trillend stuur

#1
Boven honderd km trilt mijn stuur, en het voelt dat de banden niet goed op de weg blijven.
Toen ik mijn MG BGT kocht was dit probleem ook al. Nu heb ik vier nieuwe banden, gebalanceerd en blijft het toch steeds hopeloos. Bij een snelheid van 120 km is het heel heftig, en ga je gewoon van het gas af. Levensgevaarlijk! Wat kan het probleem zijn. Ben niet handig, maar denk zelf aan het volgende: velgen, ophangrubbers, stabilisatorstang, uitlijnen van voortrein?
Of is het iets anders.

Re: trillend stuur

#2
Hallo,

Dit komt me bekend voor, het is mogelijk dat er een band onder zit met hoogteslag. @ jaar geleden kocht ik 4 nieuwe banden en allemaal goed laten balanceren. Uiteindelijk bleek dat in 1 voorband een flinke hoogteslag zat (Vredestein sprint), maar dit hoeft in jouw geval niet zo te zijn , een goede bandenfirma kan dit checken.
mvg Dirk

Re: trillend stuur

#3
Een nogal belangerijk gegeven: wat voor wielen onder de auto ?
Spaakvelgen - niet iedereen kan die uitbalanceren, hebben daar de juiste inklem middelen niet voor
Lichtmetaal velgen - meestal goed te doen om die uit te balanceren
Originele rostyle velgen - kunnen ook best in een niet zo goede conditie verkeren

Echter indien er een tijdje niet met een auto wordt gereden "winterstop" - hebben de banden ook platte plekken van het staan, die rijd je er wel weer uit
maar met de huidige lage wegdektemperatuur wel een stuk rijden om de banden warm te krijgen.

Ook zoals hierboven reeds aangegeven, kan ook aan de condtie/kwaliteit van de band liggen - ondanks dat-ie nieuw is - zeker bij de B-merken banden.

Nieuwe banden zijn soms ouder dan je denkt ... kijk eens naar de productie datum dot code bijv. 1410 (tiende week van 2010) een nogal bekende
bandenprijsstunter in de regio waar ik woon importeerd van all-over-the-world new-old-stock banden, hebben ze al een paar jaar in een warm ver oord
in opslag gelegen, of beter voor een band zonder velg gestaan.

Je kan de wielen compleet met de banden van voor eens achter monteren en omgekeerd, misschien geeft dat al een verandering.

Check de bandenspanning ook meteen voor je na de winterstop weer gaat rijden .....

Re: trillend stuur

#4
Robert-Hans,

Je beschrijft dat dit trillen zich al voordeed alvorens je de nieuwe banden liet monteren. De banden kan je dan als veroorzaker elimineren.

Dit trillen bij dat toeneemt bij hoge snelheden wordt vaak veroorzaakt door te veel wiellagerspeling en/of slechte rubber bussen of rubberen ophangpunten.
Vaak worden de shims waarmee de lagers worden afgesteld uit gemak weggelaten en rubbers zijn vaak tientallen jaren oud.
Slechte schokbrekers geven inderdaad trillingen maar niet zo extreem. Evenzo iets speling op de stuurkogels.

Genoemde zaken zijn eenvoudig vast te stellen. Het vernieuwen van je ophangrubbers is tientjeswerk. Een pittig sleutelklusje maar zelf prima te doen.

Ik woon zelf in Nijkerk en heb op dit moment een voorwielophanging op de werkbank (restauratie GT V8) en kan je dus duidelijk laten zien hoe e.e.a. in elkaar steekt. Kom dus gerust even kijken!


Succes en groet Henny