
Hiervoor is een opening aangebracht.
Succes
Hans Geertse
Alleen stralen als het frame flink verroest is wat bijna nooit het geval is.
Gewoon de plekken die aandacht verdienen met schuurpapier blank schuren.
Daarna de kale plekken inspuiten met zinkspray. Na drogen gehele frame zwart spuiten met een zijdeglans finish.
Wat belangrijk is. Het frame eerst controleren op maatvoering en evenwijdigheid van de bogen.
Alle scharnierpunten controleren op niet te veel speling. Je kunt dit verhelpen door met 2 hamers of een aambeeld
de passing wat zwaarder te laten lopen. Ook alle afgeboorde popnagels uit de header rail verwijderen.
Hiervoor is een opening aangebracht.
Succes
Hans Geertse
Re: Kap laten vervangen. Frame spuiten?
#4Als het een echte '68 er is is het frame niet zwart maar redelijk licht grijs.
De zogenaamd originele kappen van tegenwoordig zijn inderdaad zwart van binnen, goed voor je claustrofobie.
de oorspronkelijke kappen waren lichtgrijs van binnen, geeft een veel ruimtelijker efect.
Vraag is dan, ga je je frame aanpassen aan de namakers, of hou je dat tenminste nog origineel.
Het mijne is nog steeds grijs.
De zogenaamd originele kappen van tegenwoordig zijn inderdaad zwart van binnen, goed voor je claustrofobie.
de oorspronkelijke kappen waren lichtgrijs van binnen, geeft een veel ruimtelijker efect.
Vraag is dan, ga je je frame aanpassen aan de namakers, of hou je dat tenminste nog origineel.
Het mijne is nog steeds grijs.
Re: Kap laten vervangen. Frame spuiten?
#5930086 heeft natuurlijk gelijk.
68 en ook nog 69 hadden grijs gekleurde frames. Had zo gauw niet naar het b.j. gekeken.
Daarin tegen ben ik nog nooit nog nooit een orginele vinyl kap tegengekomen die grijs van binnen was.
Winterkappen[fabrieks] zijn grijs van binnen en mohair softops zijn van binnen beige.
Hans Geertse
68 en ook nog 69 hadden grijs gekleurde frames. Had zo gauw niet naar het b.j. gekeken.
Daarin tegen ben ik nog nooit nog nooit een orginele vinyl kap tegengekomen die grijs van binnen was.
Winterkappen[fabrieks] zijn grijs van binnen en mohair softops zijn van binnen beige.
Hans Geertse
Re: Kap laten vervangen. Frame spuiten?
#6let op dat je de scharnieren niet helemaal vol verf spuit.
Dat helpt niet als je het frame wil opvouwen.
Dat helpt niet als je het frame wil opvouwen.
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"
Re: Kap laten vervangen. Frame spuiten?
#7stralen en poeder coaten heb het 10 jaar geleden laten doen
nog nieuw!!!!!
nog nieuw!!!!!
Re: Kap laten vervangen. Frame spuiten?
#8Hallo Hans,
Ik heb nog de originele kap uit '69 van mijn MG B
Ik gebruik hem niet meer, hij is een beetje sleets langs de randen, maar hou hem vanwege originaliteit.
En hij is echt keurig lichtgrijs van binnen hoor
Je mag hem komen bekijken.
Ik heb ook nog jaren gereden met een andere kap die ik had overgenomen, ook lichtgrijs van binnen
Tegenwoordig rij ik helaas ook met zo'n zwarte. Maakt de auto een stuk donkerder
bert
Ik heb nog de originele kap uit '69 van mijn MG B
Ik gebruik hem niet meer, hij is een beetje sleets langs de randen, maar hou hem vanwege originaliteit.
En hij is echt keurig lichtgrijs van binnen hoor
Je mag hem komen bekijken.
Ik heb ook nog jaren gereden met een andere kap die ik had overgenomen, ook lichtgrijs van binnen
Tegenwoordig rij ik helaas ook met zo'n zwarte. Maakt de auto een stuk donkerder
bert
Re: Kap laten vervangen. Frame spuiten?
#9Hoi Bert
Heb ook een orginele1969 nederlandse B. Heb daar in een ver verleden ooit de kap van vervangen.
Moet bekennen dat daar niets van is blijven hangen of die nou grijs was van binnen.
Heb wel al heel lang een rol vinyl op de plank liggen en dat is inderdaad wel grijs aan de binnenkant.
Dus je kan toch wel eens gelijk hebben.
Heb inmiddels al veel kappen vervangen en die waren allen zwart van binnen.
Groet
Hans
Heb ook een orginele1969 nederlandse B. Heb daar in een ver verleden ooit de kap van vervangen.
Moet bekennen dat daar niets van is blijven hangen of die nou grijs was van binnen.
Heb wel al heel lang een rol vinyl op de plank liggen en dat is inderdaad wel grijs aan de binnenkant.
Dus je kan toch wel eens gelijk hebben.
Heb inmiddels al veel kappen vervangen en die waren allen zwart van binnen.
Groet
Hans
Re: Kap laten vervangen. Frame spuiten?
#10Hallo Hans,
Heb het voor de zekerheid nog even opgezocht in de "bijbel" (Original MG-B van Clausager, Engelse uitgave)
Op Pag 53 laat hij de originele kap zien die grijs van binnen is. Dat vermeldt hij ook expliciet.
De frames waren volgens hem grijs tot/met modeljaar 1970.
Bert
Heb het voor de zekerheid nog even opgezocht in de "bijbel" (Original MG-B van Clausager, Engelse uitgave)
Op Pag 53 laat hij de originele kap zien die grijs van binnen is. Dat vermeldt hij ook expliciet.
De frames waren volgens hem grijs tot/met modeljaar 1970.
Bert