Verlichting moderniseren

#1
De verlichting op mijn '74er B laten behoorlijk te wensen over. Nu rij ik er niet veel mee in het donker, maar het is toch een aantal malen voorgekomen. Echt lekker rijdt dat niet - van achteren is het ding nauwelijks zichtbaar en het zicht voor is behoorlijk beperkt.

Ergo, ik wil de verlichting vervangen door iets moderners. Kan er in de originele armaturen LED of halogeen licht? Zo ja, welk lampen?

Gr, Joost (die graag wat wil zien op de weg)
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Verlichting moderniseren

#3
Hallo,

er zijn H-4 halogeen lampen in de handel die in de standaard lampvoet passen. Dit scheelt enorm,
uiteraard kan je aan verstralers denken, de originele Lucas lampen zijn verkrijgbaar bij Moss. uk staan op hun website, wel prijzig .
succes, Dirk

Re: Verlichting moderniseren

#5
Vergeet vooral de spanning niet te controleren. Je kan zo maar een kleine 2 volt spanningsverlies hebben. Spanning meten tussen accu + en op de + draad aan de gloeilamp. Zonodig een ' steunrelais' plaatsen. Scheelde bij mijn auto aanzienlijk. Ben overigens van mening dat een steunrelais bij oldtimers zo wie zo een ' must' is. Zo' n auto zit meestal vol met slechte en gecorrodeerde contacten.
Succes!

met vriendelijke groet,
Ton Tulleken

Re: Verlichting moderniseren

#6
Verlichting voorzijde:

Vervang de koplampen door Hella H4 lampen met bijbehorende gloeilampen natuurlijk, tevens de lampen via een relais schakelen schint ook te helpen.
Het is ongelofelijk maar de volledige spanning gaat door je schakelaar op het dashboard c.q. stuurkolom.

Led gloeilampen zijn er niet in een deugdelijke vorm, terzijde er dient een koelfannetje bij ingebouwd te worden, ik zie die setjes voor Euro 100/euro 150 op Ebay maar ik pas en
twijfel ernstig of ze wel toesgestaan zijn.

Indien je echt licht wil, kijk eens bij "Nolden 7" bi-led" ............. kost wel een paar centjes, maar een gemiddeld voetbalclubje heeft minder licht langs de lijn staan. 8-)

Zelf heb ik in mijn B's Hella H4 lampen sets ..... nog zonder de relaismoet ik wel eerlijk zeggen.

Bij twee van mijn rubber bumper B's heb ik DRL lichten onder de voorbumper gebouwd, hoef je niet met licht aan op een bosweg overdag.
De ene heeft een set met rookglas en is alleen ingeschakeld wanneer de verlichting niet ingeschakeld is (oude set) een tweede B heeft een nieuwere set van Dactane en is licht gebogen van vorm, past mooi onder de rubber bumper en deze set is behoorlijk fel zonder overige verlichting en dimt bij inschakeling van de dimlichten.
Op verzoek kan ik het juiste bestelnummer doorgeven.

Zelf maakte ik me meer druk over auto's die zo kort achter de achterbumper hangen en dacht aan een derde remlicht in eerste instantie, uiteindelijk heb ik led-boards in de achterlichten ingebouw en thans heb ik net zo veel remverlichting als de Audi-piloten ..............

Voor achterlichten geldt ook iets waar een hoop mensen niet aan denken: maak ze eenst schoon in een badje dreft vaatwasmiddel en plaats tevens nieuwe gloeilampen, maakt vaak ook al veel verschil.

Voor in de achterlichten zijn LED lampen te koop welke de gewone gloeilampen direct vervangen, let op koop nooit witte led lampen, maar in de kleur welke je nodig hebt, amber/orange of rood, dit daar een witte led gloeilamp bijna als een witte vlek zichtbaar isdor het rode en orange achterlicht.
Let op: het knipperlicht relais (onder dashboard) dient vervangen te worden door een welke in amerikaanse auto gebruikt worden (circa Euro 10,00) anders knipperen ze niet.

Er wordt eerder verwezen naar het merk Lucas, Lucas is al jaren geleden failliet gegaan, de handelsnaam is gekocht door een paar slimmerikken welke nu onderdelen aan de andere kant van de wereld laten produceren en deze in een mooie Lucas doos presenteren, "Lucas king of curry" is het nieuwe credo.
Ik hoef die niet, ik had een setje en die heel snel verkocht want die gaven minder licht dan Hella's en daar zal iemand nu heel gelukkig mee zijn ....zolang het licht is.

Safety faster.
Rob

PS 29 november 2013 is een soortgelijke topic opgestart "lichtopbrengst mgb" kijk daar ook eens.

Re: Verlichting moderniseren

#7
Thanks guys!

Verstralers krijg ik er niet door, SWMBO vindt dat niks. Geen zichtbare extra lampen, dus ook geen DRL.
Die Nolden's zijn mooi, maar een klein beetje buiten budget (klein beetje maar hoor, zo'n $500 buiten budget schat ik :lol: ).

H4's, dat moet lukken (met een beetje mazzel ligt er zelfs nog wat in de kast hier - overgebleven van een vorige wagen). Past dat in de zelfde armaturen? Zelfde reflectoren als voor de gloeilampen of heb je er andere in gezet? Ik zet er sowieso relais tussen, dat was ik al van plan.

Achter maak ik er liefst toch LEDs van, dat scheelt een hoop licht (twee van die gloeiende spijkers zoals de meeste oldtimers hebben... levensgevaarlijk). Heb je daar drop-in replacements voor gevonden of zit er een andere fitting op (kan zo snel niet even bij de wagen zelf gaan kijken, die staat 20km verderop in de plaatwerkshop)? Voor de richtingaanwijzers moet ik sowieso aan de slag, de knipperinstallatie van de alarmlichten doet alleen rechts nog wat.
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Verlichting moderniseren

#8
Joost,
Of lampen van een vorige wagen passen weet ik niet, licht eraan wat de vorige wagen was he :roll:
Mini, Triumph TR6, Midget, VW Golf I e.d. hebben dezelfde koplamp, nog meer auto's maar ik ben geen register van alle auto's nog weet ik wat je vorige wauto was.

Terug naar je eigen auto: wat heb je nu als koplampen ? Waarschijnlijk die waar een ouderwets duplo bolletje in zit (bolletjes zijn glazen voor Duvel naar mijn idee),
zo'n lamp kan je inderdaad vervangen - zoals hierboven reeds aangegeven - door een H4 lampje, let wel die zijn geen 55/50W maar meestal 35/40W.
Die conversie wordt vaak gedaan in Citroen 2CV, VW Kever en andere coryfeen uit de jaren zestig van de vorige eeuw, zelf had ik ze gemonteerd in een VW T2 camper,
het gaf iets beter licht maar nog steeds niet als originele H4 lampen met 55/60W H4 lampen.

Terzijde zo'n setje Nolden 7" bi-led kost circa Euro 1.100, dus als dat slechts USD 500.00 boven je begroting is wil je toch wel H4 lampen lijkt me.

Achterlichten: led gloeilampvervangers, haal je lampen uit de achterlichten, neem aan een enkelpolig lampje voor knipperlicht, kijk naar de voet en de uitstekende pootjes,
wat betreft hoogte en onderlinge hoek. Die voor achterlicht en remlicht is hoogstwaarschijnlijk een lampje met 2 wattages (5W21W) 5W stadslicht en 21W voor remfunctie,
wederom kijk naar de pootjes en poles en ga eens kijken op Ebay.

Zelf heb ik achterlicht boards van http://www.classicautoleds.com - in 2010 kocht ik bij Steve een eerste set tijdens mijn verblijf in Amerika en later kocht ik er nog een paar,
aangezien Steve ze eerst uiteraard louter voor de amerikaanse uitvoering van de MGB maakte heb ik hem verzocht een set te amken voor de engelse/europeesche uitvoering
en dat heeft Steve gedaan en heeft ook thans die in zijn vaste programma.
Daar ik ze telkens bestelde tijdens mijn verbijven - of van wijlen mijn vader - in Amerika zijn ze dus als bagage meegevlogen naar Nederland als je begrijpt wat ik bedoel.

Verschil tussen de "amerikaanse" en "engelse/europeesche" led boards.
De eerste door Steve ontwikkelde led boards voor de amrikaanse uitvoering (glas rood boven en oranje in het middel) geven het meeste licht, dit daar bij achterlichtfunctie en
remlichtfuntie ook door het oranje deel van de lamp rood licht uitstraalt, ik heb zelf een RDW steekproef gehad met een B met deze ledboards en de keurmeester vond het
een perfecte oplossing, hij zij ik zie orange knipperlichten (wettelijk mag rood ook - dat terzijde) en rode achterlicht en remlichten dus prima.
De latere "engelse/europpesche" ledboards voor lampen met (orange boven/rood beneden) hebben geen rood (achterlicht en/of remlicht) door het oranje deel, als origineel.

Terijde kijk een op youtube en zoek onder MGB led zie je een aantal filmpjes, ik heb er ook ooit 3 gepost met mijn engelse MGB-LE met verschil tussen links en rechts zodat
verschil gezien kan worden tussen de gloeilampen en de led lampen.
Laatst gewijzigd door Rob de Joode (920143) op 04 feb 2015, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Verlichting moderniseren

#9
Hallo Joost,

Mijn advies is deze; plaats een set nieuwe koplampen LHD met H4 fittingen. Standaard H4 lampen zijn 60/55 Watt.
Dit lukt al voor rond de 50 eurie.

Verder (ik woon in Nijkerk) ben je van harte uitgenodigd om samen op zoek te gaan naar de verloren Volt(jes).

Je zal verbaasd zijn wat de multimeter aangeeft na een na een uurtje contacten schoonmaken. Trage startmotoren vliegen weer rond en lampjes fonkelen weer. Daarna kan je er jaren weer tegen.

Tot slot; denk niet te snel in modificaties, de originele elektrische installatie van een MGB is simpel, doorgerekend bij het ontwerp en mist goed onderhouden echt afdoende.

Ik hoor eventueel wel van je.

Groet, Henny

Re: Verlichting moderniseren

#10
130046 schreef:Thanks guys!

Verstralers krijg ik er niet door, SWMBO vindt dat niks. Geen zichtbare extra lampen, dus ook geen DRL.
Die Nolden's zijn mooi, maar een klein beetje buiten budget (klein beetje maar hoor, zo'n $500 buiten budget schat ik :lol: ).

H4's, dat moet lukken (met een beetje mazzel ligt er zelfs nog wat in de kast hier - overgebleven van een vorige wagen). Past dat in de zelfde armaturen? Zelfde reflectoren als voor de gloeilampen of heb je er andere in gezet? Ik zet er sowieso relais tussen, dat was ik al van plan.

Achter maak ik er liefst toch LEDs van, dat scheelt een hoop licht (twee van die gloeiende spijkers zoals de meeste oldtimers hebben... levensgevaarlijk). Heb je daar drop-in replacements voor gevonden of zit er een andere fitting op (kan zo snel niet even bij de wagen zelf gaan kijken, die staat 20km verderop in de plaatwerkshop)? Voor de richtingaanwijzers moet ik sowieso aan de slag, de knipperinstallatie van de alarmlichten doet alleen rechts nog wat.
Zelf heb ik de H4 lampen met reflectoren en al weer jaren terug bij Coen Kymmel besteld, volgens mij kan/mag je H4's niet in de oude duplolamp reflectoren zetten. :?

Relais heb ik vorig jaar op allerlei plekken in mijn B toegevoegd, met de koplampen als eerste en vervolgens het oude type Kenlowe thermostaat ontlast (de nieuwere hebben al een relais ingebouwd). Vervolgens vond ik in Astley's onvolprezen "MGB Electrical systems" het recept voor een relais op de claxons: scheelde ook. Op de planning staat nog het tussenplaatsen van nog een relais tussen ontstekingsschakelaar en de fusebox, zoals dat ook al in de latere RB wagens standaard zat. De lichtschakelaar is berucht om het doorbranden als je hoger dan 2x55 Watt gaat, ik ben begonnen die te ontlasten met Philips Green -20% lampen (niet meer te koop). Maar een relais is véél beter.
Als je nagaat wat er door de (ontstekings)schakelaar op het stuurslot allemaal qua stroom kan gaan, begrijp je niet dat men het bij BL zonder relais had ontworpen :o

Bij de achterlichten zou ik goed opletten of de aard/massaverbindingen in de achterbak wel goed contact maken en die ronde "bullitt" verbindingen op de + aansluitingen daar achterin vernieuwen wil ook wel eens helpen. Op zich zijn de wattages van de achterlichten het probleem niet :D

Re: Verlichting moderniseren

#11
920143 schreef:Of lampen van een vorige wagen passen weet ik niet, licht eraan wat de vorige wagen was he :roll:
Ik bedoelde de 60/55 H4 halogeenpitten die uit mijn oude 9-3 komen (nou ja, die uit de reservelampensetjes daar van dan toch). Tegenwoordig rij ik met Xenon rond op de daily driver, maar dat is nou ook weer niet nodig.
Terug naar je eigen auto: wat heb je nu als koplampen ? Waarschijnlijk die waar een ouderwets duplo bolletje in zit (bolletjes zijn glazen voor Duvel naar mijn idee),
De originele, neem ik aan (vorige eigenaar heeft dat gedaan en ik heb er verder nooit naar gekeken). Kan pas het weekend weer bij de wagen, die staat nu bij de plaatwerker.
Terzijde zo'n setje Nolden 7" bi-led kost circa Euro 1.100, dus als dat slechts USD 500.00 boven je begroting is wil je toch wel H4 lampen lijkt me.
Ja, nee zeg, ik bedoelde per stuk :D. Ik zag ergens $580 ex. VAT voorbijkomen. Meer dan pak 'm beet €250 in totaal was ik niet van plan te investeren.

Ik ga voor de achterlichten maar eens kijken bij die website, dank voor de pointer!
860018 schreef:Zelf heb ik de H4 lampen met reflectoren en al weer jaren terug bij Coen Kymmel besteld, volgens mij kan/mag je H4's niet in de oude duplolamp reflectoren zetten.
Euhm, wie? Waar? Coen Kymmel? Who's that?

Anyway, ik vermoed dat 60/55 te veel warmte produceert (als het al past). Het werkplaatshandboek noemt geen type (althans, ik heb 't niet kunnen vinden), maar bevat dit (onduidelijke) plaatje (onduidelijk, want het type fitting is niet eenduidig):
mgkoplamp.jpg
mgkoplamp.jpg (171.28 KiB) 6363 keer bekeken
Dat zal dus wel een alternatieve lampunit worden.
860018 schreef: Als je nagaat wat er door de (ontstekings)schakelaar op het stuurslot allemaal qua stroom kan gaan, begrijp je niet dat men het bij BL zonder relais had ontworpen :o
Ach, ze zullen er wel aan gerekend hebben indertijd. Laat het eens 10A zijn, dat kan best.

Henny, ik kom binnenkort echt eens langs (don't worry, ik bel eerst). Even wachten tot de Barones weer in rijdbare conditie is en de pekel helemaal weggespoeld is. Ik heb sowieso nog een paar klusjes liggen, baal er steeds meer van dat ik geen fatsoenlijke stallings- en werkplaats bij huis heb...
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Verlichting moderniseren

#12
Voor Coen Kymmel zie deze link https://kymmell-public.sharepoint.com/informatie Hij leverde mij die koplampsets en volgens hem gaat de llichtschakelaar eraan bij zwaardere lampen. Vandaar mijn -20% sets van Philips toen en die ISO relais in mijn B nu. Het gaat bij lampen/reflectorcombinaties niet alleen om lampen en stekkers, maar ook de positie van de lampen binnen de reflectoren en de vraag is of zij daarvoor ook zijn goedgekeurd. Dat kan je soms aan de keurmerkjes in het glas aan de buitenkant zien.

PS Ik meen me te herinneren dat Jacques v.d. Berg in zijn MGC GT 60/55 H4 durfde te zetten ZONDER relais ertussen, net op het randje dus... Hoe is dat verlopen :?

Re: Verlichting moderniseren

#13
Beste Don,

Ik rijd sinds medio jaren tachtig met MGB's met Hella H4 en 55/60W lampen, zelfs een met gele (!) H4 (merk Nokya) met een illegaal 75/80W en ..... zonder relais
en ja rijd ook met de lampen aan als het nodig is.
Of de ex Jacques v/d Bergh MGCGT nog steeds zonder relais rondrijd moet je maar vragen aan Nico Tuk (regio Oost Brabant) die rijd daar tot volle tevredenheid al
jaren mee op en naar Luxemburg tijdens zijn Ardennes Tourtochten.
Dat je verwijst naar Coem Kymmel is leuk, maar denk je dat hij nog oude voorraad lampen op de plank heeft ?
Ook daar zullen het "Lucas" of het engelse B-merk Wipac worden.

groeten
Rob

Re: Verlichting moderniseren

#14
Denk dat Lucas afgezien van de prijs ook gerangschikt kan worden als B merk.

Relais plaatsen is altijd aan te bevelen. Geeft zonder meer betere lichtopbrengst.
Bullits vervangen in de bekabeling is ook een must.

Heb op voorraad Wipac LHD halogeen sets voor €39.00 incl lampen.
Kan momenteel niet opsturen door overwinteren in Spanje.
Half april weer thuis.

Hans Geertse

Re: Verlichting moderniseren

#18
130046 schreef:
140151 schreef:Hallo Joost,

Ik kwam deze advertentie op Marktplaats tegen. Kan een interessante optie zijn. http://link.marktplaats.nl/889779507
Met vriendelijke groet,

Gerrit
Ow... Xenon! Voor die prijs... ga ik eens naar kijken, dank!
Dat zijn H4 reflectoren, hopenlijk met een goed lichtbeeld bij de APK en wellicht met de juiste E-keurmerken en met een H4 gloeilamp welke met xenon is gevuld, komen me erg bekend voor:

http://www.lrparts.net/xenon-ultima-hea ... assic.html