Aansluiting Toerenteller MGB

#1
Beste MG liefhebbers,
Ik ben een stalen dashboard in mijn MGB aan het inbouwen en nu stuit ik op de aansluiting van de toerenteller. Ik gebruik namelijk de kabelboom van mijn 1974 dashboard en aan deze kabelboom zitten twee draden voor de aansluiting van de toerenteller (een ronde connector en een platte schuifconnector) terwijl de toerenteller in het stalendashboard drie aansluitingen (twee ronde connectoren en een platte schuifconnector) bevat. Ik kom dus een draad te kort..... Kan iemand mij helpen?

Hartelijk dank voor het meedenken.

Groeten,
Marco Kimman.

Re: Aansluiting Toerenteller MGB

#2
Marco,
De meest simpele oplossing zou zijn, de toerentellers te wisselen. Daar je de vraag stelt, zal dit wel niet passen.
Om de teller met drie draden correct aan te sluiten zal je de bedrading moeten wijzigen.
De groene draad met de platte schuifaansluiting is voor de 12 volt voeding en kan dus gehandhaafd blijven.
De andere (wit/zwarte) draad, waarvan je het andere einde terugvindt op de min (-) aansluiting van de bobine, vervalt.
Voor de nieuwe puls aansturing van de toerenteller moet je de 12 volt (+)draad van de bobine losnemen en zodanig verlengen, dat deze naar de toerenteller kan worden gevoerd en op een van de ronde (male) connectors kan worden aangesloten.
Op de andere ronde (female) connector een draad aansluiten, die weer teruggevoerd wordt naar de + aansluiting van de bobine.
Bij voldoende lengte kan natuurlijk gebruik gemaakt worden van de vervallen (wit/zwarte?) draad in de kabelboom.
Het idee is, dat de door de contactpunten onderbroken, pulserende bobine stroom inductief een signaal in de toerenteller achterlaat, waaruit het toerental wordt berekend.
Verder is het van belang, dat de teller een deugdelijke massa aansluiting heeft op de metalen behuizing en een aansluiting van de dashboardverlichting op het lampje.
Veel succes, Steef.

Re: Aansluiting Toerenteller MGB

#4
Marco, Steef,
Kan dit niet eenvoudiger ? Zie schema
Voor de veiligheid, haal even de stroom van je auto, accupolen los
De groene draad is inderdaad de voeding, zoals Steef al schreef.
Aan de min aansluiting van je bobine zitten twee aansluitingen met zwart witte draden een naar de verdeler, de andere naar de toerenteller, die naar de toerenteller haal je los. die vervalt dus inderdaad.
ONTsteking MG-B ca 1969-lr.jpg
ONTsteking MG-B ca 1969-lr.jpg (99.8 KiB) 7463 keer bekeken
ONTsteking MG-B ca 1969-lr.jpg
ONTsteking MG-B ca 1969-lr.jpg (99.8 KiB) 7463 keer bekeken
De witte aansluiting naar de plus van je toerenteller laat je zitten, maar haal je bij het contactslot los en zet hem op een van de aansluitpunten voor de pulsgever.
Vanaf het contactslot naar de andere aansluiting van de pulsgever, trek je een ander kort , bij voorkeur wit, draadje.
In de oorspronkelijke staat gaat de witte draad vanaf contactslot welliswaar via het zekeringkastje naar de bobine + maar ze zitten bij dat zekeringkastje allebei op dezelfde kant, de bobine is domweg niet gezekerd bij de MG-B, dus het maakt niet uit.
Er zijn wel wat andere potentiele problemen.
-Voor zover ik heb gelezen is de pulsaansluiting op je toerenteller polariteitsgevoelig, het kan dus uitmaken hoe de twee draden zijn aangesloten (twee mogelijkheden)
-Als je stalen dashboard van een MG van vóór Nov 1967 is had hij de plus aan de massa, dan moet je binnen in de toerenteller ook nog twee aansluitingen omwisselen.
-Als je MG uit 1974 een USA auto is, dan kan hij al een 6 Volt bobine met ballastweerstand hebben, herkenbaar aan twee witte of wit/licht groene draden naar de + van de 6 Volts bobine.
In dat geval werkt denk ik zowel de oplossing van Steef als bovenstaand verhaal waarschijnlijk niet, want de puls is dan een 6 volts signaal in plaats van 12 volt.

Re: Aansluiting Toerenteller MGB

#5
Het advies van Bert is inderdaad veel mooier (als je in de eerste regel onder de afbeelding "bobine" leest i.p.v. "toerenteller"); je hoeft geen extra draad te trekken en de bedrading blijft origineel.
Voor wat betreft een bobine met voorschakel weerstand hoef je je geen zorgen te maken, daar inductie een evenredig gevolg is van stroomsterkte en niet van de accuspanning. De stroom door een 12 volt bobine is nagenoeg gelijk aan die door een 6 volts bobine met voorschakel weerstand ( ongeveer 4 Amp.).
Voor de polariteit kun je uitgaan van de regel, dat een stroom aanvoerende draad (vanaf het contactslot) bij eventueel losraken geen kortsluiting mag kunnen maken met de massa en dus geheel geisoleerd moet zijn. In dit geval dus de bus-aansluiting (female) die past op de pen aansluiting (male) van de toerenteller.
Blijft nog de vraag over: is het een 12 volt min aan massa toerenteller?
Groeten, Steef.

Re: Aansluiting Toerenteller MGB

#6
Dank voor jullie reactie.

Antwoord op de vraag of het een toerenteller is met de plus op de massa of de min op de massa.....eerlijk gezegd geen idee. Ik het dashboard compleet gekocht inclusief tellers. Ik hoop dat het een min op de massa toerenteller is. Ik denk het overigens wel want bij de dashboard lampjes wordt alleen de rood witte draad geen zwarte (of zegt dat niet zoveel?) Zijn er kenmerken waaraan ik een "min aan de massa toerenteller" kan herkennen?

Groeten,
Marco.

Re: Aansluiting Toerenteller MGB

#7
Geef mijn mening graag voor een betere.
Maar als je toerenteller die 3 connectors heeft, is het waarschijnlijk een "-" aan massa exemplaar.
De "+" aan massa toerentellers hadden een zichtbare witte draadlus door een soort blokje achterop.
Maar zeker weten doe ik het niet!
Succes!
En die opmerking van Steef over die eerste regel waar ik toerenteller i p v bobine schrijf klopt natuurlijk, sorry !

Bert

Re: Aansluiting Toerenteller MGB

#9
Een ieder hartelijk dank voor het meedenken! Ik ga ermee aan de slag.

Nog een vraagje. Ik moet ook de aansluitingen van het contact slot ombouwen. Het oude contactslot ( van het nieuwere / plastic dashboard) kent 4 draden: wit, bruin, wit/oranje streep, Wit/ rode streep terwijl het contactslot van het in te bouwen (stalen) dashboard 3 aansluitingen kent. Klopt het dat ik een wit, bruine en de wit oranje stroomdraad moet aansluiten waarbij de wit oranje bij het helemaal omdraaien van het contactslotsleuteltje pas contact maakt met de bruine (stroomgevende) draad?

De dikte van de wit, bruine en wit/oranje streep stroomdraden zijn allemaal even dik (qua diameter) terwijl de wit/rode streep een stuk dunner is.

Ik hoop dat je mij hierbij ook nog op weg kunt helpen.

Groeten,
Marco.

Re: Aansluiting Toerenteller MGB

#10
De bruine draad is de permanente stroomtoevoer, rechtstreeks van de accu (alle bruine draden staan altijd onder spanning)
De witte draad gaat van het contactslot naar de bobine, via een aansluitpunt op het zekeringkastje (witte draden geven altijd aan dat de spanning van het contactslot af komt maar niet gezekerd is)
De rood witte draad gaat naar het startrelais, dat is dus de draad die alleen spanning voert als je de startmotor laat draaien.(dus als je de sleutel helemaal doordraait)

Met een universeelmetertje en twee lange meetsnoeren kun je de witte en de wit/rode in de Ohm stand van het metertje, allebei testen, zonder dat je de accu hoeft aan te sluiten


De wit oranje draad weet ik niet.
In de literatuur: "MGB Electrical systems" van Rick Astley een soort bijbel van de MG-B elektriek, komt de draadkleur wit oranje niet voor !, wel wit bruin, maar die zit niet aan het contactslot

Bert

Re: Aansluiting Toerenteller MGB

#11
Marco,
Als ik de schema's voor de MGB "van nul tot nu" doorneem, zie ik veel verschillende contactslot-configuraties. Beginnend met een 3-standen schakelaar (uit- aan- starten), vervolgens een 3-standen schakelaar met een "sleutel uit" contact, een 4-standen schakelaar (uit- accessoire- ontsteking- starten) en dan ook nog één met een anti run-on aansluiting.
Als jouw oorspronkelijke contactschakelaar vier aansluitingen heeft zoals je schrijft, moet het dus een 4-standen schakelaar zijn (uit- accessoire- ontsteking- starten), en zal de onbekende draad dus een accessoire aansluiting zijn. Voor een 74er betekent dit dan waarschijnlijk: kachelventilator, ruitenwissermotor en radio.
Daar deze luxe op je nieuwe (oudere) contactslot ontbreekt, zal je de draad met de zeer bijzondere kleurcodering (wit/oranje?) bij de witte draad moeten aansluiten.
Klinkt dit allemaal een beetje logisch?
Als je de gelegenheid hebt, zou ik toch zoals Bert je aanraadt, deze contacten met de ohm-meter controleren.
We horen het wel,
Steef.

Re: Aansluiting Toerenteller MGB

#12
Beste Steef, beste Bert,

Opnieuw natuurlijk weer hartelijk dank voor jullie tijd en aandacht voor mijn vragen.

De drie draden (bruin, wit en de rare vreemde kleur gecodeerde wit met oranje streep) zijn allemaal dikke draden. De wit rode draad is hierbij vergeleken een dunne draad. Door het dikte verschil dacht ik dat de wit met oranje streep bedoeld was om te starten. Zoals jullie het beschrijven moet het dus toch de veel dunnere wit rode draad zijn. Ik ga de wit oranje omruilen voor de wit met rode streep en de wit oranje voorlopig even niet aansluiten, kan ik mooi zien wat het wel en niet doet.

Groeten,
Marco.

Re: Aansluiting Toerenteller MGB

#14
Hartelijk dank aan een ieder voor de goede raad. Gisteren heb ik na een restauratie van bijna 2 jaar mijn MGB voor het eerst kunnen starten en de eerste twee meter kunnen rijden (garage uit en weer in, MGB moet nog RDW gekeurd worden!). Zowel de toerenteller werkt als het contactslot!

Nu gauw verder met de laatste klusjes zodat ik volgend voorjaar heerlijk kan toeren!

Groeten,
Marco.

Re: Aansluiting Toerenteller MGB

#15
Wat nu weer :evil:

Mijn toerenteller deed het prima met een conventionele ontsteking. Nu heb ik een prachtige 123 ontsteking gemonteerd maar nu doet mijn toerenteller het niet meer! Weet iemand hoe ik hem nu moet aan sluiten?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Gr.
Marco.

Re: Aansluiting Toerenteller MGB

#16
Hallo Marco,
Aannemende dat we het nog steeds over die inductieve toerenteller van vorig jaar juni hebben is dit een bekend probleem bij inbouw van een 1-2-3 ontsteking.
Soms werkt het gewoon en soms niet, niemand weet echt waarom, ook de fabrikant niet.
Echter bij de Volvo club hebben ze een oplossing gevonden, en ik heb met de fabrikant gesproken die bevestigt dat die oplossing werkt.

Klik op onderstaande link en dan download je een uitgebreide presentatie die Joop Postma en ik vorig jaar voor regio West hebben gegeven
je hoeft je niet door het hele verhaal te worstelen, ga naar dias 42, 45 en 46
Daar staat de oplossing beschreven inclusief een bedradingsschema

https://dl.dropboxusercontent.com/u/659 ... -09-05.pdf

vriendelijke groet,

Bert

Re: Aansluiting Toerenteller MGB

#20
Hallo Bert,
Mijn naam is Piet ik heb het zelfde probleem als Marco maar dan met een csi ontsteking doch die zijn vrijwel gelijk mijn vraag is ik mis de rode draad van de ontsteking
of gaat die gewoon naar de plus van de bobine ,ik ben heel blij met dit schema dan kan ik hem eindelijk in orde maken.
Sorry dat ik je prive lastig heb gevallen maar ik hoop dat jij me verder kan helpen alvast bedankt.
Groetjes Piet

Re: Aansluiting Toerenteller MGB

#21
Hallo Piet,
De rode draad van de CSI ontsteking is de voeding van het electronisch ontstekingssysteem
Deze heeft dus 12 Volt nodig.
Dus inderdaad naar de bobine +
(ik neem aan dat je MG van vóór pakweg 1971 is, anders zou je toerenteller gewoon gewerkt hebben, maar dan heb jein elk geval wel een 12 V Bobine en geen 6V Bobine met een voorschakelweerstand)
cron