Naald lagers op voorwiel vering

#1
hallo.

Ongeveer 2 weken geleden sleuteldag van Oost- Brabant gehad. Daar info bekomen dat het zwaar sturen van een MGB deels(30%) kan
worden verminderd door de drukringen te vervangen door naald lagers. Setje kost 50 euro dus dat wilde ik wel proberen.Heb deze nu
gemonteerd maar ben er nog niet over uit of het nu effect heeft of niet .Nu de zaak toch open lag, heb ik meteen al de rubbers in de draag-
armen vervangen waar we vorige keer niet aan toe gekomen waren . Ook nu weer erg vast geroeste bussen op de scharnier pennen door
vocht inwerking . Dus nu molicoot en kopervet gebruikt om dat in de toekomst tegen te gaan.Nu m.n vraag,Heeft een van jullie ervaring met naald lagers ipv druk lagers in de wielvering en wat zijn jullie bevindingen?

grt Noud.

Re: Naald lagers op voorwiel vering

#2
Hoi Noud

Denk dat zo als jij het omschrijft niemand begrijpt wat je bedoeld.

Denk dat je de vlakke naald lagers bedoeld in de fuseepennen.
De MGOC in de UK is de enigste volgens mij die daar mee adverteren.
In Nederland zul je weinig MGB eigenaren tegenkomen die deze hebben gemonteerd.
Denk ook niet dat het echt helpt richting lichter sturen.
Wat wel helpt is je caster hoek veranderen. Dit zijn spieen die je monteerd tussen je body en je
voorste crosmember.[ Dwarsbalk.]
Het onderwerp fuseepennen heb ik trouwens nog bijna nooit voorbij zien komen.
Terwijl het toch een belangrijk aandachts punt is/

Groet
Hans Geertse

Re: Naald lagers op voorwiel vering

#4
Even een aanvulling betreffende de Drukringen(aldus MGB werkplaats handboek) onder de bovenste fuseekop.
De drukringen bevatten een aantal dunnere ringen en een bronzen dikke 4mm dikke ring. Deze word vervangen
door het naaldlager van dezelfde dikte. Deze zijn nu al in verschillende B,s gemonteerd maar, met zoals ik al
eerder opmerkte verschillende ervaringen. Ook ik heb deze gemonteerd en moet nog ondervinden of het ook
daadwerkelijk helpt. Maar niet geschoten, Hans, is altijd mis. Maar wil straks met het plaatsen van de sleeve
tbv olie lek, wel nadere uitleg van je over de carterhoek, met de spieen op de crosmember. De firma Loco classic parts
is met deze vinding samen met RB Classiccare uit Oirschot op de markt gekomen. Dit is door de regio Oost- Brabant
opgepakt om op de sleutel dag te behandelen en laten zien hoe een en ander in z,n werk gaat. Dus de tijd zal leren daar het een en ander wel op elkaar in zal moeten lopen, om echt resultaat te zien. grt Noud.

Re: Naald lagers op voorwiel vering

#5
070179 schreef: De firma Loco classic parts is met deze vinding samen met RB Classiccare uit Oirschot op de markt gekomen.
Noud,

Zoals hierboven reeds aangegeven heeft MGOC Engeland die al heel lang in hun assortiment, dus ermee op de markt gekomen.......... de brabantse waarschijnlijk wel.

En zodra je op hetzelfde moment buiten deze aanpassing ook andere aanpassingen doet kan je na montage nimmer meer concluderen welke individuele verandering
een eventuele verbetering veroorzaakt heeft.

Re: Naald lagers op voorwiel vering

#6
Zoals Rob ook beschrijft is het echt geen nederlandse vinding.
Maar het is wel wat ik bedoelde, maar of het werkt?

Echt nederlandse vindingen zijn de 123 en csi ontstekingen.

De caster spieen die ik noemde staan al jaren in de moss catalogus en is een vinding van Tim Fenna.[Frontline development]
Deze engineer heeft ook de jubileum MGBGT met Mazda motor in de markt gezet.

Hans Geertse

Re: Naald lagers op voorwiel vering

#7
920143 schreef:
070179 schreef: De firma Loco classic parts is met deze vinding samen met RB Classiccare uit Oirschot op de markt gekomen.
Noud,

Zoals hierboven reeds aangegeven heeft MGOC Engeland die al heel lang in hun assortiment, dus ermee op de markt gekomen.......... de brabantse waarschijnlijk wel.

En zodra je op hetzelfde moment buiten deze aanpassing ook andere aanpassingen doet kan je na montage nimmer meer concluderen welke individuele verandering
een eventuele verbetering veroorzaakt heeft.
Als deze al jaren in de markt zijn hiervoor, heeft men er toch ook een bepaalde gedachte over de toepassing hiervan gehad.

Re: Naald lagers op voorwiel vering

#8
070179 schreef:
Als deze al jaren in de markt zijn hiervoor, heeft men er toch ook een bepaalde gedachte over de toepassing hiervan gehad.
Ja, en die zijn weleens te lezen in engelse bladen zoals MG Enthusiast (engels maandblad), Safety Fast ("clubblad" v/d MG CC UK ) en Enjoying MG ("clubblad" v/d MG OC UK) of op
het amerikaanse MG forum "MG Experience" waar ook engelsen en nederlanders op aanwezig zijn.
Er wordt meer geschreven over MG's dan in ons aller MG-nieuws en dit forum.

Re: Naald lagers op voorwiel vering

#10
Beste Jan

De lengte speling van de fusee.s wordt normaal afgesteld met shims van verschillende dikte.
Om een en ander lekker te laten lopen is er een dikke gesinterde bronzen ring gemonteerd.
Als de fusee zoals het hoort lekker voorzien is van vet is dit best een goed werkende constructie.
Nu heeft men in de U.K [MGOC]al lang geleden een vervanger voor deze bronzen ring bedacht.
Bestaat uit een stalen ring waar men horizontaal naalden in heeft aangebracht.
De druk wordt nu uitgeoefend op ronddraaiende naalden welke totaal een kleiner aanrakingsoppervlak hebben
dan de bronzen ring.
DE MGOC is de enigste die ze verkoopt. Moss en anderen niet.
Mij zijn geen gebruikers ervaringen bekend. Ben er wel benieuwd naar.

Hans Geertse

Re: Naald lagers op voorwiel vering

#11
090003 schreef:Niet geheel onbekend met stuurspeling en stuurtrillingen, ben ik toch wel benieuwd waar de naaldlagers gemonteerd worden.
De stuurspeling die ik bespeur zit tussen stuuras en tandheugel en daar ken ik geen afstelmogelijkheden voor.
Wie wel?
Jan Borgonjen
Zoals John Twist op YouTube al eens aangaf kàn je de allerdunste shim/pakking tussen het deksel van het stuurhuis en het huis zelf verwijderen om de slijtage deels weg te werken.
Is er geen dunne aanwezig, of draait het stuur na deze ingreep véél te zwaar, moet die weggenomen pakking terug. Het enige wat dan nog resteert om tandheugel en tandreep strakker te krijgen is om de plunjer er bovenuit te halen, de koperen aandrukbus eruit te nemen en de daarin zittende dikke veer wat te gaan uitbuigen, dan drukt hij sterker.....

De hele operatie is vrij simpel, dat dekseltje zit met twee boutjes vast de bekende 13mm ringsleutelmaat volstaat (wel wagen opkrikken en van onderen bewaren) :!:

PS Andere fabrikanten van stuurhuizen hebben ook wel stelbouten gebruikt om af te stellen, maar BL koos daar juist niet voor (zeker bang voor ondeskundig garagepersoneel)