Aansluiting startmotor

#1
Hallo,

Tijdens laatste loodjes van de revisie van mijn B ben ik het volgende probleem tegen gekomen.
Na alle bedrading aangesloten te hebben blijkt bij het testen de startmotor niet rond te draaien.
Nu blijkt het start relais niet te werken, hiervoor in de plaats komt een nieuwe.
Na de start motor er weer uitgebouwd te hebben blijkt deze bij het testen het zonder problemen te doen.
Alleen vraag ik mij nu het volgende af:
Op de startmotor zitten 3 aansluitingen.
1. voor de spanning (12V, en wordt met een moer vastgezet op de startmotor)
2. om het relais te bekrachtigen (wordt met een schuif stekker vastgezet op de startmotor)
3. ja deze weet ik niet, de bedrading hiervoor heb ik netjes aansloten maar kan deze in het schema niet vinden.
Waar is deze bedrading voor?
Dit is een wit groene draad die met een oogje vast gemonteerd wordt op met startmotor.
Nu kan het zijn dat ik hierover heen gekeken heb op het bedradingsschema, maar aangezien het een B betreft uit 1974 (een van de eerste rubberbumpers) lijkt het bedradingsschema net op een bord spagetti :D
Aangezien ik de startmotor ook niet aan het draaien kreeg toen ik het startrelais overbrugde ben nieuwsgierig waar deze 3e aansluiting voor is.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr,
jaap

Re: Aansluiting startmotor

#2
Jaap,

Die wit/licht groene draad komt van de plus van de bobine en gaat dus naar de jouw genoemde aansluiting op de startmotor.

Op de plus bobine zit nog een wit/licht groene draad dat is de z.g."ballast wire"
Deze aansluiting komt met wit van de zekeringkast en gaat na de weerstand (ballast) over in wit/licht groen en wordt door het contactslot bekrachtigt. .

Henny

Re: Aansluiting startmotor

#3
050018 schreef:Hallo,

Tijdens laatste loodjes van de revisie van mijn B ben ik het volgende probleem tegen gekomen.
Na alle bedrading aangesloten te hebben blijkt bij het testen de startmotor niet rond te draaien.
Nu blijkt het start relais niet te werken, hiervoor in de plaats komt een nieuwe.
Na de start motor er weer uitgebouwd te hebben blijkt deze bij het testen het zonder problemen te doen.
Alleen vraag ik mij nu het volgende af:
Op de startmotor zitten 3 aansluitingen.
1. voor de spanning (12V, en wordt met een moer vastgezet op de startmotor)
2. om het relais te bekrachtigen (wordt met een schuif stekker vastgezet op de startmotor)
3. ja deze weet ik niet, de bedrading hiervoor heb ik netjes aansloten maar kan deze in het schema niet vinden.
Waar is deze bedrading voor?
Dit is een wit groene draad die met een oogje vast gemonteerd wordt op met startmotor.
Nu kan het zijn dat ik hierover heen gekeken heb op het bedradingsschema, maar aangezien het een B betreft uit 1974 (een van de eerste rubberbumpers) lijkt het bedradingsschema net op een bord spagetti :D
Aangezien ik de startmotor ook niet aan het draaien kreeg toen ik het startrelais overbrugde ben nieuwsgierig waar deze 3e aansluiting voor is.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr,
jaap
Jaap, op de de startmotor zit normaliter maar één (grote) oogverbinding, namelijk voor de dikke startkabel en de dikke bruine + draad richting zekerkast. Verder zitter er twee "spades" op, een wat bredere voor de draad vanaf het startrelais en een hele dunne voor de draad ter overbrugging van de voorschakelweerstand die in serie met de bobine staat.

Maar dan moet die voorschakelweerstand er wel inzitten natuurlijk, anders zit die draad er voor niets in. Je kan kijken of je die weerstand kan vinden (soms zit hij verstopt in de draadboom), of anders de bobine weerstand opmeten: is die 3 Ohm, heb je er een zonder weerstand, bij 1,5 Ohm moet er een weerstand aanwezig zijn, andres brandt hij door.

Omdat die voorschakelweerstanden erg heet worden en het nog wel eens laten afweten, zijn er B bezitters die hem overbruggen dan wel er tussenuit nemen en overgaan naar een 3 Ohms bobine. Koop je die laatste in de Lucas sports uitvoering heb je zoveel méér vonkwerking dat je deze schakeling absoluut niet zal missen :idea:

PS Natuurlijk zit er ook een verborgen min accu aansluiting op je startmotor via zijn behuizing, motorblok en aardstrip (zie volgende post)
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 06 okt 2014, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Aansluiting startmotor

#5
Bedankt voor de snelle duidelijke reactie`s
Er is me een hoop duidelijk geworden, ook een ander probleem m.b.t. de aansluiting van de bobine kan ik nu verklaren.
Alleen rest me nog een vraag naar aanleiding van de reactie`s.
De vierde aansluiting, de min aansluiting via de massastrip aan de motor kan ik mij niet meer voor de geest halen (goed punt Steef).
Nu heb ik bij het demonteren meer dan 200 foto`s gemaakt maar kan hem hier ook niet meer op terug vinden.
Nu ben ik 8 jaar geleden begonnen met demonteren, dus kan ik in de tussentijd wat vergeten zijn hoe het zat (vandaar ook de foto`s als geheugensteun).
Kan iemand me vertellen waar ik de massastrip zou moeten vinden, of waarschijnlijk belangrijker waar ik deze het beste kan monteren?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Gr,
Jaap

Re: Aansluiting startmotor

#7
Jaap,
Het maakt niet zoveel uit waar de massakabel wordt gemonteerd, als het metaal van de carrosserie maar deugdelijk wordt verbonden met het metaal van de motor, om het isolerende rubber van de motorophanging te overbruggen.
De massastrip bestaat uit 15 cm soepel gevlochten koperdraad, aan beide zijden voorzien van een kabeloog en wordt meestal (afhankelijk van het bouwjaar) over een motorsteun of versnellingsbaksteun aangebracht; één oog onder de bout aan motor-zijde, andere oog onder de bout aan carrosserie-zijde (verf en roest verwijderen).
In het Haynes werkplaatsboek vind je er verschillende (onduidelijke) foto's van.
Succes, Steef.

Oeps! Ik zie dat ik Henny"s antwoord herhaal.

Re: Aansluiting startmotor

#8
Bedankt voor alle reactie`s.

Toen ik de foto in het Haynes werkplaatsboek zag herinnerde ik me de massakabel weer.
De extra massa kabel heb ik tijdens het monteren van de motor en versnellingsbak toch gemonteerd (was even zoeken).
Ben nu alleen bang dat ik van de mooi gespoten crossmember de verflaag niet verwijderd heb op de plek van de massakabel. :o
Voor de zekerheid zal ik een extra massakabel trekken zodat ik deze reden van het niet starten weg kan strepen.
Nog even wachten op alle onderdelen die ik besteld heb, en dan kijken of de problemen opgelost zijn (helaas was dit niet het enigste probleem, maar daar kon ik de oorzaken zelf van vinden :D ).

Hopelijk kan ik binnenkort hier positief berichten.

Jaap

Re: Aansluiting startmotor

#9
Alle bestelde onderdelen zijn gemonteerd.
Voorzichtig stap voor stap gekeken of alles goed aangesloten was, en uiteindelijk gekeken of de startmotor het wilde doen.
En ja hoor, eindelijk na 8 jaar draaide de startmotor en de motor en paar slagen.
Binnenkort als de accu vol is, de brandstof pomp weer aansluiten en kijken of de motor het nog wil doen.

Bedankt voor alle hulp, deze hebben we zeker geholpen met het oplossen van weer een probleem.

Gr,
Jaap
cron