Kleine vonk

#1
Nadat de ik mijn motor na ongeveer 8 jaar weer terug gebouwd heb blijkt deze niet meer te starten.
Zoals ik het kan zien werkt de benzinepomp naar behoren omdat ik wel benzine door het doorzichtige filter zie lopen, en de benzinepomp als hij op druk is stopt met tikken.
Ook ruik ik een benzine damp als ik weer poging gedaan heb om de motor te laten starten. :roll:
Uiteindelijk heb ik de bougie uit het blok gedraaid om te kijken of deze wel vonkt tijdens het starten.
Helaas was deze niet aanwezig.
Om uit te sluiten waarom ik geen vonk had heb ik stap voor stap de volgende onderdelen vervangen.
1. Bobine (3ohm sport uitvoering)
2. Rotor met rotorkap
3. Bougie en bougiekabels
4. Condensator
Omdat de kontaktpunten 8 jaar geleden nog maar 100km gedraaid hadden en deze na het doormeten met een multimeter het nog gewoon deden, deze nog niet vervangen.
Op de bobine meet ik op de + 12,5V, dit lijkt mij goed.
Ook de aarding is goed.

Helaas nog steeds geen vonk.
Via youtube een fimpje gezien met hierin een testopstelling om een bobine te testen, en deze nagebouwd.
Zowel de oude als nieuwe bobine gaven een hele zwakke vonk (alleen goed te zien als het licht uit is)
Weer een nieuwe bobine gekocht, ditmaal een originele van 3 ohm, maar deze geeft hetzelfde resultaat :cry:
Omdat de accu ook niet nieuw meer is, de testopstelling ook met de accu van mijn dagelijkse auto nog een keer gebouwd, hierbij nog steeds een hele zwakke vonk.

Volgens mij moet de bougie een vonk geven die ook gewoon met daglicht goed te zien is.

Wat doe ik verkeerd?
M.a.w. wat kan ik doen om een goede vonk te krijgen en de motor te laten lopen?

Het gaat hierbij om een MGB uit 1974 Amerikaanse import.

Ik hoor graag of iemand voor mij een goede tip heeft.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Jaap

Re: Kleine vonk

#2
waarschijnlijk een overbodige vraag, maar toch, openen de contactpunten voldoende? is het fiber nokje niet afgebroken door veroudering ? Condensator ok?
alle verbindingen zonder overgangsweerstand, m.a.w. schoon ?
succes, Er komen vast nog meer suggesties.
Dirk

Re: Kleine vonk

#3
Bedankt voor je reaktie dirk.

Contactpunten had ik reeds nagemeten en waren prima en gaan ook op het juisten moment open en dicht.
Fiber nok is nog prima en de condensator is vernieuwd.
Alle verbinden zijn schoon/nieuw.

Gr,
Jaap

Re: Kleine vonk

#4
Hoi Jaap

Je schrijft bougie kabels vervangen. Neem aan dat je ook de belangrijkste kabel in het hoogspanningsgedeelte
van de ontsteking vervangen hebt? N.L de kabel van de bobine naar het midden van de stroomverdelerkap.
Heb je ook het laatste artikel van Bert Ewalds in Nr. 1vanMG Nieuws 2015 er al op los gelaten.
Denk in jou geval zeer bruikbaar.

Succes
Hans Geertse

Re: Kleine vonk

#5
Jaap, je opsomming van gecontroleerde punten ziet er goed uit. Het enige wat zorgen baart is de 12,5 volt op de bobine ; dit is te hoog! Dat wijst er op dat dit onbelast is gemeten en daar heb je niks aan. Sluit de min aansluiting van de bobine kort naar massa (niet langdurig!) en meet dan ongeveer 11 volt op de plus aansluiting, dan weet je zeker dat je geen (onverwachte) voorschakel weerstand in je bedrading hebt. (Dit is alleen maar meedenken, de oplossing vind je als je volhoudt.)
Groeten, Steef.
N.B. Als de testopstelling zonder condensator is, klopt het dat de vonk zwak is.

Re: Kleine vonk

#6
Beste Steef en Hans,

Naar aanleiding van jullie tips heb ik het volgende geprobeerd.
1. Om het risico van een voorschakel weerstand uit te bannen heb ik een draad getrokken vanaf de zekering naar de plus van de bobine i.p.v. bestaande draad, helaas nog steeds geen vonk.
2. Een nieuwe test lamp gemaakt omdat ik bang ben dat de huidige test lamp te langzaam reageerde zodat er niet te zien veel of deze knipperde of bleef branden. Aan de hand van laatste artikel van Bert Ewalds in Nr. 1vanMG Nieuws 2015 ben ik gekomen tot Schema 4 deel 2.
Er is te zien dat de proeflamp knippert, aangezien ik de ontstekingscondensator al vervangen had blijft er nog een punt open volgens dit schema: roep hulp in

Eeeehhh help :D

Heeft er iemand nog een suggestie? :?

Gr,
Jaap

Re: Kleine vonk

#7
Jaap,

zit de rotor goed, maw draait deze rond? al een andere rotor geprobeerd? volgens mij zijn er 2 maten rotor, als je degene hebt die te klein is voor deze verdeelkap, dus met teveel afstand van de nokken draait dan zal de vonk ook te zwak zijn. Heeft de motor ooit zonder problemen gelopen?
succes weer,
Dirk

Re: Kleine vonk

#9
Ik zou ook nog de rotor en kap bij een eerste test uitschakelen: wat gebeurt als je de hoogspanningsleiding van de bobine afneemt en vervangt door één van de bougiekabels met één bougie er hangend tegen het blok aan vast en dan met afgenomen kap de contactpunten van gesloten naar open beweegt? Springt er dan wel een stevige vonk over?

Zowel de rotor als de kap kunnen namelijk geheel of gedeeltelijk doorslag vertonen. Op zich is 12,5 Volt op de + kant van de bobine bij gesloten contact prima en zelfs alles boven de 8-10 Volt op een sportbobine is méér dan voldoende voor een krachtige vonk... :?

Re: Kleine vonk

#10
Dirk,

De motor is draaiend uit de auto gekomen en met dezelfde onderdelen weer terug geplaatst.
De rotor draait rond anders zou de test lamp niet knipperen.
De rotor met rotorkap heb ik laatste nieuw tezamen gekocht, neem dan aan dat deze dan ook op elkaar passen.
En helaas ik heb geen mogelijkheid om de ontsteking op een andere MG te testen (kom niet vaak op club avonden, ken dus ook niet veel medeleden).

In ieder geval bedankt voor het meedenken. :)

Gr,
Jaap

Re: Kleine vonk

#12
Jaap,

we proberen mee te denken zoals je ziet, De test van Don is een goeie, ik zou daar nog aan toe willen voegen om dan een goede massa verbinding v.h. motorblok met het chassis v.d. auto te maken, is de massa verbinding v.d. accu naar de auto goed?

Dirk

Re: Kleine vonk

#14
Bedankt allemaal voor het meedenken :D .

De volgende zaken heb ik doorlopen:
- Aarding van de accu moet goed zijn aangezien anders de startmotor ook niet zou lopen, dit had ik reeds aan de hand van dit forum opgelost.
- Condensator is de juiste.
- Draadjes van de contactpunten zijn goed geisoleerd van de verdelen (plastic is aanwezig en goede staat)
- De test zoals beschreven door Don uitgevoerd met als extra aanvulling dat ik de testlamp het laten zitten zodat ik duidelijk kan zien of de kontaktpuntjes wel open en dicht gaan.
Helaas geen vonk te zien, voor de zekerheid de andere "nieuwe" bobine geprobeerd, hierbij was ook geen vonk te zien :x .
Om nog uit te sluiten dat de bougie verbinding maakt met de bobine deze doorgemeten, ook dit was goed.

Mag ik nu de verzichtige conclusie gaan trekken dat deze "nieuwe" bobines ook stuk zijn? :?

Gr,
Jaap

Re: Kleine vonk

#17
050018 schreef:Bedankt allemaal voor het meedenken :D .

De volgende zaken heb ik doorlopen:
- Aarding van de accu moet goed zijn aangezien anders de startmotor ook niet zou lopen, dit had ik reeds aan de hand van dit forum opgelost.
- Condensator is de juiste.
- Draadjes van de contactpunten zijn goed geisoleerd van de verdelen (plastic is aanwezig en goede staat)
- De test zoals beschreven door Don uitgevoerd met als extra aanvulling dat ik de testlamp het laten zitten zodat ik duidelijk kan zien of de kontaktpuntjes wel open en dicht gaan.
Helaas geen vonk te zien, voor de zekerheid de andere "nieuwe" bobine geprobeerd, hierbij was ook geen vonk te zien :x .
Om nog uit te sluiten dat de bougie verbinding maakt met de bobine deze doorgemeten, ook dit was goed.

Mag ik nu de verzichtige conclusie gaan trekken dat deze "nieuwe" bobines ook stuk zijn? :?

Gr,
Jaap
Volgens mij verzwakt dat de vonk enorm! Je mag een testlamp op de + zijde zetten, maar nooit op de - zijde, parallel aan de punten. De vonk is des te sterker naarmate het stroomverschil groter is en dan ook nog afhankelijk van de snelheid van verandering (en in electronische units de zgn flankstijlheid van de curve aan de primaire zijde).

Natuurlijk kunnen beide bobines door interne doorslag aan de secundaire zijde defect zijn, maar het is en blijft wel héél toevallig. Met de test zoals hierboven is dat niet 100% zeker.

Re: Kleine vonk

#18
Don,

Naar aanleiding van jouw reaktie de testlamp er tussenuit gehaald en de proceduren nogmaals uitgevoerd.
En ja ik zag en hoorde een vonk met gewoon daglicht :D
Maar de vonk was er niet regelmatig toen ik de rotor ronddraaide.
De vonk was er vaker niet dan wel.
Ik hoorde dan wel een vonk overslag uit de verdeler komen (ook niet elke keer als ik een vonk moest hebben en hij was er niet bij de bougie) :?
Ik kon helaas niet zien waar vandaan, maar lijkt mij dat de vonk nu overslaat tussen de contactpunten. :o
Zover ik altijd begrepen heb zit de condesator juist in de verdelen om te zorgen dat er geen vonk ontstaat tussen de contactpunten, of heb ik dit mis?
Moet ik het nu toch gaan zoeken richting de condensator of is er nog een optie?

Gr,
Jaap

Re: Kleine vonk

#20
050018 schreef:Don,

Naar aanleiding van jouw reaktie de testlamp er tussenuit gehaald en de proceduren nogmaals uitgevoerd.
En ja ik zag en hoorde een vonk met gewoon daglicht :D
Maar de vonk was er niet regelmatig toen ik de rotor ronddraaide.
De vonk was er vaker niet dan wel.
Ik hoorde dan wel een vonk overslag uit de verdeler komen (ook niet elke keer als ik een vonk moest hebben en hij was er niet bij de bougie) :?
Ik kon helaas niet zien waar vandaan, maar lijkt mij dat de vonk nu overslaat tussen de contactpunten. :o
Zover ik altijd begrepen heb zit de condesator juist in de verdelen om te zorgen dat er geen vonk ontstaat tussen de contactpunten, of heb ik dit mis?
Moet ik het nu toch gaan zoeken richting de condensator of is er nog een optie?

Gr,
Jaap
Nee hoor, als je forse blauwe vonken ziet is ook deze condensator niet in orde. Er zijn hele slechte series van gemaakt. Op de MGE site stond ooit iemand die beweerde dat maar één op de drie het redelijk tot goed doet tegenwoordig, maar ik vond dat wel héél extreem. Zoiets heb ik in ieder geval niet meegemaakt, wel steeds slechtere contactpunten die noodzaakten na elke punten wisseling de ontsteking bij te stellen. Met die Accuspark van me zijn beide zaken een "ver van mijn bed show" geworden. ;)

Sterkte met je ontsteking verder, hoe zoiets simpels last kan veroorzaken het is gewoon niet te geloven :o

Re: Kleine vonk

#23
Beste allemaal,

Vandaag de condensator voor de zekerheid de kontaktpuntjes vervangen.
Alles nogmaals getest of de vonk nog aanwezig was.
Hierna alles terug gebouwd en geprobeerd te starten.
Na 8 jaar en 10 maanden (ik heb het toch maar even nagezocht) starten de motor zonder enig probleem en liep alsof hij geen lange winterslaap heeft gehad, :D

Bedankt voor alle hulp, meedenkten en goede adviesen.

Er moeten nog een paar kleine zaken opgelost worden voordat hij de weg weer op kan, maar het einde van de tunnel is in zicht.

Gr,
Jaap