geacht forum,
weet iemand de oorzaak van olielekkage, na montage van nw oliekeerringen en dit meerdere malen, op de achter-as van een MGB? De juiste montage , omgeving goed gereinigd etc.
Zijn er wellicht keerringen van bedenkelijke kwaliteit in omloop?
gr Dirk
Re: lekkage na montage oliekeerringen achteras
#2Dirk,
Zeer waarschijnlijk is de z.g. Collar, inner die draait in de oliekeerring, gegroefd door het jarenlange inlopen van de oliekeerringlip.
Soms lukt het met opzuiveren en het veertje van de keerring wat strakker zetten. Vernieuwen is de beste optie.
Er van uitgaande dat je een "Tube achteras" onder je auto hebt is het partnummer is; AAA982, COLLAR, inner.
Succes Henny
Zeer waarschijnlijk is de z.g. Collar, inner die draait in de oliekeerring, gegroefd door het jarenlange inlopen van de oliekeerringlip.
Soms lukt het met opzuiveren en het veertje van de keerring wat strakker zetten. Vernieuwen is de beste optie.
Er van uitgaande dat je een "Tube achteras" onder je auto hebt is het partnummer is; AAA982, COLLAR, inner.
Succes Henny
Re: lekkage na montage oliekeerringen achteras
#3Met een SKF speedi sleeve kun je een ingelopen groef van een keerring op een as adequaat repareren
Een set kost rond de 50 Euro
Bijgaand een link naar een verhelderend artikel (wel Duits)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/659 ... Sleeve.pdf
Bert
Een set kost rond de 50 Euro
Bijgaand een link naar een verhelderend artikel (wel Duits)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/659 ... Sleeve.pdf
Bert
Re: lekkage na montage oliekeerringen achteras
#4Bert,
Dit is correct en zelf vele malen toegepast tijdens mijn werkzame leven in het grootste revisiebedrijf van Nederland.
Echter alleen een optie als het om kostbare en/of lastig te verkrijgen onderdelen gaat.
Kijken naar de toepassing is ook belangrijk.
De genoemde Collars zijn korte bussen die over de as in de oliekeerring schuiven.
Zij worden op hun plaats gehouden door de Hub met moer en splitpen. En kosten rond de vijfentwintig euro/stuk.
Henny
Dit is correct en zelf vele malen toegepast tijdens mijn werkzame leven in het grootste revisiebedrijf van Nederland.
Echter alleen een optie als het om kostbare en/of lastig te verkrijgen onderdelen gaat.
Kijken naar de toepassing is ook belangrijk.
De genoemde Collars zijn korte bussen die over de as in de oliekeerring schuiven.
Zij worden op hun plaats gehouden door de Hub met moer en splitpen. En kosten rond de vijfentwintig euro/stuk.
Henny
Re: lekkage na montage oliekeerringen achteras
#5Ja, dan zijn die collars dus duidelijk de betere oplossing
Bert
Bert