RVS uitlaat

#1
Beste allen,
Ik wil een RVS uitlaat onder mijn MGB MK1 1965 monteren. Deze blijken er in vele uitvoerigen te zijn. Ik zoek een uitlaat met een enigzins "sportief" geluid. Niet al te veel herrie, maar iets minder braaf dan standaard. Ik zie ook uitvoeringen waarbij het spruitstuk vervangen wordt voor een buizensysteem, biedt dit voor of nadelen.

Ik hoor graag jullie ervaringen en aanbevelingen.

Groet,
John

Re: RVS uitlaat

#2
Beste John,

Jouw auto is neem ik aan voorzien van het originele uitlaatspruitstuk voor dat jaar, als die goed een uitlaat daarop laten aansluiten.
Het vervangen van het uitlaatspruitstuk wordt vooral gedaan bij amerikaanse uitvoeringen van de B welke een enkele stromberg carburateur hadden,
de rubber bumper auto's per januari 1975 geproduceerd.
Vervangen van spruitstuk geeft vaak een bijkomend probleembje dat de flensaansluiting meestal niet overeen komt van dat nieuwe spruitstuk en
het inlaatspruitstuk, immers alle gaten op een rij met moeren vast te zetten.
Terug naar jouw auto:
Ik zou het originele spruitstuk laten zitten, tenzij de enorme prestatie winst wil gaan boeken en de auto verder wilt gaantunen.

De standaard uitlaat was ooit voorzien van een nogal grote middendemper onder de auto en een einddemper.
Er bestaan in grote lijnen drie soorten uitlaten om te monteren:
1/ de soort identiek als origineel met middel demper van groot formaat
2/ de soort met een middendemper type "bomb", hetgeen je moet zien als een demper in de vorm van een verdikking in de buis, zelfs die bestaan
dan ook weer in twee dikten, een nauwelijks dikker dan de buis en een circa 5 cm dikker dan de buis.
Dit bomb type uitlaat geeft een grotere bodemvrijheid (fijn bij verkeersdrempels) en een ietwat sportiever geluid.
3/ uitlaten met slechts een enkele demper, alleen die aan het eind, de meesten zijn dan iets luider natuurlijk.

Uiteraard zijn er merken en kwaliteitsverschillen Bell (goedkoop), Double S (goed) en Falcon (duurder maar goed).

Verder heeft Moss (UK/USA) recent een uitlaat op de markt gebracht onder de naam "Tourist Throphy" speciaal voor chrome bumper B's, echter daar heb ik
geen ervaring mee daar ik louter rubber bumper B's bezit en bezat.

Mijn keus zou zijn: model met (dikste) bomb type middendemper en wel een die in vier delen (stukken) wordt geleverd, makkelijker met monteren,
er zijn leveranciers die in twee delen leveren en dat is in mijn optiek onhandig met transport en monteren.

Geluid: ooit een big bore uitlaat onder een B gehad met Weber 32/36, na een reis van 3.000 km die er subiet onder vandaan gehaald,
Harley rijders zeggen loud pipes saves lifes, maar op lange ritten kan het teveel zijn.
En je co-piloot kan je ook niet meer verstaan, tenzij je al uitgesproken bent .....................

Kijk een op de website van MG Owners Club in Engeland, het is even zoeken en puzzelen.
Uiteraard kunnen Nederlandse leveranciers je ook verder helpen, maar sommigen "kennen" slechts een merk.
Laatst gewijzigd door Rob de Joode (920143) op 12 mei 2015, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.