vreemd geluid tijdens schakelen

#1
Hallo,

Wie kan mij raad geven?

Gisteren, onderweg naar de Betuwerit hoorde ik nadat ik ongeveer 40 km had gereden, tijdens het opschakelen van 2e naar 3e versnelling een vreemd, razend geluid. Het geluid is er niet altijd. Het was wel van dienaard dat ik het niet meer aandurfde nog verder van huis te gaan. Via de snelweg (weinig schakelen) terug naar huis.

Vorig jaar augustus heb ik de koppelingsplaat, drukgroep en het druklager vervangen. Daarna ongeveer 500 km probleemloos en heerlijk gereden, het voelde weer als nieuw. Vandaag ben ik nog maar eens een eindje gaan rijden om er achter te komen wat er nu aan de hand is. Het probleem leek opgelost te zijn. Edoch na 25 minuten rijden is het geluid er weer. Het geluid is er niet altijd wanneer er geschakeld wordt. Ik kan dus niet precies aangeven wanneer nu wel en wanneer het er niet is. Het geluid is er alleen bij ingetrapte koppeling. Schakelen blijft altijd even soepel gaan. De motor en of versnellingsbak zijn op goede temperatuur. Bij koude motor dus geen problemen. Ik heb het geluid nog niet gehoord tijdens het terugschakelen. Het geluid is er bij schakelen van 2e naar 3e of van 3e naar de 4e versnelling.

Het geluid lijkt op een drooggelopen kogellager.

Heeft iemand dit ooit meegemaakt? Wat zou het kunnen zijn? Ik hoor/lees het graag.
Het gaat om een MG B bouwjaar 1974 Engelse uitvoering.

Met vriendelijke groet,

Kees van 't Padje

Re: vreemd geluid tijdens schakelen

#2
Beste Kees

Welkom op het op sterven na dode MGCC Forum.
Dus fijn dat je een vraag stelt.

Mijn vraag is wat hoor je als je de motor stationair laat draaien en je trapt de koppelling in
en laat hem daarna weer opkomen. Hoor je dan een zingend geluid dan is er een indicatie
dat het voorste lager in de bak niet fris meer is. Is het oliepeil in de bak al gecontroleerd?
Is het een Overdrivebak?

Groet
Hans Geertse

Re: vreemd geluid tijdens schakelen

#3
Hallo Hans,

Bedankt voor je reactie.

Het oliepeil heb ik gecontroleerd en deze staat keurig op niveau. Het is een overdrive bak. Ik kan geen verschil ontdekken bij een in- of uitgeschakelde overdrive.

Tijdens de eerste start (bij koude motor) ontdek ik nu een licht piepend geluid. nooit eerder gehoord.

Kan het de bronzen bus zijn die in het vliegwiel zit waar de versnellingsbak as in draait?

Alvast bedankt.

Groet

Kees van 't Padje

Re: vreemd geluid tijdens schakelen

#4
Hoi Kees

Je neemt me de woorden uit de mond.
Het zou inderdaad de gesinterde bronzen bus kunnen zijn.
Misschien zit hij los of te veel radiale speling.

Deze bus moet voor montage enige tijd in olie ondergedompeld worden.

Heb hetzelfde in het verleden met mijn MGC gehad, maar niet bij het schakelen.
Ik had het alleen bij stationair. Het is geen fijn geluid.
Je kan er gerust nog even mee doorrijden.
Bij het schakelen zijn er altijd wat belastings wisselingen aan de gang.

Succes met het eventueel weer uithalen van bak en motor.

Groet
Hans Geertse
cron