koolstof filters verwijderen

#1
Ik zou graag bij mijn mgb bwjr 1979 mijn koolstoffilters willen verwijderen mijn vraag is waar ik op moet letten hij is al omgebouwd naar dubbele su carbarateurs aleen zit alles nog in de motor ruimte gemonteerd en is volgens mij overbodig geworden.
Kan ik dit verwijderen zonder verdere problemen en wat kan ik wel en niet weghalen en welke oplossing kan ik gebruiken voor o.a mijn carterontluchting.
Alvast bedankt Vr Gr Dirk

Re: koolstof filters verwijderen

#2
Hallo Dirk,

de afvoer van de carterdampen kan lastig zijn, de beste manier is om te zien of er op de carburateurs/spruitstuk een aansluiting is om de slang v.d. carterventilatie aan ts sluiten.
Eventueel zou je een aansluiting op het luchtfilter kunnen maken zodat de dampen worden afgezogen en verbrand, anders gaat het toch stinken en de dampen komen in je interieur. Er zijn auto's waarbij een slang naar beneden in de open lucht hangt, echter sta je in een file of stoplicht dan treden de dampen binnen in je interieur en het stinkt!!
Er wordt geadverteerd met speciale luchtfiltertjes , deze hebben lang niet voldoende capaciteit om de dampen te filteren zo is mijn ervaring.

Nog een punt: de dampen van de brandstoftank worden ook via een leiding naar de koolstoffilters geleid, ik heb deze leiding in de kofferbak afgestopt en een ventilerende tankdop geplaatst.
Wellicht hebben andere leden nog meer aandachtspunten,

gr Dick S.

Re: koolstof filters verwijderen

#3
Zitten er nu HIF's op dan is het simpelste om de aansluitingen voor de carterventilatie ernaar toe te leiden (korte rubber slang en Y-stukje met twee slangen naar de zij-aansluitingen van de HIF's) en dan op het kleppendeksel een gefilterde olievuldop te plaatsen. Het deksel moet dan geen afzuiging meer vanuit dat filter meer hebben. Immers, ga je van het koolstof filter af, dan vervallen zowel de verbinding tussen het filter en het kleppendeksel, maar ook tussen filter naar achteren naar het overlooptankje (al eerder genoemd).

Er is echter oorspronkelijk nòg een verbinding van het filter af, namelijk naar andere zij-aansluitingen op de HIF's waar bij overloop benzine uit zou kunnen komen. Ook dat werd richting dat filter afgezogen. Het alternatief is twee (metalen) pijpjes vlak langs het blok te leiden, achter het hete uitlaatspruitstuk langs en die met korte rubber slangetjes op de HIF's aan te sluiten. Laat je dat na, zal er bij HIF-overloop benzine door de grote hitte daar kunnen gaan ontbranden. Niet vergeten dus :o

Zelf heb ik zo al jaren geleden die hele filteropzet, alle slangen, overlooptankje incluis verwijderd. Wat ik op de site van MGExperience echter veel meemaak is dat allerlei MG-bezitters wel airpumps, gulp valves, enkele carburateurs e.d. verwijderen, maar de hele afzuigingsopzet via het koolfilter en het overlooptankje laten zitten. Zo hou je de bescherming tegen allerlei overlopende benzine in stand. Ik kon dat laatste overigens niet doen, omdat mijn benzinetank er geen aansluiting meer voor het tankje had.

Veel succes :D

Re: koolstof filters verwijderen

#4
Ik ieder geval bedankt voor de nodige info echter als ik het goed begrijp komt dus carterontluchting van het kleppendeksel geheel te vervallen en deze te verbinden met een Y sok op de bestaande rubberen slang naar de HIF,s
Een oliedop met ontluchting en is het noodzaak de beide overlopen van de beide carbarateurs onderling met elkaar te verbinden.....of zie ik dit verkeerd dit .i.v.m eventueel brandgevaar.
is het dan ook nog noodzaak om de benzinedop te vervangen door een met ontluchting en kan ik dan alles wat overbodig is verwijderen o.a ook de leidingen aan de rechterkant van de achterbak.

Re: koolstof filters verwijderen

#5
130088 schreef:Ik ieder geval bedankt voor de nodige info echter als ik het goed begrijp komt dus carterontluchting van het kleppendeksel geheel te vervallen en deze te verbinden met een Y sok op de bestaande rubberen slang naar de HIF,s JA

Een oliedop met ontluchting en is het noodzaak de beide overlopen van de beide carbarateurs onderling met elkaar te verbinden.....of zie ik dit verkeerd dit .i.v.m eventueel brandgevaar. NEE, allebei apart houden en naar beneden leiden, brandgevaar komt van een te hoge uitstroomopening, die druppelt op de hete uitlaat en/of het spruitstuk

is het dan ook nog noodzaak om de benzinedop te vervangen door een met ontluchting en kan ik dan alles wat overbodig is verwijderen o.a ook de leidingen aan de rechterkant van de achterbak.

JA, anders trek je je benzinetank vacuum, idem JA: alle leidingen en expansietankje kunnen dan weg

PS Ik ga er vanuit dat je de aansluiting van dat expansietankje op de benzinetank al niet meer bezit. Anders moet die ook worden afgesloten. Veel succes