olie gebruik

#1
Hallo allemaal
De motor een hoge comp. met 2 su. carburateurs gebruikt ineens 1 liter op 600km (het is een usa mgb van 1971) heeft het misschien te maken met het verwijderen van het potje met koolstof
met een slang aan het kleppendeksel en een slang naar een bakje in de kofferbak ,ik heb een alu.kleppendeksel gemonteerd met geventileerde dop als ik deze er af draai gaat de motor iets
sneller draaien,tevens heb ik de carterventilatie(onder het uitlaat spruitstuk) verwijderd, uitgewassen en met nieuwe pakking en slangentjes weer gemonteerd.
De compressie heb ik opgemeten en is 165 163 159 160 psi. dit is volgens mij niet echt slecht wie kan mij verder helpen?
Alvast bedankt .
Groetjes Piet
P.S. hij lekt niet.
Nog even wat aanvullende informatie de koppelling is ook vervangen en tevens de keerringen ,hij rookt niet en nu na 75km 0.5 liter weg.
Vriendelijke groeten Piet

Re: olie gebruik

#2
Hoi Piet

Het heeft inderdaad te maken met al je veranderingen.
Eerst een paar vragen.

Motor gaat iets sneller draaien.Komt er veel of iets carterdamp uit de vuldop?

Slangetjes weer gemonteerd ,waar heb je deze op gemonteerd.

Is de geventileerde dop een chroom exemplaar of een orginele zwarte kunststof dop?
En is dit een zwarte, is dit inderdaad het geventileerde type?

Groet
Hans Geertse

Re: olie gebruik

#3
Hallo Hans,
Dank je wel voor je reactie.
Er komt geen damp uit de vulopening, slangetje van de carterventilatie wordt gesplitst en gaan beide naar een carburateur,
vuldop is chroom met een gaatje.
Vriendelijke groet,
Piet

Re: olie gebruik

#4
Hoi Piet

Je moet zeker weten dat de carter ontluchtings inrichting in het zijdeksel vlot is.
Je hebt het schoongewassen, maar er kunnen nog zeer veel harde carbon deeltjes inzitten.
Ook is van belang dat de grove stalen spons nog aanwezig is. Deze vangt n.l de olie deeltjes op.
Zo niet dan worden deze afgezogen de carb. ingezogen.

Indien je er van overtuigd ben dat het hier alles o.k is kun je de volgende stappen doen.

Een orginele vent. vuldop op je kleppen deksel monteren. Deze zal meer lucht toevoeren naar het carter.
Indien er te weinig lucht wordt toegevoerd ontstaat er te veel onderdruk in het carter door de afzuiging via de carb.
Er kan dan onnodig te veel olie oliedamp naar de cilinders verdwijnen.

Een tweede proef is om de ontluchtings slangetjes van de carb. af te halen en op deze manier het carter atmosferisch
te laten ontluchten. Als de proef slaagt kun je hier later een K/N filtertje op monteren,of een olieopvang tankje monteren.
Wel de buisjes op de carb. voorzien van afblind dopjes.

Je compr.waarden zijn overigens zeer goed.

Succes
Hans Geertse

Re: olie gebruik

#5
Hallo Hans,
Dank je wel voor je reactie, de carter ontluchting is in orde .
Ik heb vanmorgen het orginele kleppendeksel erop gezet en wat mij opviel is dat het pijpje waarvan de slang naar het zwarte potje loopt maar een kant uit werkt de lucht kan
alleen maar naar buiten, zit in dit pijpje een klepje.?
Ik heb net hiermee 100 km gereden en geen olie gebruik ik probeer deze dagen nog wat meer kilometers te maken voor ik verder ga met de andere handelingen ik hoop wel dat het alu.
kleppendeksel er weer op kan dat staat toch wat leuker ,de leverancier is al heel lang mgb. onderdelen verkoper en die heeft deze dop verkocht en deksel. het gaatje in deze
dop is groter dan het gaatje in het pijpje van het orginele deksel .
Het is wel raar er rijden zoveel mgb rond met een alu. kleppendeksel zonder problemen.
Hans heel erg bedankt voor je advies ik ga eerst nog wat km maken voor ik verder ga sleutelen.
Vriendelijke groeten
Piet

Re: olie gebruik

#6
Hallo Hans,
Ik heb nu in totaal 200 km gereden een dag laten staan en toch weer olie gebruikt.
het orginele kleppendeksel eraf gehaald en het pijpje nogmaals schoon gemaakt en door geblazen werkt nu naar twee kanten.
Ik heb nu jou advies opgevolgd de slangetjes naar de carburateurs af gedopt en een slang van de carter ontluchting in een pot laten lopen.
Nu weer het alu. kleppendeksel met geventileerde dop gemonteerd.
Ik ga morgen weer een stukje rijden ik, ben benieuwd.
Groetjes Piet.

Re: olie gebruik

#7
Hallo Hans,
Ik heb nu 200 km gereden en geen olie gebruikt , in de pot waar de slang van de carterventilatie uitkomt een heel klein beetje vocht maar geen olie.
Komende week zal ik nog een stukje rijden ik laat het weten.
Groetjes Piet,

Re: olie gebruik

#8
Hoi Piet

Zo te lezen gaat het de goede kant op. De balans lijkt goed
In deze tijd van het jaar heb je altijd meer vocht in het carter
omdat de meeste motoren niet voldoende op bedrijfs temp.komen.
Denk dat je uitkomt op het speciale K/N filtertje of een oliedamp opvangtankje.

Groet
Hans

Re: olie gebruik

#9
Hallo Hans ,
Ik denk dat een filtertje genoeg is er zit in het potje amper vettigheid maar eerst nog wat km. maken met potje.
Bedankt voor je reactie ik laat je de afloop weten.
Groetjes Piet,

Re: olie gebruik

#11
Hallo allemaal,
Na wat meer kilometers toch nog een fors olie verbruik na overleg met MG garage cylinderkop eraf en carterpan,zuigers en cylinders zien er goed uit
olie verbruik komt door slechte olieschraapveren.
De lagerschalen waren versleten en de krukas licht gekrast(en toch een mooie oliedruk) 3 klepstoters zijn ingeslagen,en 1 nok van de nokkenas is minder scherp.
Er is nu een nieuwe revisie motor geplaatst dus hij kan er voorlopig weer tegen,(het oude blok had 100000 mijl gelopen tellerstand?Ik ga de MGB a.s. dinsdag weer op halen.
Dus voorlopig mijn laatste berichtje hoop ik.
Groetjes Piet

Re: olie gebruik

#12
120156 schreef:Hallo allemaal,
Na wat meer kilometers toch nog een fors olie verbruik na overleg met MG garage cylinderkop eraf en carterpan,zuigers en cylinders zien er goed uit
olie verbruik komt door slechte olieschraapveren.
De lagerschalen waren versleten en de krukas licht gekrast(en toch een mooie oliedruk) 3 klepstoters zijn ingeslagen,en 1 nok van de nokkenas is minder scherp.
Er is nu een nieuwe revisie motor geplaatst dus hij kan er voorlopig weer tegen,(het oude blok had 100000 mijl gelopen tellerstand?Ik ga de MGB a.s. dinsdag weer op halen.
Dus voorlopig mijn laatste berichtje hoop ik.
Groetjes Piet
Toch knap dat je op 100.000 miles nog steeds een compressie binnen de +/- 5 % rond de 160 psi had. Dat doen weinig blokken je na zo'n tijd na. :o
Ik heb zelf nog nooit een blok zonder problemen zo ver gekregen, 57.000 miles is ooit mijn max geweest op het originele blok, het tweede ging korter mee

Weet je het wel zeker rond die zuigerveren? Het zouden ook verharde klepsteelafdichtingen geweest kunnen zijn. Nu na motorruil niet makkelijk meer na te gaan.... :roll:

Re: olie gebruik

#13
Hallo Don,
Ik weet het ook niet,.
alles was nog standaard niks geen overmaat, de kop was wel lood vrij .
De motor rookte niet maar stonk enorm,de garage heeft dit al een keer eerder mee gemaakt zelfde klacht en toen op gelost
met nieuwe zuigerveren incl. olie schraapveren en tevens ook maar gelijk nieuwe lagerschaaltjes .
Meer kan ik je niet vertellen (het was wel de orginele motor).
Vr. groet. Piet