Hoe krom is te krom?

#1
Vandaag had ik mijn MGB even bij huis staan toen het me weer opviel: het lijkt wel alsof het kreng scheef is. Dus maar eens de meetlat er bij gepakt en jawel, links voor staat'ie ca. 11 mm hoger dan rechts, maar links achter een 6 mm lager dan rechts. Ergo, ja, hij is krom. En dat verklaart ook waarom de kap altijd scheef lijkt te zitten lijkt me.

Tijdens het rijden merk je hier niks van*, maar goed lijkt het me niet. Daarom dus: hoe krom is "te krom" en wat kan je er van merken?

*): hij gaat netjes rechtdoor als je het stuur los laat en hij trekt niet scheef bij het remmen.
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Hoe krom is te krom?

#2
130046 schreef:Vandaag had ik mijn MGB even bij huis staan toen het me weer opviel: het lijkt wel alsof het kreng scheef is. Dus maar eens de meetlat er bij gepakt en jawel, links voor staat'ie ca. 11 mm hoger dan rechts, maar links achter een 6 mm lager dan rechts. Ergo, ja, hij is krom. En dat verklaart ook waarom de kap altijd scheef lijkt te zitten lijkt me.

Tijdens het rijden merk je hier niks van*, maar goed lijkt het me niet. Daarom dus: hoe krom is "te krom" en wat kan je er van merken?

*): hij gaat netjes rechtdoor als je het stuur los laat en hij trekt niet scheef bij het remmen.
Dit soort afwijkingen in hoogte stellen niets voor, zeker niet om er het woord kreng aan te verbinden :evil:

Normaliter staat overigens de chauffeurskant links juist iets hoger. Misschien is de rechter voorveer wat slapper geworden, cq. de achterveer links. Als je een "Pietje precies" bent kan je beide voorveren uitnemen en in lengte vergelijken. En dan beide van plaats wisselen, dan wel er één of beide vernieuwen etc... er zijn diverse mogelijkheiden.

Andere optie is met de achterveren te beginnen, zeker als ze langzamerhand aan vervanging toe zijn.. Kwaad kan het allemaal niet, zo lang er geen bladen achter gebroken zijn :idea:

Re: Hoe krom is te krom?

#3
860018 schreef:Dit soort afwijkingen in hoogte stellen niets voor, zeker niet om er het woord kreng aan te verbinden :evil:
Dank voor je antwoord Don. Ik noem de Rode Barones hier "kreng" net zoals ik mijn betere helft wel eens "kreng" noem. Vandaag nog een leuke rit gedaan met madam als navigator en tussen de buien door toch maar mooi met de kap open gereden! Nog steeds blij met de aankoop van deze MG :D

Anyway, de schokbreker rechtsvoor is vorige week aangevuld. Daarbij is de ophanging ook gecontroleerd waarbij verder niets bijzonders is opgevallen. De wagen is al zo sinds ik 'm kocht, maar het viel me vanmiddag opeens weer op - c'est tout. Ik herinnerde me echter een aflevering van Wreck Rescue waarin een Frogeye werd gerestaureerd, daar was een krom chassis blijkbaar wel ernstig. Bij wat voor afwijkingen moet ik me wel zorgen gaan maken?
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Hoe krom is te krom?

#4
130046 schreef:
860018 schreef:Dit soort afwijkingen in hoogte stellen niets voor, zeker niet om er het woord kreng aan te verbinden :evil:
Dank voor je antwoord Don. Ik noem de Rode Barones hier "kreng" net zoals ik mijn betere helft wel eens "kreng" noem. Vandaag nog een leuke rit gedaan met madam als navigator en tussen de buien door toch maar mooi met de kap open gereden! Nog steeds blij met de aankoop van deze MG :D

Anyway, de schokbreker rechtsvoor is vorige week aangevuld. Daarbij is de ophanging ook gecontroleerd waarbij verder niets bijzonders is opgevallen. De wagen is al zo sinds ik 'm kocht, maar het viel me vanmiddag opeens weer op - c'est tout. Ik herinnerde me echter een aflevering van Wreck Rescue waarin een Frogeye werd gerestaureerd, daar was een krom chassis blijkbaar wel ernstig. Bij wat voor afwijkingen moet ik me wel zorgen gaan maken?
Bij nieuwe gelijke veren voor en achter en dan nog steeds een ongelijkheid van zeg zo'n inch of meer wordt het pas vreemd. MGB body's werden met grote toleranties gefabriceerd, op allerlei punten wijken ze af en daar maakte men zich toen ook niet druk over. Precisienaden kwamen er pas via Japan 10 jaar later aan en nu weten we niet beter of het was altijd zo. Omdat de B als monocoque is geconstrueerd bezit je een zeer stijve constructie, vele malen stijver dan die oudere chassiswagens (MGA en bijna alle Triumphs). Chassis krom komt veel vaker voor dan een echt krom geraakte MGB. Voor dat laatste heb je een enorme crash nodig :o

Let wel op dat je niet de hoogte tussen grond of ascentrum en de spatbordrand meet, die spatborden zijn ook al niet zo nauwkeurig gemaakt, vooral vóór kan fors afwijken. Een paar jaar terug heb ik na het vernieuwen van de achterveren (ik zet altijd 7 blads GT-veren op mijn Tourer achter) de voorveren van plaats verwisseld. Toen zag de wagen er op het oog héél symmetrisch uit. Inmiddels staat hij weer ietsje lager linksvoor. Wie weet zet ik daar over een jaartje wel één nieuwe veer in en kijk weer hoe hij staat.

Het al of niet scheef staan heeft weinig tot géén invloed op het rijgedrag, maar dat had je zelf al gemerkt 8-)
cron