Nieuwe banden en balanceren spaakwielen

#1
Ik ben in het bezit van een Amerikaanse MGB uit 1973. Inmiddels ben ik aan nieuwe banden toe en krijg graag jullie advies hiervoor. Momenteel zitten er Michelins Energy in de maat 175/80 R14 onder. Volgens berichten op het (oude) forum is de standaard maat voor mijn MG 165/80 is. Deze maat is beter leverbaar heb ik begrepen, de Michelins Energy in de maat 175/80 zijn niet meer leverbaar. Is 165/80 een betere maat en waarom, of zijn er betere alternatieven?
Ook ben ik op zoek naar een specialist die spaakwielen kan balanceren. Volgens mij is dit ooit eerder onderwerp op het forum geweest maar ik kan het niet meer vinden. Het liefst in de regio Noord-Holland, maar daar buiten is ook ok.
Graag hoor ik van jullie, alvast bedankt.
Groet Henk Opentij

Re: Nieuwe banden en balanceren spaakwielen

#2
Hallo Henk,
Ik ben eveneens in het bezit van een MGB, type 1969 en gebouwd in dec. 1968. Daaronder zitten standaard spaakwielen 4,5 J 14 inch. Ik heb daarop jarenlang Michelins 185 70 gehad. De reden was en is nog steeds dat ik het wat forser vond staan. Ik heb deze wielen inmiddels vervangen voor 14 inch 5,5 J. Daarop heb ik eerst Michelins Energysaver 185/70 R14 gehad en toen die aan vervanging toe waren heb ik daarvoor in de plaats Vredestein T trac 185/70 R14 88T. Deze voldoen uitstekend. Voor wat betreft het balanceren de garage waar ik mijn banden koop heeft speciaal voor spaakwielen een passende hub en kan deze uitstekend balanceren. Ook voor de levering heb ik daar een goede prijs. Maar het is de garage bij mij in het dorp waar ik woon. Hij atverteerd ook in MG Nieuws. Het is garage Touw in Koudekerke. Misschien te ver rijden voor jou maar wel een aan te bevelen bedrijf waar klassiekers en anderen van heinde en ver heen komen. Hij is trouwens ook op zaterdag open.
Succes met het zoeken naar een oplossing
Cees.

Re: Nieuwe banden en balanceren spaakwielen

#3
040213 schreef:Ik ben in het bezit van een Amerikaanse MGB uit 1973. Inmiddels ben ik aan nieuwe banden toe en krijg graag jullie advies hiervoor. Momenteel zitten er Michelins Energy in de maat 175/80 R14 onder. Volgens berichten op het (oude) forum is de standaard maat voor mijn MG 165/80 is. Deze maat is beter leverbaar heb ik begrepen, de Michelins Energy in de maat 175/80 zijn niet meer leverbaar. Is 165/80 een betere maat en waarom, of zijn er betere alternatieven?
Ook ben ik op zoek naar een specialist die spaakwielen kan balanceren. Volgens mij is dit ooit eerder onderwerp op het forum geweest maar ik kan het niet meer vinden. Het liefst in de regio Noord-Holland, maar daar buiten is ook ok.
Graag hoor ik van jullie, alvast bedankt.
Groet Henk Opentij
Als het op dynamisch balanceren aankomt is de garage van Willem van Dorland in de Vlaardingen de beste info@garagevandorland.nl. Willem heeft zelf ook een rubber bumper MGB Tourer, met die vrij brede 185/70 banden. Zelf ben ik met mijn 1972 Tourer via tweedehands aanschaf juist terug gegaan naar de oorspronkelijke smalle Michelin 155R14 teruggegaan, na jaren op Michelin XAS 165R14 te hebben gereden. Die XAS'n zijn nog steeds bij speciale bedrijven te koop, maar wel schreeuwend duur (speciale productieseries) en geven een 5% te lage snelheid op de teller. Maar er zijn volgens mij nooit meer banden gemaakt met eenzelfde "zelfsturend" karakter. Mijn stuur stond volkomen rustig, hoewel de voortrein door een zware crash op een clandestiene MGCC rallye in België nooit meer perfect binnen de marges te krijgen was.

Het is een kwestie van smaak, maar op rubber bumper Tourers vind ik dat erg brede banden gewoon niet fraai staan, het wordt een soort "Monsters Truck Madness"plaatje. Die Michelin Energy Savers in de 175/80 maat waren wat dat betreft een mooi compromis. Maar tja als ze niet meer leverbaar zijn...

Ik zou zeggen bel Willem van Norland 010-4343413 eens, hij heeft er tenminste nog de spullen voor om dynamisch te balanceren. Met alleen op de machine balanceren, krijg je een B echt niet stil in het stuur. Ik heb er in 2013 heel wat afgebeld en ontdekt dat die helemaal niet meer aan de wagen kunnen balanceren (geen appraatuur en de kennis is ook weg)

NB Let ook op velgmaat versies bandbreedte, de oorspronkelijke Rostyle en Spaakwiel uitvoeringen hebben een bepaalde velgbreedte in inches, die bepalen hoe ver je kan gaan.

Re: Nieuwe banden en balanceren spaakwielen

#4
Hallo Henk,

Ik vond op internet dat bandenbedrijf Dam van Leeuwen bandenservice in Hillegom spaakwielen kan balanceren en bekend is met de MGB.

Ik kan je de Vredestein Sprint+ T80 aanbevelen in de maat 175/80 R14 (88T). Deze band is vele decennia op de markt.
Heeft een klassieke uitstraling zowel v.w.b. het profiel alsmede de wangen.
Ik rij er zelf al vijf tot zes jaar mee. Ook hebben we ze na de restauratie op de GT van mijn zoon gemonteerd (een pittige rijder ook zeer tevreden over het weggedrag). Wij monteren ze altijd met binnenband (spaakwiel). De internetprijs is ongeveer 65 euri.

Ik ben van mening dat je niet moet investeren in hele kostbare banden simpelweg omdat we ze niet verslijten op onze klassiekers doch meestal omwille van de ouderdom vervangen. 10 jaar is een veilige limiet. Verzekeringstaxateurs letten hierop!.

Maak overigens van het balanceren van spaakwielen geen halszaak en laat dit gewoon op de machine doen.
Dit omdat spaakwielen dusdanig slap zijn dat er al snel weer onbalans optreed. Zelfs al na een paar maanden stilstaan.
Wij hebben geleerd het weggedrag van spaakwielen te accepteren als een geneugte van het klassieke rijden.

Groet en succes met overwegingen, Henny

Re: Nieuwe banden en balanceren spaakwielen

#5
Er is een reden voor het aan de wagen balanceren die NIETS te maken heeft met de slechtere stabiliteit van spaakwielen. Maar dan wel aan de achterzijde! Wat velen zich niet realiseren dat naast rust in het stuur ook een stabiele achteras zijn meerwaarde biedt. Een grote bron van onbalans op de achteras zijn de zware remtrommels. Willem van Norland liet me zien hoe de op de machine al prima gebalanceerde Rostyles, alsnog aan de achteras dynamisch moesten worden aangepast met verplaatsing en/of bijplaatsen van gewichten. Volgens hem kennen veel B's dat verschijnsel. Het ging bij mij niet om een 5 of 10 gram verplaatsing, maar om een aanzienlijk grotere afwijking linksachter en een kleinere rechtsachter. Merktekens op alle wielbouten en achter ook op de remtrommels zorgen voor een exacte terugplaatsing.

Dus nogmaals: het maakt mij niet uit bij welke garage je het laat doen, maar balanceer absoluut aan de wagen na. Verlopen je spaakwielen dan later, heb je tenminste een betere startpositie. Mocht je lichtmetalen wielen voeren: dan is verhoudingsgewijs de invloed van die remtrommels des te groter :!:
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 24 jan 2014, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Nieuwe banden en balanceren spaakwielen

#6
Beste Don,

Don,

Natuurlijk haal je dynamisch balanceren de onbalans uit de hele montageketen. Een absolute voorwaarde is dan wel dat je het wiel absoluut weer op dezelfde bout monteert met exact hetzelfde aanhaalmoment. Nu, dit is met spaakwielen op de spline hub wat moeilijk te zien en af te tekenen dus lastiger.
Dit geld zeker als je het onderhoud door anderen laat uitvoeren.


Ik heb in mijn lange ervaring als kwaliteitsmedewerker in de autotechniek en werkend met zowel ligt alsmede zwaar defensiematerieel nog nimmer een remtrommel gezien met af fabriek een significant onbalans. Ze worden immers gebalanceerd als laatste bewerking in de productiefase. De enigste mogelijkheid is dus onbalans door vervorming of slijtage. Wat mij betreft dus een verhaal met een hoog theoretisch gehalte.

In de sector (ik heb over gewone personenauto's) is het gebruikelijk om statisch te balanceren. Bij problemen wordt er verder gekeken en soms dynamisch gebalanceerd. Bij auto's die hoge prestaties leveren (snelle sportwagens) wordt vanzelfsprekend duurdere apparatuur gebruikt om zaken af te stellen en te monitoren.

Dus Henk, wat spaakwielen en banden betreft blijf ik bij mijn advies.

Iets heel anders is dat je spaakwielen nooit moet (laten) poedercoaten. Nastellen of een spaak vervangen is daarna onmogelijk. Dus altijd nat lakken.
Overigens is de combinatie band en spaakwiel 35% zwaarder dan een stalen rosstyle met band.

Henny
cron