Winterproject Pascal

#1
Na enige stilte nu weer een berichtje op het forum ( Met dank aan Joop die me aanspoorde weer eens wat te plaatsen)

Gisteren op de MGCC onderdelendag ben ik behoorlijk aan het inkopen geweest.
Ik kreeg een mooie aanbieding die ik niet kon laten liggen.
Geheel ongepland heb ik daarmee een behoorlijke klus op mijn to do list gekregen, namelijk de voortrein vernieuwen.
Ongepland omdat ik alleen 2 rubbers en de stabi wilde vervangen.
Hetgeen ik nu ga vervangen:
Alles in de voortrein vervangen door betere rubbers (sommige poly andere uprated).
Fast road armstrong dempers (OE uiterlijk maar wel verbeterd)
Verlagingsveren voorkant (MG Motorsport veren)
Dikke stabilisatorstang
Polybushes stuurkolom.
Uitlijnen

Heeft iemand tips bij deze klus? Ervaringen met in en uit elkaar halen van de voortrein of gebruik van gereedschap.

De overige to do items zijn:
Plaatsen NGK bougies, afstellen carbs, afstellen timing en rollenbank test.

Zoals velen weten is mijn MGB technisch verre van standaard alhoewel het uiterlijk dat niet helemaal verraad. Het uiterlijk zal nu nog ietsje meer aangepast zijn door de veren maar wel met behoud van de oude technieken en tijds eigen onderdelen.
Ik hoop de boel weer klaar te hebben voor Lelystad (alhoewel studie, werk en mijn kinderen voorgaan natuurlijk) Ik zal jullie op de hoogte proberen te houden van de voortgang.
Groetjes Pascal

Afbeelding
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"

Re: Winterproject Pascal

#2
Welkom terug Pascal, gezien de drukte zondag heb ik zo niemand terug gevonden, ook jou niet.... Het viel mij ook op dat diverse prijzen nog steeds aan het dalen zijn, voor mij betekent dat ik ipv de remklauwen van nieuwe pistons en seals te voorzien (ik had het recept uit de Practical Classics & Restorer al klaar gelegd), ik ze compleet vernieuw.

Met andere zaken rond de voortrein heb ik weinig ervaring, nieuwe voorveren plaatsen, nieuwe rubbers in de "top trunnion" en V8 bussen in de schommelarmen persen dat was het wel zo. Ik heb daarbij wel de bouten onderaan door de fuseépen heen vernieuwd en daarbij ook die speciale plaatjes met hun rubber eromheen vervangen. Sommige waren zelfs volledig verdwenen, iets dat volgens Coen Kymmel héél vaak voorkomt. Als je poly gaat dan de zwarte types gebruiken anders krijg je gepiep bij het in- en uitveren ;)

Er wordt vaak moeilijk gedaan over het loskrijgen van stabilisatorstangen en hun koppelstukken, maar persoonlijk is me dat nooit overkomen 8-)

Re: Winterproject Pascal

#3
Die stabilisatorstang wil inderdaad bij veel autos moeilijk los.
dit komt omdat de bevestigingsbouten in moeren worden geschroefd die vastgelast zitten aan de binnenkant van de dwarsbalk
Die boutjes steken echter door die moeren heen en dan gaat dat bovenste stukje uitstekende schroefdraad lekker roesten.
De eerste paar slagen krijg je ze dan wel los, maar als die roest bij de schroefdraad komt wordt het soms wel heel moeilijk

Ander punt: die onderste bout die Don noemt zit in een losse bus, vervang niet alleen de bout maar ook de bus, hij kost een scheet en twee knikkers.
Die bus wordt aan de buitenkant gesmeerd via de smeernippel, de binnenkant van die bus en die bout worden helemaal niet gesmeerd, dus lekker invetten met kopervet en je krijgt over 10 jaar die bout er weer uit.

De pen door de top trunion ( die met die ronde kop) zit vaak muurvast. Oplossing stukje van het rubber wegsnijden en links en rechts van de asstomp doorhalen met een haakse slijper. De resten tik je er zo uit en een nieuwe pen kost ook weer 3X niks (iets van€ 7,50)

Gouden regel, alle bouten en moeren van de onderdelen beetje lossen en vooral kijken of je de onderste bout en die pen door de top trunion er uit kan tikken (moer een stukje los en kijken of er beweging in zit. Je moet een van de twee er makkelijk uit kunnen krijgen om de veer te kunnen verwijderen, zeker als je het zoals de meeste mensen zonder een veerspanner doet.

Bert

Re: Winterproject Pascal

#4
bevestiging stabilisatorstang
bevestiging stabilisatorstang
Bevestiging stab stang.jpg (103.7 KiB) 5852 keer bekeken
bevestiging stabilisatorstang
bevestiging stabilisatorstang
Bevestiging stab stang.jpg (103.7 KiB) 5852 keer bekeken
Kleine correctie.
Die stabilisatorstang zit natuurlijk niet op de dwarsbalk maar voor op de chassibalken, rest is hetzelfde
Bijgaand een paar fotos, van de bevestiging, een van die moeilijke boutjes en van het doorslijpen van die bovenste pen als hij vastzit

Succes met het project

Bert

Re: Winterproject Pascal

#8
090086 schreef:Kijk dat zijn alvast tips.
De stabi ging soepel los. Ik hoop dat de rest ook zo makkelijk gaat.

Bedankt heren.
Meer tips zijn altijd welkom.

Groet, Pascal
Kennelijk heb ik "een engeltje op de schouder gehad" want al die andere zaken kwamen bij mij altijd probleemloos los. Toptrunnion nieuw rubber er tussen wurmen was even lastig, maar Porter had daar zijn truukjes voor in het MGB boek paraat en die werkten :D

PS Stabilisatorstang hoekstukken en hun boutjes heb ik overigens nooit los hoeven maken. Ik zal ze van de zomer eens in wat extra waxoil aan de bovenkant zetten.

Re: Winterproject Pascal

#9
Wat was de truc van Porter?
Kan inderdaad een gehannes zijn.
Ik gebruik een gemodificeerde vorkspanner, waarmee je normalerwijs een fietsband mee op het achterwiel monteert
In plaats van de achtervork van de fiets druk ik de aremen van de schokbrekers iets uit elkaar.
Wel dat dwarsboutje lossen

Bert

Re: Winterproject Pascal

#10
930086 schreef:Wat was de truc van Porter?
Kan inderdaad een gehannes zijn.
Ik gebruik een gemodificeerde vorkspanner, waarmee je normalerwijs een fietsband mee op het achterwiel monteert
In plaats van de achtervork van de fiets druk ik de aremen van de schokbrekers iets uit elkaar.
Wel dat dwarsboutje lossen

Bert
Pascal, de truuk van Porter leek op die van jou: druk the schokbreker armen inderdaad iets uit elkaar en met het wat uitstekende rubber tussen die armen geplaatst, "zoek" met die bout door door de linker arm heen de toptrunnion opening en vervolgens het gat in de tweede arm. Als het niet meteen lukt kan je ook beginnen met een stompe (kruiskop) schroevendraaier voor het beter in lijn brengen van de gaten. Daarna pas het gereedschap voor het spreiden van de schokbreker armen verwijderen.

PS Inderdaad dat dwarsboutje eerst losnemen. Porter vind ik daarom zo'n prettig boek, omdat bij bepaalde klussen de foto's nog véél beter zijn dan in de Haynes
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 08 mar 2015, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Winterproject Pascal

#11
Enige radiostilte helaas.
Ik was/ben fysiek niet in staat om veel te doen op het moment helaas.
Mijn vader gaat gelukkig door en de voorkant staat er zo bij (zie foto)
Alles is inmiddels gepoedercoat.
2e foto is verschil in hoogte van nieuwe en oude veer. Hij gaat flink omlaag. (als dat maar goed gaat.....)
Afbeelding


Afbeelding
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"

Re: Winterproject Pascal

#13
Tom,
Bedankt voor de bezorgdheid. Het lijkt er echter sterk op dat er Amrikaanse veren opzitten die erg hoog zijn.
De "nieuwe" veren komen van Jochem. Hebben onder zijn GT gezeten en zijn van MG Motorsport (new Old stock)
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"

Re: Winterproject Pascal

#15
Hallo allemaal,
Weer een update. Ik ben nog niet uit de lappenmand en Lelystad zit er waarschijnlijk niet in.
Gelukkig gaat mijn lieve vader door met opbouwen van de MGB.
We wachten nog op korte bumpstops maar dan kan ie afgebouwd worden.
Alles is gepoedercoat. We hebben toch voor volledig Poly bushes gekozen en de veren liggen nu in een kunststofring.
Dit zou trillingen tegengaan en de auto 1cm hoger laten komen waardoor de drempels makkelijker genomen kunnen worden.

Afbeelding
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"

Re: Winterproject Pascal

#16
Hij is klaar!
Nu hernoemd naar de PPG Super Bee!
PPG komt van het PPG Racing team waarmee mijn vader en ik vroeger actief waren.
Super Bee vanwege de kleur en omdat ie iets gekieteld is.

We, vooral mijn vader, zijn weinig schokkende dingen tegengekomen.
We moesten wat aanpassingen doen aan de bumpstops maar verder ging het redelijk soepel.
Alles zat mooi los. Wel hebben we gelijk alles gedaan. Alles gepoedercoat, nieuwe poly bussen, en plaatjes tussen veer en draagarm tegen het rammelen.
IMG-20150423-WA0006.jpg
PPG Super Bee.jpg
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"
cron