druppellader aansluiten

#1
De "' cigarlighter"" krijgt accuspanning buiten het contactslot om, althans in mijn B is dat zo. Is het mogelijk om via deze sigarenaansteker de accu onder druppellading te zetten met bv een CTEK lader , in mijn geval een XS 3600?

mvg Dirk

Re: druppellader aansluiten

#2
140090 schreef:De "' cigarlighter"" krijgt accuspanning buiten het contactslot om, althans in mijn B is dat zo. Is het mogelijk om via deze sigarenaansteker de accu onder druppellading te zetten met bv een CTEK lader , in mijn geval een XS 3600?

mvg Dirk
Zeker Dirk, zo doe ik dat zelf ook altijd, het heeft weinig te maken met het type lader (een CETEK is overigens prima) 8-)

Re: druppellader aansluiten

#3
kan wel maar of het verstandig is?
Ik haal de accu er altijd uit in de winter en zet hem "warm"weg (in huis)
Daarnaast kan een druppellader zorgen voor oververhitting in de draadboom en kortsluiting/brand veroorzaken.
Die Ctek dingen zijn er wel tegen beveiligd maar goed het zekere voor het onzekere.
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"

Re: druppellader aansluiten

#5
990316 schreef:Pascal,

Het verbruik van een sigaretten aansteker ligt rond de 8 ampère.
Daar is de bedrading en zekering op uitgelegd.

De maximum laadstoom van een druppellader is 0,7 tot 0,8 ampère ofwel een 10e deel daarvan.
Daardoor is de kans op brand door overbelasting nihil.

Henny
Mijn Lidl acculader levert maximaal 3,8 Ampere, maar dat is alleen bij een ontladen accu. Op de druppelladerstand is het inderdaad vele malen lager, de bedrading gaat er zeker niet van stuk. Je hebt hoogstens een minieme kans dat een defecte lader gaat overladen. Die Lidl van €15 bewaakt dat (hij is zelfs kortsluitingbestendig en de duurdere CETEK vast ook.

Volgens mij met die huidige processorgestuurde modellen net zoiets als de kans op een meteoriet in je achtertuin.... :o