terugval van het toerental

#1
Hallo allemaal,
Ik heb een usa mgb uit 1970 , mijn vraag is hoe komt het dat als ik mijn olievuldop losdraai het toerental daalt, heeft dit iets te maken met de slang die van het kleppendeksel
naar een pot loopt die tegen het schutbord zit waarvan een slang naar beneden loopt en leiding naar een rond potje in de kofferbak.
Volgens mij is er niets kapot maar ik ben gewoon nieuwschierig .
Alvast bedankt .
Groetjes Piet,

Re: terugval van het toerental

#2
120156 schreef:Hallo allemaal,
Ik heb een usa mgb uit 1970 , mijn vraag is hoe komt het dat als ik mijn olievuldop losdraai het toerental daalt, heeft dit iets te maken met de slang die van het kleppendeksel
naar een pot loopt die tegen het schutbord zit waarvan een slang naar beneden loopt en leiding naar een rond potje in de kofferbak.
Volgens mij is er niets kapot maar ik ben gewoon nieuwschierig .
Alvast bedankt .
Groetjes Piet,
Het betekent dat je carterontluchting werkt. Door het aanzuigen van lucht uit het carter (afhankelijk van het bouwjaar is de techniek ervan iets verschillend) ontstaat er een onderdruk in het carter. Neem je de olievuldop los komt er meer lucht richtiung de carbs en daalt het stationaire toerental iets door het armere mengsel. :idea:

Uit je beschrijving maak ik op dat je een vroege! versie hebt van die afzuiging via het kleppendeksel en met een koolfilter onder de motorkap en een expansievat in de bagageruimte. Dat betekent een dichte dop op het deksel en op de vulopening voor de benzine. Mocht je ooit een nieuwe benzinetank gaan nemen: daar zitten die pijpjes voor dat expansievat en de retourleiding niet op. En voor een fraaier kleppendeksel geldt dat ook voor het afzuigpijpje. Zelf heb ik dat allemaal verwijderd en ventilerende doppen op kleppendeksel en benzinedop zitten en het koolfilter is ook exit. Maar vele USA-bezitters laten die fabriek lekker zitten en soms is het verwijderen ervan daar in sommige staten zelfs expliciet verboden :!:

Re: terugval van het toerental

#4
120156 schreef:Dank je wel voor de duidelijke uitleg ,ik denk dat het allemaal weg haal er een ander kleppendeksel ,olievuldop en benzinedop op zet.
Bedankt Don. Gr.
Gr. Piet

Gewoon doen, dat alu kleppendeksel ziet er fraai uit en dempt het tikken van de kleppen enigszins. Eén minpunt slechts: na het verwijderen van het expansietankje en het aanbrengen van een open benzinedop kàn het je overkomen dat er op een warme dag en met een (over)volle tank wat bezine achteruit komt lopen. Is mij dus éénmaal overkomen..

Staat de wagen met de neus naar beneden zal zo'n overflow echter niet gauw optreden.Het is maar een weet..... 8-)

Re: terugval van het toerental

#7
Beste Piet
Ook nog een reactie mijnerzijds, omdat ik hetzelfde vandaag tegen kwam bij een Midget1275.
Don heeft ook al uitgelegd hoe deze reactie van terugval in toeren na het losdraaien van de gesloten vuldop
tot stand komt. Deze gesloten vuldoppen kom je alleen op U.S spec. Mg,s tegen.
Geeft inderdaad aan dat de carterventilatie werkt, maar ook dat je te veel vacuum in je carter hebt.
En ook dat je motor nog in goede conditie is. Althans het zuigerveren gedeelte c.q cilinderwand.
Carter moet als het kan atmosferisch zijn .Dit kan worden bereikt door een ventilerende vuldop te monteren.
Alle Europese B,s /Midgets etc. hebben die .Toeren terugval is dan weg.
Te veel vacuum in het carter kan leiden tot onnodig olie verbruik.
Op de oude website heb ik nog eens een zeer uitgebreide post over dit onderwerp gedeponeerd.

Groet
Hans Geertse
cron