Drukgroep vervangen

#1
Hallo, mijn naam is Ton Tulleken. Sinds vorig jaar in het bezit van een 1976' er B-Tourer met 4 synchro en OD versnellingsbak. Ik ben van plan de drukgroep en kopp. plaat met druklager te vervangen. Heeft iemand ervaring of het mogelijk is de bak van onderuit te demonteren, ZONDER de motor uit te bouwen.
Ik beschik over een hefbrug en plenty gereedschap. In principe zou het wellicht kunnen als de bak voldoende naar achteren is te schuiven, echter daar zit een soort chassisbalk die niet is te demonteren.
Graag reactie van iemand die dit kunstje al eens heeft gedaan. Met vriendelijke groet, Ton T.

Re: Drukgroep vervangen

#3
Hallo.
Ton, de enige manier om de bak met overdrive apart te verwijderen is het wegzagen van de dwarsbalk en na terugplaatsen van de bak deze balk met stevige schetsplaten, bouten en moeren, weer te monteren (ik heb het alleen van horen zeggen en zelf nooit gedaan). Voordeel is dat de bak in de toekomst gemakkelijk is uit te bouwen, nadeel is dat de oorspronkelijke constructie van het chassis wordt aangetast.

Gerrit, de meest aanbevolen manier van uitbouwen: Alles losmaken, voor ruimte maken (radiateur weghalen), de auto achter flink opkrikken en met een verrijdbare takel de motor plus bak voorzichtig schuin naar boven eruit wurmen.
Zelf doe ik het met een kettingtakel aan een zolderbalk en duw ik de auto tijdens het takelen achteruit. Nadeel is dat je de auto achter niet omhoog kan brengen en dus de motor schuiner moet hangen, voordeel is dat de zaak minder gaat slingeren (beschadiging) dan met het verrijden van de mobiele takel.
Als je op het Internet Google't op "MGB motor uitbouwen", krijg je veel informatie met afbeeldingen. Op YouTube vind je filmpjes onder "MGB engine removal".
Groeten, Steef.

Re: Drukgroep vervangen

#4
Heren

Bak er langs onderen uithalen is niet mogelijk. Zowel gewone bak als uitv. met overdrive niet.

Of je moet het op de Amerikaanse manier willen doen en dat is de vaste dwarsbalk gewoon wegslijpen.
Dat heb ik natuurlijk nog nooit gedaan.
Als de fabriek daar wat meer over had nagedacht ,hadden ze die dwarsbalk demontabel moeten maken met
b.v. een flensverbinding.

Zelf bouw ik motor en bak altijd apart uit.
In een keer kan ook, maar bij de terugbouw moet je dan bij b.v. de overdrive uitv. de losse dwarsbalk dan onder de auto
weer aan de bak bevestigen en dat is geen pretje. Dit is als de o.d. bak naast de auto ligt of staat ook al geen pretje.
De boutjes moeten er wel recht in.
Als je zo als ik over de nodige ervaring beschikt bouw je de motor in ongeveer 1,5 a 2 uur uit.
3 tips . Maak de motorkap niet los, maar wel de motorkap steun. En trek dan met een stevig touw de m.kap zo ver mogelijk naar achteren.
Bint het touw vast aan b.v de achterbumper.
Verwijder de uitlaat over de volle lengte. Dus de manifold flenzen los maken.
Verwijder olie koeler met olie slangen en radiateur in een keer.
Tot zo ver.

Hans Geertse

Re: Drukgroep vervangen

#6
Hallo Ton,

Jouw terughoudendheid om aan de klus te beginnen komt bij mij bekend voor.
Ik ben toch maar aan de klus begonnen, maar pas na een goede voorbereiding, zoals een hydraulische motorlift en een evenaar.
Om de evenaar aan de kleppendekselbouten te bevestigen heb ik een hoeklijn gemaakt (zie foto).
Het gemakkelijkst is om de motor, versnellingsbak en overdrive als een geheel te demonteren.
Binnen een paar uur is alles eruit en kun je gemakkelijk de versnellingsbak van de motor delen en later weer monteren.
De klus is eenvoudig alleen uit te voeren.

Veel succes, Jaap

PS. de motorkap kan blijven zitten, alleen geheel omhoog klappen en met touw vastzetten.
Bijlagen
Motor schuin.jpg
Motor schuin.jpg (215.94 KiB) 3646 keer bekeken
Evenaar2.jpg
Hydr. motorlift.jpg

Re: Drukgroep vervangen

#7
Hallo Jaap,

Dank voor het " meedenken" en de foto"s. Waardeer ik zeer. Ik zit niet zozeer tegen de klus aan te " hangen" als wel dat ik me voorgenomen heb het pas tegen het einde van het seizoen aan te pakken. Ik kan nog goed rijden met de auto en geniet van elk ritje. Ben het helemaal met je eens dat een goede voorbereiding erg belangrijk is. De evenaar had ik al (dezelfde..) en het motorkraantje ( ook dezelfde, maar dan in het rood, komt allemaal uit China...) heb ik een paar maanden geleden al aangeschaft. Jouw " hoeklijn" hulpstuk ziet er zeer profi uit, ga ik ook maken. Ik zie tegen het klusje zeker niet op, tegendeel zelfs, zal er met plezier aan beginnen als het zo ver is. Ik ben gepensioneerd en breng bijna dagelijks mijn tijd in m'n garage door. Garage is aan huis dus mijn vrouw en de koffie zijn nooit ver weg. Ik knutsel al jaren met heel veel plezier aan wat ik "oud ijzer" noem. (sorry hoor)
Mocht het je interesseren, dan heb ik van de restauratie van mijn Jaguar MK2 uit 1963 (Sorry, is geen MG..) een website gemaakt met wat foto's, is wel een wat technisch verhaal geworden. De site is te vinden op: http://www.tontullekenmk2.nl
Jaap, nogmaals dank voor je "meedenken" en wellicht treffen wij elkaar eens,
Mocht je ooit in de buurt komen (Nabij Zwolle) dan ben je van harte welkom, koffie staat klaar.

Met vriendelijke groet, Ton Tulleken

Re: Drukgroep vervangen

#8
Met een OD bak moet je gewoon of de hele zaak eruit takelen of alleen de motor, van onderaf lukt alleen met een niet OD bak en is ook nog knap lastig. Of met het doorslijpen van een balk, iets dat een echte MG-liefhebber natuurlijk niet over zijn hart kan verkrijgen. :(

Ik doe altijd alleen de motor, zodat je takel niet zo zwaar hoeft te zijn en er minder hoeft te worden losgenomen. 1 a 2 uur voor het uittakelen is voor de pro's onder ons, ik neem daar minstens de dubbele tijd voor en neem voorzichtigheidshalve ook de motorkap eerst af. Het totaal in je ééntje doen is mogelijk, maar lastiger dan met een hulp erbij.

Wat is namelijk het geval: om de priseas van de bak exact in de opening van de koppelingsplaat en vervolgens het "spigot bush" lager in de krukas te laten vallen moeten motor en bak precies in één lijn liggen (vooraf de plaat wel centreren voordat de drukgroep helemaal wordt vastgezet). Soms gaat het terugplaatsen van de motor meteen, soms sta je in je eentje een uur "te pielen" en wil hij er nog niet in :( Dan gewoon opnieuw beginnen en heel precies de bak met een krik oplichten en in oinn brengen. Eens lukt het!
Mocht je denken dat ik zelf natuurlijk niet zo capabel ben als amateur: Coen Kymmel vertelde mij, dat ook hij als pro soms er moeite mee heeft en soms juist niet...... :?

Er zijn vele posts over welk druklager het beste is: de standaard koollagertype of juist één met een kogellager erin. Volgens John Twist schuift het primitieve hefboommechanisme die ring ook iets zijwaarts heen en weer, iets waar een koollager geen moeite mee heeft, een kogellager echter juist wel. Kortom volgens hem dus niet gebruiken. :!:
Ik zit zelf in het kogellagerkamp, zij het dat mijn MOSS druklager een dik kogellager heeft èn een dunner koollager er bovenop, dus dat geschuif kan plaatsvinden. Verder heb ik nog een eigen terugtrekmechaniek op de koppelingsarm gemaakt, zodat het kogellager niet continue onder druk blijft. Constante druk is namelijk niet voor alle kogellagers goed (en volgens mij gaat door die constante druk uit het hydraulische systeem ook het standaard koollager minder lang mee) Vroeger haalde ik niet meer dan 35-40.000km per koppeling, voordat de plaat ging slippen of het druklager de geest gaf, nu zit op de helft ervan en wacht ik rustig af of de zaak nu inderdaad significant langer meegaat..
NB Onze Citroën Saxo zit rond de 120.000km met zijn originele koppeling en zijn kogellager en zal de 150.000 km wel halen :)

Ook volgens Coen ziet hij in zijn garage net zo veel koollagers als kogellagers het (te) snel opgeven, dus is het geen altijd werkende verbetering....

Re: Drukgroep vervangen

#9
Vandaag de motor en de bak uit de B gehaald. Ik heb na overleg met Ton T. besloten om de motor en bak gescheiden uit de auto te halen. De motor takel je er makkelijk uit, de bak heb ik er met een aangepaste krik onderuit laten zakken nadat de bak met overdrive ca 15 cm naar voren zijn geschoven. Op deze manier pak je de bak compleet met crossmember zo onder de auto weg.
Nu de boel schoonmaken, olie keringen, rubbers en o-ringen van de overdrive vervangen en de bak weer terugplaatsen.
Daarna wordt de motor aangepakt, keringen vervangen en een nieuwe koppeling monteren. neem de koppeling slave cylinder ook maar gelijk mee nu alles los ligt.
Motor in de takel
Motor in de takel
Bak er nog in
Bak er nog in
Bak er uit, motor ruimte kan ook een beurt gebruiken
Bak er uit, motor ruimte kan ook een beurt gebruiken
Bak met crossmember naast de auto
Bak met crossmember naast de auto
Motor op werkhoogte :-)
Motor op werkhoogte :-)
Have Fun, make history in de polder
cron