Kap laten vervangen. Frame spuiten?

#1
Voor mijn MG uit 1968 heb ik een nieuwe kap besteld. Deze wordt binnenkort geleverd. Iemand adviseerde mij om, alvorens de nieuwe kap te plaatsen, het frame te laten zandstralen en opnieuw te laten spuiten.
Is dat verstandig? En zo ja waar moet ik op letten. Ik begreep al dat poedercoaten niet goed is, omdat dan de scharnierpunten niet meer goed functioneren.

Met vriendelijke groet,

Sjos Frissen

Re: Kap laten vervangen. Frame spuiten?

#3
Beste Sjos

Alleen stralen als het frame flink verroest is wat bijna nooit het geval is.
Gewoon de plekken die aandacht verdienen met schuurpapier blank schuren.
Daarna de kale plekken inspuiten met zinkspray. Na drogen gehele frame zwart spuiten met een zijdeglans finish.

Wat belangrijk is. Het frame eerst controleren op maatvoering en evenwijdigheid van de bogen.
Alle scharnierpunten controleren op niet te veel speling. Je kunt dit verhelpen door met 2 hamers of een aambeeld
de passing wat zwaarder te laten lopen. Ook alle afgeboorde popnagels uit de header rail verwijderen.
Hiervoor is een opening aangebracht.

Succes
Hans Geertse

Re: Kap laten vervangen. Frame spuiten?

#4
Als het een echte '68 er is is het frame niet zwart maar redelijk licht grijs.
De zogenaamd originele kappen van tegenwoordig zijn inderdaad zwart van binnen, goed voor je claustrofobie.
de oorspronkelijke kappen waren lichtgrijs van binnen, geeft een veel ruimtelijker efect.
Vraag is dan, ga je je frame aanpassen aan de namakers, of hou je dat tenminste nog origineel.
Het mijne is nog steeds grijs.

Re: Kap laten vervangen. Frame spuiten?

#8
Hallo Hans,
Ik heb nog de originele kap uit '69 van mijn MG B
Ik gebruik hem niet meer, hij is een beetje sleets langs de randen, maar hou hem vanwege originaliteit.
En hij is echt keurig lichtgrijs van binnen hoor
Je mag hem komen bekijken.
Ik heb ook nog jaren gereden met een andere kap die ik had overgenomen, ook lichtgrijs van binnen
Tegenwoordig rij ik helaas ook met zo'n zwarte. Maakt de auto een stuk donkerder


bert

Re: Kap laten vervangen. Frame spuiten?

#9
Hoi Bert

Heb ook een orginele1969 nederlandse B. Heb daar in een ver verleden ooit de kap van vervangen.
Moet bekennen dat daar niets van is blijven hangen of die nou grijs was van binnen.

Heb wel al heel lang een rol vinyl op de plank liggen en dat is inderdaad wel grijs aan de binnenkant.
Dus je kan toch wel eens gelijk hebben.

Heb inmiddels al veel kappen vervangen en die waren allen zwart van binnen.


Groet
Hans
cron