elektrische koelventilator aansluiten

#1
Beste MG liefhebbers,

Ik heb elektrische koelventilator gekregen met een thermostaat switch. Erg blij mee natuurlijk maar nu vraag ik mij af hoe ik de voeler monteer in de bovenste radiator koelslang. De voeler bestaat namelijk uit een dik gedeelte (circa 10 cm) wat overgaat in een soort ijzerdraadje. Nu vraag ik mij af hoe ver hij in de koelslang geschoven moet worden ( een deel van het dikke gedeelte of helemaal zodat de koelslang wordt afgesloten op het dunne ijzerdraadje met een slangenklem) en welke richting hij op moet (naar radiator of naar motorblok)

Enfin, elke beetje kennis zou mij al ontzettend helpen.

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.

Groeten,
Marco.

Re: elektrische koelventilator aansluiten

#2
De bedoeling is dat je het dikke deel via een (ruime) bocht in het dunne deel terug laat wijzen de pijp van de radiator in, omgekeerd breekt hij snel af (heb ik zelf meegemaakt). Ik heb het overblijvende dunne stuk deels om de buitenkant van die pijp gewikkeld, ook het externe deel is kwetsbaar voor breuk. En het dunne stuk gaat dus over een dun rubber vulstukje of tegenwoordig ook wel een rode, dunne rubberen rand heen, waarover pas de radiatorslang voorzichtig omheen wordt geschoven en het geheel met een slangenklem tot waterdicht wordt aangedraaid. Ik heb er wel een foto van zie hieronder (er is ook een extra expansievat op te zien, maar dat is een ander verhaal)...
Bijlagen
IMG_7689.JPG

Re: elektrische koelventilator aansluiten

#4
020036 schreef:Dank je wel Don. Ik ga hem op basis van jouw advies aansluiten.

Groeten,
Marco.
Prima en veel succes Marco.

Zoals je wellicht op mijn foto hebt gezien zit de slangenklem op een zodanig plek dat die dunne voelerlijn in een vlak stuk van dat tussenliggende rubber wordt aangeklemd.
Zet je hem te dichtbij de opstaande rand van de radiatorpijp kan de voelerlijn afgekneld worden en helemaal aan het andere eind dicht de klem weer minder goed af.

Wees niet verbaasd als je de eerste weken zo nu en dan die klem wat moet natrekken, omdat je een druppeltje aan de bovenkant ziet verschijnen na een stevige rit.
Beter dat, dan de allereerste keer (te) strak aandraaien :idea:

PS Dat rubberen hulpstuk ter afdichting kan je tweemaal monteren, dus nog éénmaal kan je de bovenste radiator slang vervangen met hetzelfde hulpstuk, niet méér...