elektra achter radio

#1
hallo,
Ik ben bezig mijn mgb van 1971 te restaureren.
Maar achter de autoradio is het een zootje (voor mij althans)
Nu wil ik vragen of iemand mij kan vertellen wat ik daar allemaal tegen kom
en waar het voor dient.
Bovenin zit een cilindrische koker van ongeveer 30 mm doorsnede en 60 mm lang met 2 aansluitingen,
verder denk ik een diode?? wat is het en waar dient het allemaal voor?
Ook zit er nog een Lucas 9FL Flasher (deze is voor de alarmlichten? )
Dan is er nog een klein lichtje wat het niet doet.
Ik heb een schema van internet gehaald www. advanceautowire.com maar
er is veel met omgerommelt met de kleuren zodat ik daar niet veel wijs van word.
Zou er iemand zijn die mij dit kan vertellen?
Bij voorbaat dank.

Gerrit Jousma
lidnr 110067

Re: elektra achter radio

#2
Hallo Gerrit,
Jouw auto is van 1971 en na 44 jaar en een mogelijke restauratie kan niemand je vertellen wat je daar achter het dashboard allemaal tegenkomt.
Zoals je al hebt gezien zijn er verschillende schema's waar bouwjaar 1971 bij staat. Deze Bentley schema's zijn principe schema's en geen bedrading schema's, dus 100% duidelijk wordt het allemaal niet. Ik kan proberen je op weg te helpen.
De cilindrische koker die je omschrijft, lijkt erg (als er ook nog een knopje bovenop zit en witte aansluitdraden onder) op een zgn inertia switsch. Deze wordt geacht bij een botsing of een koprol de benzinepomp uit te schakelen. Echter, op de schema's komt deze pas voor vanaf 1975.
Vanaf 1972 treffen we op de US auto's in het middenconsole een veiligheidsgordel waarschuwing aan, bestaande uit een buzzer (zoemer), een diode en een lampje. Deze zoemer kan ook een rond ding zijn en is dan aangesloten met de draden paars/groen en paars/roze. Deze gordel waarschuwing is vrijwel altijd buiten gebruik gesteld en gedeeltelijk verwijderd.
De flasher zal ongetwijfeld voor de alarm lichten zijn als hij met een bruine draad is aangesloten (groen voor de richtingaanwijzers).
Met de bouwjaren klopt het dus niet maar zoals gezegd: onder het dashboard is na 44 jaar alles mogelijk en de advanceautowire schema's zij niet in alle gevallen volledig.
Veel plezier met de restauratie en de groeten,
Steef.

Re: elektra achter radio

#3
110067 schreef:hallo,
Ik ben bezig mijn mgb van 1971 te restaureren.
Maar achter de autoradio is het een zootje (voor mij althans)
Nu wil ik vragen of iemand mij kan vertellen wat ik daar allemaal tegen kom
en waar het voor dient.
Bovenin zit een cilindrische koker van ongeveer 30 mm doorsnede en 60 mm lang met 2 aansluitingen,
verder denk ik een diode?? wat is het en waar dient het allemaal voor?
Ook zit er nog een Lucas 9FL Flasher (deze is voor de alarmlichten? )
Dan is er nog een klein lichtje wat het niet doet.
Ik heb een schema van internet gehaald www. advanceautowire.com maar
er is veel met omgerommelt met de kleuren zodat ik daar niet veel wijs van word.
Zou er iemand zijn die mij dit kan vertellen?
Bij voorbaat dank.

Gerrit Jousma
lidnr 110067
Die koker bevat de buzzer die afgaat als je of de gordels niet omhebt bij inschakelen, of de deur opent met de sleutel nog in het stuurslot en/of het stuur niet in de positie staat dat de slotpen in de uitsparing valt. Gewoon los laten zittenn, want je wordt helemaal gek van dat gezoem (guess how I know)... :o

De flasher is voor de rondom "hazard" schakeling op alle richtingsaanwijzende lampen, er moet een schakelaar voor in het panel zitten. De normale flasherunit zit elders.

Kleuren is inderdaad een probleem, zelfs als er niet gewijzigd is, kan je soms slecht zien welke dubbeltinten er zo al inzitten

Diode zou ik niet weten, ik hoor dat voor het eerst :roll:

NB Vaak zit er achter het radiopaneel een zgn "zwevende" zekeringhouder voor de + op de autoradio. Mocht iemand hem verwijderd hebben, geen probleem zoek een ander geschakeld pluspunt en voeg je eigen zekeringhouder toe. Let op: de sigarettenaansteker zit NIET geschakeld en staat dus altijd onder spanning, neem die dus alleen als je een radio met geheugen hebt die een extra draad met constant + nodig heeft om zijn geheugen voor zenders en andere instellingen niet te verliezen