gaan contactpunten inderdaad korter mee?

#1
Geruime tijd terug alweer vond ik de kwaliteit van nieuwe contactpunten voor mijn Lucas verdeler al beduidend minder dan vroeger. Nieuwe monteren betekende meteen opnieuw afstellen, terwijl vroeger het instellen van de juiste puntenafstand van 0,4 mm automatisch weer hetzelfde ontstekingsmoment opleverde. Uiteindelijk ben ik overgestapt naar een contactpuntvervangende schakeling van Accuspark met Lucas sports coil en sindsdien zijn mijn kwaliteitsproblemen met punten (en condensator) natuurlijk exit.

Van de week trof ik van een bekend Duits oldtimer magazine een goedkoop "Sonderheft" met daarin de 100 belangrijkste ingrepen (reparatie-, dan wel onderhoudsgericht). Daarin staat nog een veel negatievere tekst. De vroeger wel 15.000 km meegaande punten (vandaar die 10.000km grote beurten) zouden volgens de Duitse auteurs niet eens de 5000km of kleine beurt meer halen. Sterker nog, velen geven het al na 3000km op. :o Hoewel ik zelf dus geen punten meer gebruik intrigreert me dit wel, vandaar mijn vraag:

"Vinden meer bezitters van de B dat de klassieke punten tegenwoordig significant korter meegaan? En zo ja hoe kort dan wel als "worst case"?

PS Misschien zet ik op MG Experience nog een poll in.
Van de week heb ik daar een poll op de gemiddelde uitvalsduur(MTBF) of service interval van klassieke SU pompen afgerond.
Het resultaat kent twee verschillende vaak voorkomende waarden: 5-10 jaar, dan wel 20-30 jaar (en soms zelfs hoger). Het middengebied komt veel minder vaak voor, je hebt kennelijk òf een kort meegaande pomp, die relatief snel reparatie of vervanging vergt of juist één die opmerkelijk langer meegaat. Van electronische pompen zijn er nog te weinig voor een statistisch gezien zinvol onderzoek. Bezitters van een SU met electronische schakeling ipv open contacten waren overigens tevreden en ook mijn Hardi doet het prima daar niet van.
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 05 okt 2014, 16:38, 2 keer totaal gewijzigd.

Re: gaan contactpunten inderdaad korter mee?

#2
Beste Don,

Gelijke ervaringen. Zowel met contactpunten en condensators.
De huidige aftermarket kwaliteit is veelal abominabel.

Ik adviseer en vervang elk jaar, langer dan 3000 km gaan ze vaak niet mee.
Zelf ben ik gecharmeerd van de Pertronix Ignitor, in combinatie met een (goudkleurige Lucas sportscoil).
Het kan goedkoper er zijn veel types op de markt.

Groetjes, Henny

Re: gaan contactpunten inderdaad korter mee?

#3
990316 schreef:Beste Don,

Gelijke ervaringen. Zowel met contactpunten en condensators.
De huidige aftermarket kwaliteit is veelal abominabel.

Ik adviseer en vervang elk jaar, langer dan 3000 km gaan ze vaak niet mee.
Zelf ben ik gecharmeerd van de Pertronix Ignitor, in combinatie met een (goudkleurige Lucas sportscoil).
Het kan goedkoper er zijn veel types op de markt.

Groetjes, Henny
Henny, specwise is de Petronix superieur aan de veel goedkopere Accuspark, de overspanningspieken mogen iets hoger zijn en een beetje langer duren. :idea:
Maar recentelijk zie ik relatief veel berichten op MGE verschijnen met problemen rond Pertronix units. Misschien is productie in andere handen overgegaan? Omdat er veel meer van verkocht worden, kan het er ook dááraan liggen dat problemen vaker gemeld worden. Positieve meldingen zijn nu eenmaal schaarser, mensen klagen eerder dan te prijzen :?

Overigens zodra je electronica als deze in je wagen hebt zitten zijn zgn "jumpstarters" zeer riskant, je blaast zó de circuits op. Contactpunten hebben daar geen last van.