Geboorte bewijs MGB

#1
Hallo ,
Heden na veel naspeuringen het geboorte bewijs van mijn MGB gekregen van het ;Heritage Trust archive en library;
Hierbij bij gevoegd het ;TEXAS CERTIFICATE OF TITEL to a Motor Vihicle en wat me meteen op viel, het bouwjaar,
nl 1973 terwijl op het kenteken toch duidelijk 1972 staat .Bij nadere bestudering staat aan de linkerkant met zeer kleine
letters( onder loep bekeken)Make of vehicle MG jear model1973 body style 2dr License number QLY519 previous
owner UNKNOWN. Er staat ook nog een naam en adres in Texas op daar komt hij in eerste instantie ook vandaan.
echter rijst bij mij nu dan toch de vraag is het nu een 72er of toch een 73 er .Wie het weet mag het zeggen.Ik zal de papieren mee nemen naar Houten. Misschien dat ik daar nog iets wijzer word. De vorige eigenaar heeft hem in 1998
gekocht in Belgie, maar daarvoor ben ik het spoor bijster. Heb ook geen naam of adres van die persoon. grt Noud.

Re: Geboorte bewijs MGB

#2
Geboortebewijs van auto een amerikaanse title ?
Neen, louter het Hertige Certicate wat in Engeland opvraagbaar is geeft Uw informatie over wanneer de auto is gebouwd, chassisnummer, motornummer, sleutelsnummers, kleur en voor welke markt de auto is gemaakt etc.
Een amerikaanse title is een gezien datum totaal nutteloos stuk papier, wat helaas door de RDW vaak als heilig wordt geprezen.

Indien Uw auto bijvoorbeeld is gefabriceerd (in de fabriek in UK) in september 1972 is die voor de amerikanen model jaar (model year 1973) en komt er dus altijd 1973 op de title ondanks dat de auto in 1972 is geproduceerd en onafhankelijk van de datum van verkoop (dus ingebruikname), of die datum alsnog in 1972 of pas in 1973 of 1974 plaats vond is aan een amerikaanse title niet te achterhalen.

In Nederland kan je niet zonder een kenteken bij de dealer wegrijden, in Amerika tijd je na aankoop weg met een een tijdeljke nummer en wat papperassen van aankoop, de title wordt soms pas na tot een maand later door de authauriteiten opgestuurd en heeft dan vaak als de datum van uitprinten en heel vaak de datum van aankoop met een mileage (kilometerstand) welke is opgenomen.

De nederlandse RDW heeft zeer lange tijd een of twee gefingeerde data in het jaar als datum eerste gebruikname, mijn 1978 MGB is gebakken in mei 1978 .... maar volgens de RDW (import keuring 2010) reed de auto al in februari 1978.
Ik wees bij import de amtenaar op de datum op het plaatje in de deurstijll, het commentaar was regels zijn regels.
In 2012 bij import van mijn 1980 MGB-LE kreeg ik een datum na de productie datum, hetgeen logisch is.



Zondag a.s. aanwezig in Houten met een standje met MG modellen e.d. en wil best even naar Uw title kijkEN
M vr Gr
Rob de Joode

Re: Geboorte bewijs MGB

#3
Op deze gebruikers onvriendelijk website bijna niet mogelijk een eerder geplaats bericht aan te passen, als je een regel in de tekst wil aanpassen krijg je een dansend scherm, geweldig hoor.

Derhalve een tweede bericht:
Auto is ooit voorzien geweest van een Belgisch kenteken mag ik aannemen, is het plaatje met chassisnummer en productiedatum nog aanwezig in de deurstijl en origineel gepopnageld ? Is ook het metalen plaatje met chassisinummer nog op het dashboard aanwezig ?
Indien niet meer aanwezig heeft men wellicht ten tijde bij invoer in Belgie de auto ouder willen doen lijken om minder taxen te betalen.
Ook vind je dan waarschijnlijk een additioneel metalen plaatje (soms ook een stikker in metaal kleur) met o.a. de gewichts verdeling
tussen voor en achteras, hetgeen voor België een noodzakelijke informatie is om daar een auto te registreren.
Dan heeft de nederlandse RDW de gegevens van het belgische registratiebewijs overgenomen, juist of onjuist.

Rob

Re: Geboorte bewijs MGB

#5
070179 schreef: echter rijst bij mij nu dan toch de vraag is het nu een 72er of toch een 73 er .Wie het weet mag het zeggen.Ik zal de papieren mee nemen naar Houten. Misschien dat ik daar nog iets wijzer word. De vorige eigenaar heeft hem in 1998
gekocht in Belgie, maar daarvoor ben ik het spoor bijster. Heb ook geen naam of adres van die persoon. grt Noud.
Noud, een zelfde situatie heb ik met mijn USA B meegemaakt, die daar nooit naar toe is gegaan, maar uit België kwam. De RDW zette gezien het Belgische kenteken uit 1973 op het kenteken onder bouwjaar "circa 1973". Omdat de import in augustus 1978 viel, kon en kan er nèt geen blauw nummerbord meer vanaf. En zowaar werd bij nummeruitgifte toen uit de normale nummerserie voor personenwagens geput.

Op dat moment wist ik ook nog weinig van MG's af, daar kwam pas na ons lidmaatschap van de MGCC in de loop van 1978 verandering in. Jaren later kwam dus die vrijstellingskwestie van wegenbelasting waar nu weer zo veel over te doen is. Toen kon ik de RDW aantonen dat het chassisnummer uit de GHN5 serie een productie in februari of maart van 1972 betrof; de wagen had nu eenmaal een lange omweg naar zijn eerste eigenaar gemaakt. De RDW accepteerde die 25 jaar van me alsnog in 1972+25=1997. :D

Nu weer jaren later, met Clausager in de hand kan ik zelf op diverse punten (soort quarterlights, speciale slechts kort gebruikte alternatoroplossing en nog wat interieurdetails) die productiedatum zelf checken. Maar Clausager kan echter nooit 100% exact zijn, omdat de fabriek soms héél creatief omging met onderdelen die wel of niet op tijd de assemblagelijn bereikten en om improvisatie vroegen. Daarom heb ik in het interieur zowel modeljaar 1971 als 1972 elementen. En voor de Amerikaanse markt werden in die jaren ook structureel afwijkende zaken geleverd, zoals een banjo-achteras op mijn tourer. Die kan je zonder speciaal gereedschap demonteren en een Salisbury juist niet.

Mijn advies is dan ook om zelf je conclusies te trekken aan de hand van het chassisnummer (die op USA-B's op vele plaatjes tegelijk werd vastgelegd). Dat de RDW in Nederland voor een correcte APK-keuring een goed leesbaar chassisnummer op een plek voor de rechtervoorstoel voorschrijft staat daar los van. Verder net als in mijn geval de punten in carosserie of technische opbouw waar veranderingen op waren.

Wie weet is deze vraagstelling al op Houten en anders opgelost :?:

Re: Geboorte bewijs MGB

#6
Hoi Don,
Ergens heb ik een keer gelezen dat de MGB van 72 uit gerust werd met een sigaretten aansteker
en naar ik meen was er ook nog iets met een af sluitbaar dasboard kastje of een opslag vak binnen tegen het rechter spat bord. In dien jij dat ook hebt (jij hebt ook een 72er)kun je zelf al de concluzie trekken
welk bouwjaar het zou moeten zijn. Voor de kenners onder ons in Houten zou het toch een 72er moeten zijn altans
volgens de papieren die er bij zitten. Ik heb oa een ;Statement of Origin; ho was manufactured by
Brirish Leyland UK at Abingdon. Als exacte produktie datum word genoemd 24 Oktober 1972.Dit uitreksel
komt van het; Archive and Library van het Heritage Trust. Het Addres is; Heritage Motor Centre,Banbury
Road , Gaydon, Warwick; met als telf nr vermeld 01926-641188 facsmile 01926-641555. Nu Don,tot zover mijn bevindingen en kijk maar eens of er iets mee kunt.grt Noud.

Re: Geboorte bewijs MGB

#7
Hoi Noud & Don,

Ik heb de papieren van Noud gezien in Houten en de belgen hebben de productiedatum bij de fabriek opgevraagd en die datum is 24 oktober 1972 (auto is modeljaar 1973 !) en die datum vervolgens op de belgische papieren genoemd onder wat thans datum 1ste gebruiksname is, de RDW heeft die datum uiteraard overgenomen.
Zoals gebruikelijk in de autowereld zijn auto's na de zomer/bedrijfsvakantie geproduceerd van het volgende modeljaar.

Don, je kan altijd nog een "Y"-oldtimer kenteken aanvragen en met blauwe platen verder gaan, hoewel een gele auto met gele platen is toch ook leuk ?
Gezien bouwjaar als circa omschreven is het dan wellicht raadzaam om een heritage certificaat aan te vragen wat als grondslag kan dienen om bouwjaar aan te tonen en je dan meteen het mysterie van je auto gezien oorspronkelijk bedoeld export land op papier hebt.

De inslag van het chassisnummer in geimporteerde MGB's (uit Amerika !) is altijd in Nederland gedaan na invoer maar voor/tijdens RDW keuring. De plaats voor de bijrijdersstoel is wat uit de oude doos, sinds jaren negentig gebruikelijk om bij de roadsters het
nummer in te slaan op het rechter chassisbalkje (waar het ook het laatste productie jaar van de MGB in Engeland in de fabriek is ingeslagen) of ook vaak (meestal bij GT's) op de slotplaat naast de motorkapvergrendeling.
Auto's voor eurpeesche markten kregen altijd een ingeslagen chassisnummer en heel opmerkelijk ik heb zelf bij een aantal 1978/1979 US markt MGB's geconstateerd dat ook bij die auto's het chassisnummer voor de bijrijdersstoel was ingeslagen, maar vaak slecht of niet meert te lezen, derhalve opnieuw in laten slaan op eerdere plaats.

m vr gr
Rob de Joode

Re: Geboorte bewijs MGB/die nummers weten wat

#8
920143 schreef:Hoi Noud & Don,


Don, je kan altijd nog een "Y"-oldtimer kenteken aanvragen en met blauwe platen verder gaan, hoewel een gele auto met gele platen is toch ook leuk ?

De inslag van het chassisnummer in geimporteerde MGB's (uit Amerika !) is altijd in Nederland gedaan na invoer maar voor/tijdens RDW keuring. De plaats voor de bijrijdersstoel is wat uit de oude doos,

Auto's voor eurpeesche markten kregen altijd een ingeslagen chassisnummer en heel opmerkelijk ik heb zelf bij een aantal 1978/1979 US markt MGB's geconstateerd dat ook bij die auto's het chassisnummer voor de bijrijdersstoel was ingeslagen, maar vaak slecht of niet meert te lezen, derhalve opnieuw in laten slaan op eerdere plaats.

m vr gr
Rob de Joode
Rob, sinds ik mijn wagen in 1986 bij de restauratie van het plaatwerk van dat vieze 70-er jaren Bronze Yellow heb laten overspuiten in (Triumph) Mimosa Yellow ben ik zéér tevreden met mijn gele nummerborden en ook de Black Hole past prachtig bij dit geel. Een echt Amerikaanse kleurencombinatie, in Europa nauwelijks uitgeleverd maar natuurlijk een "faux pas" in de ogen van puristen... :D

Dat chassisnummer van me zat oorspronkelijk bij import in 1978 alleen duidelijk zichtbaar op de USA-plaatjes, hetgeen verboden was. Dus voor de keuring werd er op de slotplaat een extra nummer ingeslagen. Niet veel later later bleek er voor de bijrijdersstoel ook één te zitten, die inmiddels bijna onleesbaar was geworden. Dus weg met die inslag op de slotplaat (je mag geen twee ingeslagen nummers hebben op één wagen). Nu was mijn garage tevens APK-keurmeester geworden en vandaar dat weer een paar jaar later er geen risico meer werd genomen: een nieuw nummer voor de bijrijdersstoel ging erin, dat mooi door mij met witte tipex gevuld is voor de leesbaarheid (perspex glaasje eroverheen) en het oude nummer is nu onzichtbaar gemaakt. Als je ziet hoe dik de boeken met regels voor APK-zaken zijn die bij mijn garage klaar liggen verbaas je je over de enorme bureaucratie rond old timers. Klagen over Europa is in, maar in Nederland kunnen er ook wat van :oops:

Verder vind ik het wel best zo, 40 jaar na dato rijdt het allemaal nog prima :-D on

NB Bij de import van mijn B zat er niet alleen een korte serie nummerplaat op (T209C) op, maar ook een klein papiertje uit 1973 waaruit het toentertijd op de weg brengen bleek. Echter niets over de productiedatum. Op de oude site staat mijn hele verhaal te vinden over het wel of niet lokaal aangepast zijn door : "Lelyland Belgium SA" Rue de Seneffe te Mons (Bergen, het adres staat onder de motorkap). Sowieso heeft die B van me een lange weg afgelegd tussen de productie van het chassis begin 1972 en het op de weg brengen ervan. Verklaart deels ook de mengvorm in modeljaar spullen in het interieur. De fabriek onder de motorkap was duidelijk die op de USA gericht, airpump en koolfilter eva zaken incluis. Alleen de noodklep op het afsluiten van de benzine overloop op dat filter, nodig voor Californié zat er niet op. :o