Slang koppelingscilinder vervangen

#1
De flexibele slang tussen de koppelingscilinder bij het pedaal en de "slave"cilinder op de versnellingsbak, zweet bij de koppelingen van die slang.
Hij moet dus worden vervangen.
De overgang van de metalen leiding naar de slang met alle moeren van dien zit tegen de chassisbalk vlak bij de startmotor.
Zoals ik het nu bekijk moet ik de startmotor uitbouwen om goed bij die moeren te komen.
Niet het einde van de wereld, maar weet iemand de truc om het zonder uitbouwen van de startmotor te doen?
MG-B 1969, Benelux specificatie

Bert

Re: Slang koppelingscilinder vervangen

#2
Bert,

Er van uit gaand dat je geen brug hebt, zet je de MGB aan de rechterkant omhoog op twee as steunen. Laat dus beide linkerwielen op de grond staan.
Verwijder het rechter voorwiel om wat extra werkruimte te creëren.

Nu kan je er liggend makkelijk bij.
Verwijder de splitpen en clevispen uit de gaffel van de slavecilinder. Haal de twee bouten los en laat de cilinder bungelen.
Nu kan je de slang loshalen van de aansluiting. Vang de vloeistof op. Op de werkbank haal je de slang van de cilinder

Advies vervang ook de slavecilinder en de clevispen. Slave's geven het altijd plotseling op.
Monteren in omgekeerde volgorde. Vullen met nieuwe Dot 4 remvloeistof. Pas op met morsen veeg meteen van je lak. Monteer de splitpen nog niet!

Ontluchten: doe je met zijn tweeën op de gebruikelijke manier.
Krijg je na ontluchten geen voldoende slag in de koppelingsarm, neem dan clevispen los, druk daarna de gaffel in de cilinder terwijl je de nippel losdraait.
De nippel dichtdraaien alvorens je de gaffel weer naar voren trekt.
Herhaal dit desnoods een of twee keer, lukt altijd. Plaats de splitpen.

Succes, Henny

Re: Slang koppelingscilinder vervangen

#3
Bedankt voor de tips Henny!

Ui
verlengstuk.jpg
verlengstuk.jpg (199.98 KiB) 2185 keer bekeken
teindelijk heb ik toch de startmotor uitgebouwd, want ik kreeg de aansluitnippel van de stalen leiding vanaf de koppelingshoofdcilinder niet los bij ingebouwde startmotor. Ik was bang dat ik die leiding zou mollen.
Pest is dat die nippel, in elk geval bij mij, een 3/16 Whitworth(gelijk aan 1/4 BS) sleutelmaat is en die is 0.2 mm groter dan een 7/16" standaard sleutel
Gelukkig had ik nog een metrinch steeksleuteltje dat paste.
Als je die nippel los hebt en je hebt een goed lang verlengstuk (50 cm) of twee standaard verlengstukken, dan draai je vervolgens met groot gemak, die grote moer van bovenaf gewoon los, dat zou ook makkelijk lukken als de startmotor nog op z'n plek zou zitten.
Morgen alleen nog vullen en ontluchten, alles zit weer op zijn plek

Re: Slang koppelingscilinder vervangen

#4
930086 schreef:Bedankt voor de tips Henny!

Ui
verlengstuk.jpg
teindelijk heb ik toch de startmotor uitgebouwd, want ik kreeg de aansluitnippel van de stalen leiding vanaf de koppelingshoofdcilinder niet los bij ingebouwde startmotor. Ik was bang dat ik die leiding zou mollen.
Pest is dat die nippel, in elk geval bij mij, een 3/16 Whitworth(gelijk aan 1/4 BS) sleutelmaat is en die is 0.2 mm groter dan een 7/16" standaard sleutel
Gelukkig had ik nog een metrinch steeksleuteltje dat paste.
Als je die nippel los hebt en je hebt een goed lang verlengstuk (50 cm) of twee standaard verlengstukken, dan draai je vervolgens met groot gemak, die grote moer van bovenaf gewoon los, dat zou ook makkelijk lukken als de startmotor nog op z'n plek zou zitten.
Morgen alleen nog vullen en ontluchten, alles zit weer op zijn plek

Altijd de startmotor uitbouwen is ook mijn devies, die zit maar met twee bouten aan het blok en een moer + twee "spades" aan de electrische leidingen vast . Er kan een behoorlijke kracht op dat hoekstuk komen te staan met die socket aan de bovenkant, als je de onderkant niet goed kan zekeren met een steek- of ringsleutel. Zelf ben ik nog een stap verder gegaan: door eerst de slang van de slave te lossen kon een ringsleutel er makkelijk overheen en die ergens tegenaan houden bij het kracht zetten op de bovenkant leverde een oplossing die het hoekstukje nauwelijks belastte. Immers die zgn "spire ring" onder de grote moer aan de bovenkant zal altijd roesten en vandaar die grotere kracht. :?

In extreme gevallen wil ook de metalen clutch pijp aan de bovenkant niet snel loskomen (inderdaad een vreemde tussenmaat, er zijn twee soorten wartels voor in omloop). Als je dan gewoon doordraait tordeert die pijp kapot. In dat geval is een omgekeerde aanpak te verkiezen: snijdt de slang aan de onderzijde dichtbij het hoekstuk door, zet aan die kant de socket en houdt aan de bovenzijde de wartel op de metalen pijp tegen terwijl je de onderzijde eruit schroeft. Er komt een moment dat ook die grote wartel aan de bovenzijde moet wiorden tegengehouden. Deze methode heb ik van Coen Kymmel gehoord voor zéér problematische situaties. Gelukkig werkte bij mij die eerste bovenstaande aanpak al 8-)