Olie lekkage

#1
Hoi leden,

M,n 72er B begint olie te lekken . Wat eerder begon met enkele druppeltjes uit zich nu, na enige dagen stilstand, in een klein plasje. Weet op dit moment nog niet of dit komt van de voorste poelie kering of de achterste olie kering Deze zijn dacht ik beide vernieuwd bij montage over-drive bak. Op advies van Hans eerst lec/wek maar later terug gekoppeld naar ''Don " en op zijn advies Toralin Motor Stop Lek Extra besteld en 250 ml toegevoegd aan de olie . Hij had daar goede ervaringen mee. Nu zal het afwachten zijn, wat voor resultaat dit mij gaat geven, in de toekomst. Of dit nu ontstaan is doordat de kwaliteit van de nieuwe keringen niet meer is zoals vroeger zoals Hans suggereerde of dat er iets anders aan de hand is weet ik niet. Maar door dit middel zou volgens de info, die het verschafte de keringen weer week maken .En het lekken zou af nemen secu verdwijnen. M,n vraag is ; Zijn er leden die ervaring met dit middel hebben en wat voor resultaat jullie daar mee geboekt hebben? Grt noud.

Re: Olie lekkage

#2
Ben geen liefhebber van die middelen zoals Toralin, vroeger of later ben je toch echt aan de beurt.
Heb zelf een nul resultaat ervaring met een van hun duurdere producten (tegen te lage oliedruk)
Twee potentiele oorzaken:
Lekkende keerring, maar die had je zelf al bedacht, kan ook komen door bijv droge montage van de nieuwe ring, maar neem aan dat ze gesmeerd zijn bij de montage.
De tweede oorzaak is minder bekend, een inslijpspoor van de oude keerring op de krukas, en dan dicht de nieuwe niet meer af.
Recent bij een ander merk die ervaring opgedaan, profesionele motorbouwer heeft 3 keer de keerring op gereviseerde motor vervangen, voordat hij er achter kwam.
Oplossing: monteren van een SKF speedi-sleeve

http://www.skf.com/group/products/seals ... index.html

Alternatief, uitkotteren van het betreffende deksel, zodat de keerring iets opschuift , de oplossing die die motorbouwer uiteindelijk koos.

sterkte er mee

Bert

Re: Olie lekkage

#3
Misschien nuttig ter toelichting van mijn eigen ervaringen:
1) jaren terug had mijn MG garage bij het vervangen van de achterste keerring een onjuiste maat gemonteerd, Onderweg op vakantie stroomde opeens de olie in forse hoeveelheden uit het "bellhouse" (via dat speciale gaatje onder de koppelingsonderdelen). Elke dag moest er wel een scheut olie worden bijgevuld en reparatie was onderweg niet mogelijk
2) vorig jaar begon na het uittakelen voor een nieuwe koppeling de carterpanpakking te zweten. Ik heb toen met UV detectievloeistof en een UV lamp (ook van Toralin) gelijk overal naar lekkages gezocht. Ogenschijnlijk was die pakking het enige, maar een verbruik van 1 liter olie per 1300 km op mijn zomervakantie over 3200km/2000miles was toch niet mijn wens. Omdat de carterventilatie maar matige onderdruk gaf heb ik ook nog de langste slang naar de achterste HIF (nog uit 1972!) door een nieuwe vervangen, hij leek poreus.
3) deze zomer Toralin Oliestop Extra toegevoegd (een Wynn's middel in het voorjaar deed 0,0) en voor alle zekerheid de klepdekselpakking bij het kleppen stellen vervangen. Op de eerste 1000km van de vakantie leek het oliepeil nog iets te zakken, maar wel steeds langzamer. Aan het einde van een 3200km/2000 miles meende ik minder dan 1 liter olie op de 2700-3000 te gebruiken, dus beter dan een halvering (ik had exact mijn 1 liter bidon olie opgemaakt, de 2 liter bidon die ik het jaar daarvoor had bijgekocht is onbenut gebleven).

Wat nu uiteindelijk die meer dan halvering van het olieverbruik heeft veroorzaakt is lastig na te gaan. Toralin licht toe dat hun middel hard geworden simmerringen weer soepel maakt en pakkingen hun oude veerkracht terug kan geven. Maar aan mijn carterpan hangen nog steeds wel wat druppels, ik denk toch dat die soepelere seals belangrijker waren.

Ik hoop voor Noud dat dit middel ook hem helpt. Dat het verschijnsel zo plotseling is opgetreden lijkt overigens meer op mijn ervaring onder 1) en daar helpt het niet op :?
Motor uithijsen, vliegwiel en achterplaat demonteren, laat staan speedi-sleeves plaatsen zouden mijn favoriete bezigheden niet zijn :cry:

PS Voor mijn positieve ervaringen met het koppakking/radiator reparatiemiddel van Toralin zie elders

Re: Olie lekkage

#4
De olie lekkage is niet plotseling maar geleidelijk aan ontstaan. De keringen zijn beide vernieuwd met het demonteren van de motor
en monteren van de overdrive evenals diverse andere pakkingen en koperen ringen.De keringen opnieuw vervangen is een grote klus.
Als het middel Toralin echt werkt heb ik veel arbeid en geld bespaard en voor die 20 euro wat het middel kost kan ik me geen buil
aan vallen maar heren de tijd zal het leren. Ik houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen. Grt Noud.

Re: Olie lekkage

#5
Beste deelnemers

Bert bedankt voor de info over de speedi-sleeve.
Kost €51 heb ik gezien.
Als ik terugkom van mijn Franse najaars vacantie ga ik er gelijk mee aan de slag .
Er ligt n.l een gereviseerde motor te wachtenop montage.[Was compleet vast gelopen door gesmolten bigendlager]
Je kan ook te lang doorrijden met lage oliedruk.
Wil op deze motor de sleeve toepassen.Had er nog nooit van vernomen.
Monteer zelf altijd de de zwarte oliekeerring. Deze is van de B motor afkomstig toen hij nog gebruikt werd als diesel
in de sherpa busjes en heeft een superiure lip t.o.v de rode keerring.Zelfde partnr. je moet het er speciaal bij vermelden bij bestelling.
Elke B krukas is tegenwoordig ingelopen op de plaats van de olie keerring.
De revisie bedrijven halen hun schouder op als je er over begint. Beetje schoonpoetsen en zo?
Ben benieuwd naar het resultaat en is dit bevredigend,[ga er wel van uit.]dan is dit de toekomst om toe te passen bij elke revisie en koppelings
wissel.Bij Noud komt het ook weer in orde. Heb zelf ook goede resultaten gezien met lec-wec.Maar voorkomen is beter.

Groet
Hans Geertse

Re: Olie lekkage

#9
Beste deelnemers aan deze topic.

Bert nog bedankt voor de extra info.
Deze week de eerste Speedi Sleeve in huis gekregen.
1 stuks besteld ,om me te overtuigen dat alles[zeker wat betreft de pasvorm]goed is.
Het ziet er veelbelovend uit.
Het juiste type nr. voor de 5x gelagerde MGB motor is SLV 89MM 99346.
Kreeg gelijk 30% korting.Kost €28.94ex BTW en verzendkosten.Die zijn €7.50.
Gaf een totaal van €44.00

De kleinste sleeve begint bij 12 mm en gaat door tot 203 mm.Dat zijn honderden exemplaren.

Brammer heeft diverse vestigingen in Nederland.Ook een in Terneuzen waar ik vlak bij woon.
Alleen zit er een Westerschelde met tunnel tussen die €.50 per passage kost.
Dus maar op laten sturen.
Ben er van overtuigd dat we hiermee op weg zijn naar niet meer olie lekkende MGB motoren.
Behalve de 3x gelagerde dan.
Hans Geertse

Re: Olie lekkage

#10
Nogmaals

Kan nu bevestigen dat het door mij in deze topic opgevoerde type de juiste is.
Pasvorm is geweldig.
Sleeve komt mooi tegen de bestaande kraag van de krukas aan.

Omdat de krukas nog niet gemonteerd was heb ik de dia. van de sleeve kraag
teruggebracht naar de dia. van de krukas kraag. Dia. verschillen enkele mm.
Maar bij montage op een complete motor kun je dit niet doen.
Geeft niets ,het zit niet in de weg.

Hans Geertse