Wie heeft er ervaring met het vervangen van de rubbers tussen de crossmember en het chassis.? Is dit een kwestie van de bouten losdraaien, chassis van crossmember lichten, nieuwe rubbers ertussen en weer vastdraaien?
Zijn er tips, aandacht punten en trucs waarmee ik een hoop werk achteraf bespaar?
Met vriendelijke groet,
Gerrit
Re: Rubbers tussen crossmember en chassis vervangen
#2Vandaag de rubbers tussen het crossmember en chassis vervangen. Goed te doen met 2 hydraulische krikjes. Hiermee kun je boel mooi sturen.
Nadat de rubbers er uit waren, 1 miste er zelfs compleet was duidelijk wat het verschil met de nieuwe PU platen is. Nieuwe platen gemonteerd, de boel weer netjes vast gezet op 73-76 Nm zoals in de boeken staat omschreven en deze klus is weer geklaard.
Laat de zomer maar komen
Nadat de rubbers er uit waren, 1 miste er zelfs compleet was duidelijk wat het verschil met de nieuwe PU platen is. Nieuwe platen gemonteerd, de boel weer netjes vast gezet op 73-76 Nm zoals in de boeken staat omschreven en deze klus is weer geklaard.
Laat de zomer maar komen
Have Fun, make history in de polder
Re: Rubbers tussen crossmember en chassis vervangen
#3Goed zo!
Ben benieuwd of deze rubbers meer trillingen doorgeven aan het chassis.
Ben benieuwd of deze rubbers meer trillingen doorgeven aan het chassis.
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"
Re: Rubbers tussen crossmember en chassis vervangen
#4Hi Pascal,090086 schreef:Goed zo!
Ben benieuwd of deze rubbers meer trillingen doorgeven aan het chassis.
Heb nog geen idee. Ik verwacht eerlijk gezegd ten aanzien van trillingen weinig verschil te ondervinden gezien de staat van de oude rubbers. Een beter weggedrag wel, want er zit nu geen ruimte meer tussen het crossmember en het chassis. Zodra ik de weg weer opga, na 1 maart zal ik een post plaatsen tav de trillingen en het weggedrag.
Have Fun, make history in de polder
Re: Rubbers tussen crossmember en chassis vervangen
#5Na de eerste ritjes met de MGB te hebben gemaakt kan ik zeggen dat de auto veel strakker stuurt. Verschil in het doorgeven van trillingen aan het chassis heb ik niet gemerkt. Wat mij betreft laat het mooie weer maar komen
Groet,
Gerrit
Groet,
Gerrit
Have Fun, make history in de polder
Re: Rubbers tussen crossmember en chassis vervangen
#6Dag Gerrit,
Ik heb dit klusje ook op het programma staan...
Heb je behalve het gebruik van de twee krikjes nog andere tips?
Heb je behalve de moeren nog andere zaken los gemaakt?
Dank voor je antwoord,
Ger.
Ik heb dit klusje ook op het programma staan...
Heb je behalve het gebruik van de twee krikjes nog andere tips?
Heb je behalve de moeren nog andere zaken los gemaakt?
Dank voor je antwoord,
Ger.
Re: Rubbers tussen crossmember en chassis vervangen
#7Hallo Ger,
Het is even opletten met de slangen naar de remmen. Ik heb deze toen ook vervangen omdat ze behoorlijk droog waren. Een grijper, 3 poot is ook erg handig om de bout vast te pakken zodat hij je niet in de crossmember rolt en hem makkelijker naar buiten kunt trekken. Voor de montage van de bout deze goedschoonmaken en in het koper vet zetten. Een lange stok die van onder door het gat in de crossmember kunt steken is makkelijk om de bout even te ondersteuen alvorens de moer erweer bovenop te draaien.
Een leuk klusje dat goed alleen te doen is.
Groet,
Gerrit
Het is even opletten met de slangen naar de remmen. Ik heb deze toen ook vervangen omdat ze behoorlijk droog waren. Een grijper, 3 poot is ook erg handig om de bout vast te pakken zodat hij je niet in de crossmember rolt en hem makkelijker naar buiten kunt trekken. Voor de montage van de bout deze goedschoonmaken en in het koper vet zetten. Een lange stok die van onder door het gat in de crossmember kunt steken is makkelijk om de bout even te ondersteuen alvorens de moer erweer bovenop te draaien.
Een leuk klusje dat goed alleen te doen is.
Groet,
Gerrit
Have Fun, make history in de polder
Re: Rubbers tussen crossmember en chassis vervangen
#9Eraan begonnen, en het was nodig ook; één rubber volledig weg, en de rest in zeer slechte staat.110006 schreef:Top!
Ik ga er aan beginnen, dank!
Ger.
De moer aan de onderzijde van de "bout" is niet los te krijgen, o.a. Doordat ik er haast niet aankom. Het lukt niet om de bout met het metalen plaatje door de crossmember te laten zakken...
Tips???
Groeten uit Limburg.
Re: Rubbers tussen crossmember en chassis vervangen
#10Als je het crossmember iets verder laat zakken moet je de bout met plaatje om kunnen krijgen. Daarna kun je hen via de zijkant door de veer heen er uithalen.
Met vriendelijke groet,
Gerrit
Met vriendelijke groet,
Gerrit
Have Fun, make history in de polder
Re: Rubbers tussen crossmember en chassis vervangen
#11Ga ik proberen, thanks!140151 schreef:Als je het crossmember iets verder laat zakken moet je de bout met plaatje om kunnen krijgen. Daarna kun je hen via de zijkant door de veer heen er uithalen.
Met vriendelijke groet,
Gerrit
Ger.