2 blokjes op de haederrail

#1
Bij sluiten v.d. kap ( nadat de voorruit is vervangen) vind ik de kap moeilijk sluiten en in het midden v.d. headerrail zie ik een kier.
eerste vraag is op welke plaats de 2 kleine blokjes horen te zitten, moeten ze aan beide zijden aansluiten a.h. raamframe?
mijn tweede vraag, een nieuw afsluitrubber tussen rail en raamframe is dit eenvoudig te vervangen?
mvg Dirk

Re: 2 blokjes op de haederrail

#2
Hallo Dirk,

Het fenomeen dat de kap niet meer sluit na het vervangen van de voorruit heb ik nog niet meegemaakt, vorig jaar is bij een van mijn B's twee keer de ruit zeer kort achter elkaar vervangen.
Dat probleem komt meer voor na montage van een nieuwe strakke/te strakke cabrioletkap.

De twee zwarte vierkante blokje (elk met twee parkers) dienen aan de uiteinden in de headerbeam (metalen boog) van de kap te zijn bevestigd, juiste plaats zo boven waar de "drukker" in het ruitframe bevestigd is. Ze horen als het ware op het ruitframe te rusten, echter na montage van een nieuwe kap op een andere B' bleef er toch ruimte een geringe ruimte tussen.

Het vervangen van de rubber strip tussen cabriokapframe en voorruitframe is simpel te vervangen, is slechts aan de basis wederzijds in een aluminium profiel geklemt, kan natuurlijk zijn dat er aan een auto geknoeid is met kit e.d. maar origineel dus niet.
Bij vervangen vervangen van dat rubber zal je kap wellicht eenvoudiger te sleuten zijn, denk er ook eens aan de boutjes op de twee klemmen wat te lossen, niet helemaal los draaien, weer in het losse contrablokje terugkrijgen kan soms weleens wat langer duren dan je verwacht en hoopt.

Het sluiten van een kap gaat meestal makkelijker als het warm is, montage instructies van kappen fabrikanten geven vaak aan even een electrisch kacheltje in de auto te gebruiken, of de auto in de zon zetten (komende zondag ?). Ooit heb ik eens in de winterperiode een autospuiterij om hulp gevraagd, kap bleef te strak om te sluiten,en die hadden een zonnehemel op wieltes en dat maakte in 5 minuten de kap warm en dus soepel om te sluiten.

groeten

Re: 2 blokjes op de haederrail

#3
Bij mij is gedurende de jaren 3 keer een voorruit gesneuveld, en alle drie de keren heb ik daarna een avond zitten klooien om de kap weer pas te krijgen!
De eerste keer zelfs met de originele fabriekskap, die inmiddels netjes hoog en droog opgeborgen ligt.
De andere twee keren met de vervangende moderne kap.