Type motor (motor plaatje ontbreekt)

#1
Hallo,

Ik ben bezig met de restauratie van mijn MGB. Het autonummer is GHN3L51243. Ik heb kunnen achterhalen dat de auto ergens in oktober 1964 is gemaakt voor de Amerikaanse markt en in maart 1965 voor de eerste keer is geregistreerd. Allemaal boekjes wijsheid, verder kom ik niet. Het plaatje op het motorblok waarop het nummer staat vermeld ontbreekt. Heeft iemand een tip hoe ik aan bepaalde kenmerken kan zien welk type motor er in de auto gemonteerd is. Ik weet namelijk niet of de originele motor nog in de auto zit, ik betwijfel dat overigens wel. Wie kan mij verder helpen.

Dank en groet,
John.

Re: Type motor (motor plaatje ontbreekt)

#2
hallo john,

In je auto zou een 18GB motor moeten liggen. hier zijn ze in oktober 64 op overgestapt. Dit is het eerste type met een 5 voudige gelagerde krukas. makkelijkste kenmerk hiervoor is dat er geen aansluiting meer is voor een mechanische toerenteller, zoals de 18G en 18GA motor nog wel hadden. belangrijk is de kleur van het blok dit moet maroon rood zijn.

Alle andere wijzigingen tot 1967 (komst van de mkII) zijn, zover ik weet, van de buitenkant niet te zien, of achteraf vaak gewijzigd of vervangen (bijv startmotor, of ontsteking). Bijvoorbeeld jouw motor zou een hangend tecalemit oliefilter moeten hebben met een vervangbaar patroon, en er zou een kleppendeksel op moeten zitten waar de type plaatjes met klinknageltjes op bevestigd moeten zijn.

mvg

Sander

Re: Type motor (motor plaatje ontbreekt)

#3
130008 schreef:Hallo,

Ik ben bezig met de restauratie van mijn MGB. Het autonummer is GHN3L51243. Ik heb kunnen achterhalen dat de auto ergens in oktober 1964 is gemaakt voor de Amerikaanse markt en in maart 1965 voor de eerste keer is geregistreerd. Allemaal boekjes wijsheid, verder kom ik niet. Het plaatje op het motorblok waarop het nummer staat vermeld ontbreekt. Heeft iemand een tip hoe ik aan bepaalde kenmerken kan zien welk type motor er in de auto gemonteerd is. Ik weet namelijk niet of de originele motor nog in de auto zit, ik betwijfel dat overigens wel. Wie kan mij verder helpen.

Dank en groet,
John.
Heb je Clausagher inderdaad geraadpleegd? Daar kon ik zelfs het motortype van mijn Gold Seal ruilmotor nog in terug vinden en over USA-wagens staat er relatief veel info. Beide zaken kon ik tenminste goed gebruiken (bij ruilmotoren is het verhaal nog aanmerkelijk ingewikkelder). Een ander gegeven dat bij dit soort vragen kan helpen zijn de carburateurs en de erin toegepaste naalden,. Maar na zoveel jaar zullen de (vaste) naalden in je SU HS4's wel minstens één keer vervangen zijn ?! En zoals door anderen al vermeld: ook oliefilters zijn belangrijk voor een exacte datering. Ik voeg daar de luchtfilters en de diverse stickers nog aan toe. Lees het Clausagher totaaloverzicht achterin het boek maar eens 8-)

Re: Type motor (motor plaatje ontbreekt)

#4
Dank voor de info, er zit inderdaad een "hangend oliefilter" op gemonteerd met los filterelement. Het motorblok is ooit rood geweest en tot mijn verbazing waren er HS6 carburateurs gemonteerd, die heb ik inmiddels vervangen voor een setje HS4. Ik kom dus tot de voorlopige conclusie (?) dat er in ieder geval een GB motor in de auto zit. Al met al ben ik aardig verblind geweest bij de aankoop, de kosten van de restauratie zijn inmiddels hoger dan de aanschafkosten.

Aanvullende info blijft overigens gewenst.

Dank en groet,
John.