sinds gisteren schakelt de overdrive zichzelf in als de 4e versn in wordt geschakeld, zonder de schakelaar te bedienen die dat hoort te doen.
Moet ik de magneetschakelaar verdenken of komt de switch op de versn bak eerst als verdachte?
,mvg Dirk
Re: schakelaars overdrive
#2Dirk, het antwoord zit in de vraag verborgen.
De overdrive schakelt in: dus de overdrive solenoid (magneetschakelaar?) functioneert, spanning wordt aangevoerd, dus de bedrading is niet defect.
Schakelt in als de 4e versn. wordt ingeschakeld: dus de transmission interlock switch (bak schakelaar) werkt.
Blijft over: de overdrive on-off switch blijft ingeschakeld staan.
In een oudere post van je gaat het over het bouwjaar 1980 en dan zou de schakelaar op de stuurkolom zitten en is eenvoudig te controleren.
Als de schakelaar op de pook knop zit wordt het lastiger.
Kan je hier wat mee? Groeten, Steef.
De overdrive schakelt in: dus de overdrive solenoid (magneetschakelaar?) functioneert, spanning wordt aangevoerd, dus de bedrading is niet defect.
Schakelt in als de 4e versn. wordt ingeschakeld: dus de transmission interlock switch (bak schakelaar) werkt.
Blijft over: de overdrive on-off switch blijft ingeschakeld staan.
In een oudere post van je gaat het over het bouwjaar 1980 en dan zou de schakelaar op de stuurkolom zitten en is eenvoudig te controleren.
Als de schakelaar op de pook knop zit wordt het lastiger.
Kan je hier wat mee? Groeten, Steef.
Re: schakelaars overdrive
#3Hai Steef,
de switch in de versnellingsknop heb ik er tussenuit gehaald en weer gereden. Bak blijft in 4. Deze switch meerdere keren bewogen, doorgemeten weer gemonteerd en gereden, schakelt een aantal keren goed. Dan weer wel en dan weer niet in overdrive willen. Nu vermoed ik dat zowel de switch op de pook als ook de schakelaar op de bak het af en toe af laten weten.
Schakelaar op de bak is de meest lastige schakelaar in een mg om bij te komen. misschien nog een tip? luikje zagen??
gr Dirk
de switch in de versnellingsknop heb ik er tussenuit gehaald en weer gereden. Bak blijft in 4. Deze switch meerdere keren bewogen, doorgemeten weer gemonteerd en gereden, schakelt een aantal keren goed. Dan weer wel en dan weer niet in overdrive willen. Nu vermoed ik dat zowel de switch op de pook als ook de schakelaar op de bak het af en toe af laten weten.
Schakelaar op de bak is de meest lastige schakelaar in een mg om bij te komen. misschien nog een tip? luikje zagen??
gr Dirk
Re: schakelaars overdrive
#4Misschien een gekke opmerking, check het olieniveau in de bak.
Vorig jaar heb ik door een MG expert een 4 bak o/d in laten bouwen in een van de MGB's en had dezelfde klacht, bij een bezoek aan een bedrijf wat er toch iets meer vanaf weet bleek simpel dat de MG expert de bak simpelweg niet genoed had gevuld ..........
m vr gr
Vorig jaar heb ik door een MG expert een 4 bak o/d in laten bouwen in een van de MGB's en had dezelfde klacht, bij een bezoek aan een bedrijf wat er toch iets meer vanaf weet bleek simpel dat de MG expert de bak simpelweg niet genoed had gevuld ..........
m vr gr
Re: schakelaars overdrive
#5Moeilijk Dirk, niets lastiger dan een nu-en-dan-af-en-toe-fout. En als hij dan weer in overdrive blijft staan en dan weer er niet in wil, wordt het helemaal onmogelijk er op afstand iets zinnigs van te zeggen en zal je ook de solenoid en de bak schakelaar moeten controleren.
Voor wat betreft de bereikbaarheid wordt het sleutelen met kleine handjes en korte sleuteltjes. Misschien kan de bak wat zakken door de crossmember te lossen? Maar hierover krijg je vast nog betere adviezen van forum lezers.
Hout moet! Groeten, Steef.
Voor wat betreft de bereikbaarheid wordt het sleutelen met kleine handjes en korte sleuteltjes. Misschien kan de bak wat zakken door de crossmember te lossen? Maar hierover krijg je vast nog betere adviezen van forum lezers.
Hout moet! Groeten, Steef.
Re: schakelaars overdrive
#6Hoi Dirk,
Heb een tijdje geleden ook iets dergelijks mee gemaakt. Bij mij was de bedrading van de overdrive op de pook knop door de scherpe rand
van de nieuwe pook knop door gesleten .Dit uitte zich in het steeds weer kapot springen van de zwevende zekering. Ook ik verdacht de solenoid schakelaar als de boos doener. De crossmember zover als mogelijk is laten zakken, De schakelaar uit genomen wat niet zo simpel was.Deze door verbonden waarbij bleek dat er niets mis mee was .Door alles weer aan te sluiten en de pook enige malen op en neer te bewegen sprong de zekering er weer uit .Dus moest het probleem in de pook knop zitten. Deze gedemonteerd waar bij het probleem van de bedrading aan het licht kwam. Het doorvoer gat in de pook knop flink ruimer geboord en de bedrading weer aan gesloten en probleem was op gelost. Misschien ,n idee voor jouw probleem misschien dat je er iets aan hebt en succes er mee .grt Noud.
Heb een tijdje geleden ook iets dergelijks mee gemaakt. Bij mij was de bedrading van de overdrive op de pook knop door de scherpe rand
van de nieuwe pook knop door gesleten .Dit uitte zich in het steeds weer kapot springen van de zwevende zekering. Ook ik verdacht de solenoid schakelaar als de boos doener. De crossmember zover als mogelijk is laten zakken, De schakelaar uit genomen wat niet zo simpel was.Deze door verbonden waarbij bleek dat er niets mis mee was .Door alles weer aan te sluiten en de pook enige malen op en neer te bewegen sprong de zekering er weer uit .Dus moest het probleem in de pook knop zitten. Deze gedemonteerd waar bij het probleem van de bedrading aan het licht kwam. Het doorvoer gat in de pook knop flink ruimer geboord en de bedrading weer aan gesloten en probleem was op gelost. Misschien ,n idee voor jouw probleem misschien dat je er iets aan hebt en succes er mee .grt Noud.
Re: schakelaars overdrive
#7ik heb de switch uit de pookknop gehaald en een kringetje met een lampje en accu gemaakt. Bij veel aan/uit schakelen van dit kringetje blijft in sommige gevallen het veertje v.d. schakelaar hangen.
Deze ga ik nu als eerste vervangen , WORDT VERVOLGD!!
mvg Dirk
Deze ga ik nu als eerste vervangen , WORDT VERVOLGD!!
mvg Dirk
Re: schakelaars overdrive
#8nieuwe schakelaar in de pookknop geplaatst (made in China!) en de overdrive schakelt weer zoals het hoort.
Dirk
Dirk
Re: schakelaars overdrive
#9Soms valt het mee, soms valt het tegen.
Mooi dat het is gelukt Dirk, proficiat!
Groet, Steef.
Mooi dat het is gelukt Dirk, proficiat!
Groet, Steef.
Re: schakelaars overdrive
#10140090 schreef:nieuwe schakelaar in de pookknop geplaatst (made in China!) en de overdrive schakelt weer zoals het hoort.
Dirk
Hoi Dirk,
Mooi dat je het op hebt kunnen lossen .Dus het probleem zat bij jouw ook in de pook knop, zij het van iets andere aard.
Met vriendelijke groet Noud.
Re: schakelaars overdrive
#11Vraag aan Rob de Joode
Een beetje late reactie van mij.
Maar toen ik jou bijdrage aan deze topic las rees bij mij de vraag waarom ben je niet teruggegaan met je klacht
naar degene die de bak heeft ingebouwd. Hij is in deze toch het eerste aanspreekpunt en er is toch ook nog zoiets
als garantie. Zoals ik het lees heeft deze persoon nu niet de kans gekregen om zijn foutje[is ook maar een mens]
te herstellen. Wordt nu weggezet als iemand die er minder verstand van heeft en toch ben je met hem in zee gegaan.
Groet
Hans Geertse
Een beetje late reactie van mij.
Maar toen ik jou bijdrage aan deze topic las rees bij mij de vraag waarom ben je niet teruggegaan met je klacht
naar degene die de bak heeft ingebouwd. Hij is in deze toch het eerste aanspreekpunt en er is toch ook nog zoiets
als garantie. Zoals ik het lees heeft deze persoon nu niet de kans gekregen om zijn foutje[is ook maar een mens]
te herstellen. Wordt nu weggezet als iemand die er minder verstand van heeft en toch ben je met hem in zee gegaan.
Groet
Hans Geertse
Re: schakelaars overdrive
#12Beste Hans,
Ik kan je verzekeren dat dat bedrijf ook bij een andere B van mij waar een 5 bak is ingebouwd indezelfde periode gigantisch heeft geblunderd en bij het weer uit- en inbouwen van die conversie een radiateur welke ik zojuist van een nieuw koelsegment met optimale koeling (dat kost meer dan een nieuw chinees radiateurje zoals je weet) beschadigd heeft (lamellen dicht door tegenaanbotsen van iets tijdens de- of montage) en verder een kilometer teller na revisie zonder lampje inbouwd en het dan gek vind dat ik daarom klaag.
Bij zo'n bedrijf kan je geen gelijk krijgen dat heb ik geprobeerd, inmiddels is het bedrijf in andere handen overgegaan echter de "chefmonteur" werkt daar nog steeds.
De totale kosten van die twee rekeningen waren van het kaliber waar je een zeer redelijke rubber bumper B voor kunt kopen.
Ik noem de naam van het bedrijf niet en ook niet van een ander bedrijf waar ik een voorruit liet vervangen van een B - welke na 40 km rijden een barst in de buitenlaag had op 1/3 van de rechterzijde wederom stuk was - dus voorruit met frame onjuist in de carrosserie gemonteerd, ruimte tussen ruitframe carrosserie niet opgevuld maar bouten aangedraaid dus spanning creerend in het frame - en welk bedrijf dus door verzekering 2x is betaald - mijn mening hierover - betaald worden voor wanprestate - moge je duidelijk zijn.
Overweg ernstig om met de MG hobby te stoppen, zelfs de "gespecialiseerde" garages schijnen niet meer te weten hoe iets gedaan moet worden c.q. nemen hun verantwoordelijkheid niet.
Zelf ben ik te beperkt c.q. ontechnisch om met motoren en versnellingsbakken aan de gang te gaan.
Derhalve als je iemand weet voor een nest rubber bumper B's ..... ?
Ik kan je verzekeren dat dat bedrijf ook bij een andere B van mij waar een 5 bak is ingebouwd indezelfde periode gigantisch heeft geblunderd en bij het weer uit- en inbouwen van die conversie een radiateur welke ik zojuist van een nieuw koelsegment met optimale koeling (dat kost meer dan een nieuw chinees radiateurje zoals je weet) beschadigd heeft (lamellen dicht door tegenaanbotsen van iets tijdens de- of montage) en verder een kilometer teller na revisie zonder lampje inbouwd en het dan gek vind dat ik daarom klaag.
Bij zo'n bedrijf kan je geen gelijk krijgen dat heb ik geprobeerd, inmiddels is het bedrijf in andere handen overgegaan echter de "chefmonteur" werkt daar nog steeds.
De totale kosten van die twee rekeningen waren van het kaliber waar je een zeer redelijke rubber bumper B voor kunt kopen.
Ik noem de naam van het bedrijf niet en ook niet van een ander bedrijf waar ik een voorruit liet vervangen van een B - welke na 40 km rijden een barst in de buitenlaag had op 1/3 van de rechterzijde wederom stuk was - dus voorruit met frame onjuist in de carrosserie gemonteerd, ruimte tussen ruitframe carrosserie niet opgevuld maar bouten aangedraaid dus spanning creerend in het frame - en welk bedrijf dus door verzekering 2x is betaald - mijn mening hierover - betaald worden voor wanprestate - moge je duidelijk zijn.
Overweg ernstig om met de MG hobby te stoppen, zelfs de "gespecialiseerde" garages schijnen niet meer te weten hoe iets gedaan moet worden c.q. nemen hun verantwoordelijkheid niet.
Zelf ben ik te beperkt c.q. ontechnisch om met motoren en versnellingsbakken aan de gang te gaan.
Derhalve als je iemand weet voor een nest rubber bumper B's ..... ?
Re: schakelaars overdrive
#13Beste Rob
Daar wordt je niet blij van.
Als dat de maatstaf wordt/is van de specialisten dan ziet het er somber uit voor
die liefhebbers die bepaalde w.z.h. uit moeten besteden.
Maar bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Groet
Hans Geertse
Daar wordt je niet blij van.
Als dat de maatstaf wordt/is van de specialisten dan ziet het er somber uit voor
die liefhebbers die bepaalde w.z.h. uit moeten besteden.
Maar bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Groet
Hans Geertse
Re: schakelaars overdrive
#14Hoi Rob,
Het zou jammer zijn als je stopt.
Wellicht moeten we weer eens even praten
Het zou jammer zijn als je stopt.
Wellicht moeten we weer eens even praten
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"