Fatsoeneren bedrading

#1
Hallo,

Ik ben, nu mijn mgb in de winterstalling staat, de bedrading onder de motorkap aan het fatsoeneren.
Nu zitten er ter hoogte van de bobine een stuk of 6 of 8 verbindingen die allemaal ,tenminste dat dacht ik, op kleur aan elkaar gekoppeld waren. Ik vol goede moed de verbindingen los gemaakt de boel goed schoongemaakt en de bedrading van nieuw isolatietape voorzien. Vervolgens ging ik de stekkers weer koppelen en toe kwam ik er achter dat ik 2 X een rode verbinding had. :shock:
Nu is mijn vraag of het wat uit maakt welke rode draad je met elkaar verbind, ik denk zelf van niet want volgens mij is rood altijd de + van de auto, of zie ik dat verkeerd? :)

Mvg Gerrit
Een dag niet gewerkt is een dag vrij geweest

Re: Fatsoeneren bedrading

#2
Hallo Gerrit,

Normaliter heb je gelijk, maar aangezien onze auto's minimaal 34 jaar oud zijn en vaak meerdere eigenaren hebben gehad kan er vreselijk zijn geknutseld met bedradingen.
Jouw probleem is relatief eenvoudig op te lossen door de boel even door te meten met een multi meter.
Als het goed is zal 1 kant naar een zekering gaan, check even of beide draden op de zelfde zekering uitkomen. Indien het verschillende zekeringen zijn check even het bijbehorende amperage van de zekering. Is dit het zelfde dan heb je op beide draden de boel even zwaar afgezekerd. Zit hier verschil in dan zal daar een reden voor zijn, check dan even welke verbruikers er aan de andere kant van de draad zitten. Sluit de zwaardere gebruikers aan op de zwaardere zekering en klaar is klara.

Groet,

Gerrit
Have Fun, make history in de polder

Re: Fatsoeneren bedrading

#4
Nee Gerrit, bij MG is rood geen rechtstreekse plus, maar verlichting.
Om te voorkomen dat je bij een doorgebrande zekering in volkomen donker zit, is het verlichting circuit gescheiden in links en rechts, zodat je bij de koppeling op de draadboom naar achteren twee rode draden aantreft. Deze komen van de bovenste twee zekeringen (de bovenste is links, de tweede rechts). Als je deze draden verwisselt, is het ergste wat je overkomt dat het linker achterlicht op het rechter circuit zit en vice versa. Je zal het nooit merken.
Groet, Steef.