Banden druk ivm slechtwegcontakt

#1
Ik wil graag de juiste banden spanning weten voor een MGB uit 1980 Rubber bumper daar ik bij 100 km per uur het gevoel heb dat ik geen grip
op voorwielen heb op een droge weg het lijkt net als je op een natte weg rijd het neemt af als je vaart mindert 80 km per uur ik heb nu 1,8 bar voor en achter het zijn banden van het merk michelin Energy 185/70 R14 88T-XT2 of moet ik aan de schokbrekers gaan denken daar het vooral voorkomt als we wat meer bagage mee hebben als we op vakantie zijn en nootgedwongen wel eens een snelweg moeten nemen.


Groet F.Zegel

Re: Banden druk ivm slechtwegcontakt

#2
Dat is een bekend fenomeen bij de Michelin Energy. Ik heb ze zelfs van mijn Ford Mondeo gehaald omdat ik een zeer onveilig gevoel had.
Bandenspanning die ik gebruik voor de B is 2.1 rond om terwijl in Engeland wordt gesproken over 22psi voor en 24 achter. Dit is ver onder 2 bar.
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"

Re: Banden druk ivm slechtwegcontakt

#3
Beste,

Onlangs had ik ook deze ervaring en de oorzaak waren de schokdempers voorzijde. Een stel gereviseerde dempers gemonteeerd en dit is een wereld van verschil!
Een eerste test om zelf te doen: druk een voorzijde van de auto stevig in, als de auto terugkomt en blijft nadeinen dan is het raadzaam om een MG-garage te bezoeken.
groet,
Dirk

Re: Banden druk ivm slechtwegcontakt

#5
140090 schreef:Hallo,

in het handschoenenkastje, van mijn B 1980 zit een sticker met gegevens, voor 1.9 achter 2.1
Zelf vind ik 2.1 wat stoterig dus heb ik rondom 1.9 en dat bevalt goed in combinatie met gereviseerde voordempers.

gr Dirk
Vind ik mooie waarden. Ik heb op mijn CB wagen voor mijn oudere Michelin type MX-P 1,8 vóór en 2,0 achter. Vóór een grote vakantie zet ik daar 0,1 (5%) bovenop.
Zet je rondom dezelfde spanning (1,8 rondom kwam vroeger vaak voor) heb je minder onderstuur. Zeker bij een RB wagen iets om rekening mee te houden :idea:

Re: Banden druk ivm slechtwegcontakt

#6
Ja, ook ik heb zo'n mooi gedateerd plaatje met de lage bandenspanningen in mijn handschoenenkastje.
Echter moderne banden zijn van een andere "rubber" samenstelling dan de banden van zo'n dertig plus jaar geleden, mijn bandenboer adviseert minimaal 2,0.
Zojuist wederom een rondritje naar Frankrijk gemaakt (circa 2.800 km) op moderne Continentaal banden in de breedte 185 op zelfs 2.1 spanning rondom en rijd perfect.
Echter dit zijn nieuwe banden op een auto voorzien van achter nieuwe schokbrekers (geen armstongs), voor 36 jaar oude armstrongs !

Wel vind ik zelf 185 brede banden op standaard brede spaakwielvelgen een zwalkend karakter geven, dat is een ervaring met een andere B.
Het is binnen de montage normen tussen band- en velgbreedte maar in mijn optiek niet wenselijk.

Oudere banden geven ook een ander weggedrag, zeker als er nog van die fijne koreaanse of joeslavische banden onder zitten die bijvoorbeeld in Amerika nog zijn gemonteerd.
Er is wel degelijk een kwaliteisverschil tussen banden, Michelin Energy banden zijn zo genoemd omdat ze gunstig zijn voor het brandstofgebruik, dus minder rolweerstand (dus
ook minder grip) hebben. Vaak worden op onze auto's goedkope banden gemonteerd omdat we er niet veel mee rijden, maar als je ermee rijd wil je toch fijn en veilig rijden ?

Re: Banden druk ivm slechtwegcontakt

#7
de vraag was, waar komt dat slechte wegcontact vandaan, een slecht wegcontact wordt niet veel beter als je de bandenspanning met 0,1 of 0,2 bar verandert. Een slecht wegcontact, zoals de vraagsteller beschrijft .wordt veroorzaakt door slechte schokdempers.
Jammer dat de vraagsteller nog niet heeft teruggekoppeld, we hopen het nog te horen.
Dirk

Re: Banden druk ivm slechtwegcontakt

#8
Hallo hier is de vragen steller ik heb ondertussen niet stil gezeten en jullie tips ter harte genomen bij mijn banden man kreeg ik de tip om mijn banden van voor met achter te wisselen daar achter een later ontwikkelde band is met ander profiel en meer grip heeft dan de voorloper toen ik hier mee bezig ging kwam ik er achter dat één velg 2 cm breder is als de anderen velgen zodat de stuurkogel tegen het balanceerlood aan kwam maar goed na een paar banden wissels en balanceren op de goed plek zodat deze niet aan liepen en de druk voor 1.8 bar en achter 2 bar lijkt het beter te gaan met grip op voorwielen blijft over de schokbrekers als je de auto indrukt en loslaat staat deze gelijk stil zowel voor als achter maar als de auto wat beladen is plus een volle tank en twee personen komt de auto toch vrij snel aan zijn limiet als je een drempel neemt zodat je voelt dat de auto op zijn eind rubbers neer komt moet ik dan aan de schokbrekers denken of aan de bladveren.
Ik kwam gereviseerde schokbrekers tegen bij MG benelux voor 250 euro met inleveren van de oude schokbrekers heb iemand ervaring met gereviseerde schokbrekers wat moet ik me daar van voorstellen oude schokbrekers voorzien van nieuwe olie en pakking want als dat zo is kan je dat zelf wel doen of moet ik denken aan moderne schokbrekers ik hoop op antwoorden van mensen die zowel gereviseerde als moderne schokbrekers gemonteerd hebben.

Groet F.Zegel

Re: Banden druk ivm slechtwegcontakt

#11
030084 schreef:Hallo hier is de vragen steller ik heb ondertussen niet stil gezeten en jullie tips ter harte genomen bij mijn banden man kreeg ik de tip om mijn banden van voor met achter te wisselen daar achter een later ontwikkelde band is met ander profiel en meer grip heeft dan de voorloper toen ik hier mee bezig ging kwam ik er achter dat één velg 2 cm breder is als de anderen velgen zodat de stuurkogel tegen het balanceerlood aan kwam maar goed na een paar banden wissels en balanceren op de goed plek zodat deze niet aan liepen en de druk voor 1.8 bar en achter 2 bar lijkt het beter te gaan met grip op voorwielen blijft over de schokbrekers als je de auto indrukt en loslaat staat deze gelijk stil zowel voor als achter maar als de auto wat beladen is plus een volle tank en twee personen komt de auto toch vrij snel aan zijn limiet als je een drempel neemt zodat je voelt dat de auto op zijn eind rubbers neer komt moet ik dan aan de schokbrekers denken of aan de bladveren.
Ik kwam gereviseerde schokbrekers tegen bij MG benelux voor 250 euro met inleveren van de oude schokbrekers heb iemand ervaring met gereviseerde schokbrekers wat moet ik me daar van voorstellen oude schokbrekers voorzien van nieuwe olie en pakking want als dat zo is kan je dat zelf wel doen of moet ik denken aan moderne schokbrekers ik hoop op antwoorden van mensen die zowel gereviseerde als moderne schokbrekers gemonteerd hebben.

Groet F.Zegel
Volgens mij kan dit door twee redenen aan de bladveren liggen.
De ouderwetse, maar toch vrij effectief werkende achterwielophanging van onze B's heeft namelijk drie functies als volgt verdeeld:
- de vering zit in de bladveren
- de hydraulische demping in de Amstrong armschokbrekers
- een extra wrijvingsschokbreker zit óók in de achterveren verstopt (dat laatste realiseren de meeste bezitters zich niet)

Kortom sla je op de rubbers, kan dat liggen aan de afgenomen veerspanning van de bladveren (bladen staan minder krom), maar het dóórslaan kan door de dan ook afgenomen onderlinge wrijving ism de mindere hydraulische demping worden verergd. Vroeger hadden de meeste bandenbedrijven aparte schokbreker testen in hun apparatuur, nu niet meer.

Zelf vernieuw ik elke 7-10 jaar mijn achterveren: dan gaat de wagen tenminste niet achterover hangen en blijft ook die wrijving op voldoende hoog niveau. Omdat ik zelf ook gekozen heb voor de 7 bladige GT-veren op mijn Tourer ipv de normale 5 bladige, staat de wagen zeker achter steviger en in het eerste jaar ietsje hoger dan normaal.

Achterschokbrekers heb ik door dat alles zelden hoeven vervangen, ik dacht maar één keer in de afgelopen 35 jaar! Toen wel door nieuwe, geen refurbished. Voor het laatste moet je de kwaliteit van de fabrikant of revisiebedrijf kennen of bij afwezigheid daarvan een goede onderdelenleverancier. Ik heb daar dus achter geen ervaring mee, vóór wel.... Er zijn trouwens aanhangers genoeg die voor Amstrongs de +25% versie zijn. Vóór kan je evt zelf die 25% extra werking met een ander ventiel realiseren, achter echter niet