Beste MG vrienden,
Ik heb de volgende vraag waarbij ik hoop via ons forum antwoord op te vinden. Ik heb een MGB GT rubberbumper. Daarnaast heb ik een MGB roadster carrosserie (chroombumper) gekocht. Zowel de GT als de Roadster is van 1974 (maar de GT is een rubberbumper en de roadster een chroombumper). De GT heb ik geheel gedemonteerd want ik wil namelijk alle techniek van de GT over zetten naar de Roadster. Nu vraag ik mij af of het mogelijk is om een rubberbumper crossmember + stuurinrichting over te zetten op de roadster chroombumper. De rijhoogte kan ik aanpassen door een verlaagde veren te plaatsen maar past de stuurinrichting nog? en zijn er nog meer zaken die aangepast moeten worden?
Alle informatie is welkom, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Met vriendelijke groet,
Marco Kimman.
Re: Rubberbumper Crossmember+stuurinrichting
#2Hoi Marco
Waarom zou je de reeds standard verlaging[t.o.v. de rubber bumper] van de roadster omruilen voor de veel mindere stabiliteit van de
rubberbumper spec.. De rubber bumper is met zijn standard verhoging alleen verhoogd t.b.v. de eisen van de toen nog
zeer belangrijke afzetmarkt in de U.S. Om daarna de rub. bumper uitv. weer te gaan verlagen door middel van
verlaagde veren is voor mij een onbegrijpelijke route .
Je gaat er zoals je het wil uitvoeren alleen maar op achteruit. Er rijdt niets beter dan een orginele chroombumper.
De look is ook veel beter.
Kortom, mijn mening is niet doen. Maar ga op zoek naar een cross member van een chroombumper plus bijpassende veren.
Moet gemakkellijk te vinden zijn. Vanachter ben je met chroombumper bladveren [of verlagings set] en kortere schokbreker links en rebound
straps ook zo klaar. Wat stuurhuis betreft zou ik nog even moeten kijken in mijn voorraad stuurhuizen of overzetten mogelijk is.
Met vriendelijke groet
Hans Geertse
Waarom zou je de reeds standard verlaging[t.o.v. de rubber bumper] van de roadster omruilen voor de veel mindere stabiliteit van de
rubberbumper spec.. De rubber bumper is met zijn standard verhoging alleen verhoogd t.b.v. de eisen van de toen nog
zeer belangrijke afzetmarkt in de U.S. Om daarna de rub. bumper uitv. weer te gaan verlagen door middel van
verlaagde veren is voor mij een onbegrijpelijke route .
Je gaat er zoals je het wil uitvoeren alleen maar op achteruit. Er rijdt niets beter dan een orginele chroombumper.
De look is ook veel beter.
Kortom, mijn mening is niet doen. Maar ga op zoek naar een cross member van een chroombumper plus bijpassende veren.
Moet gemakkellijk te vinden zijn. Vanachter ben je met chroombumper bladveren [of verlagings set] en kortere schokbreker links en rebound
straps ook zo klaar. Wat stuurhuis betreft zou ik nog even moeten kijken in mijn voorraad stuurhuizen of overzetten mogelijk is.
Met vriendelijke groet
Hans Geertse
Laatst gewijzigd door Hans Geertse (850008) op 01 dec 2013, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Rubberbumper Crossmember+stuurinrichting
#3Dank voor je reactie en advies Hans. Ik heb ook nog een chroombumper crossmember (welke geheel opgebouwd moet worden (niet erg, is hobby ) liggen maar volgens mij past daar de rubberbumper stuurhuis niet op. Nu kan ik daar natuurlijk een chroombumper stuurhuis bij aanschaffen maar past dan de stuurkolom nog wel?
Re: Rubberbumper Crossmember+stuurinrichting
#4Hallo sleutelaar,
Ik kan je helpen aan een complete voorbrug .
Dwz. met remmen,stuurhuis etc.
Ik heb alles zo compleet onder een 1973 MGB uitgehaald.
Desgewenst ook de complete achterbrug.
Ik hoor wel wat je doet.
jan Borgonjen
Deventer
Ik kan je helpen aan een complete voorbrug .
Dwz. met remmen,stuurhuis etc.
Ik heb alles zo compleet onder een 1973 MGB uitgehaald.
Desgewenst ook de complete achterbrug.
Ik hoor wel wat je doet.
jan Borgonjen
Deventer
Re: Rubberbumper Crossmember+stuurinrichting
#5Beste Jan,
Ik heb je een privé berichtje gestuurd.
groeten,
Marco
Ik heb je een privé berichtje gestuurd.
groeten,
Marco
Re: Rubberbumper Crossmember+stuurinrichting
#6Een chroombumper stuurhuis past natuurlijk wel op een chroombumper crossmember lh of rh.020036 schreef:Dank voor je reactie en advies Hans. Ik heb ook nog een chroombumper crossmember (welke geheel opgebouwd moet worden (niet erg, is hobby ) liggen maar volgens mij past daar de rubberbumper stuurhuis niet op. Nu kan ik daar natuurlijk een chroombumper stuurhuis bij aanschaffen maar past dan de stuurkolom nog wel?
janB
Re: Rubberbumper Crossmember+stuurinrichting
#7Dank je Jan. Weet je of de stuurkolom ook past?
Hoor graag van je.
Groeten,
Marco.
Hoor graag van je.
Groeten,
Marco.
Re: Rubberbumper Crossmember+stuurinrichting
#8De oorspronkelijke wegligging van de chrome bumper wagens is nooit meer overtroffen, ook niet met al die extra's die er of af fabriek of via Ron Hopkins c.s. en dat soort aanpassingen later aan de oorspronkelijk inferieure rubber bumper constructies is toegevoegd. En dit geldt zelfs voor de klassieke Amstrong schokbrekers, mits je er niet mee gaat racen natuurlijk...
En ook het van een GT naar een Tourer overzetten is alleen voor de achterveren zinvol, maar ook dan van chrome bumper naar chrome bumper. Dat extra (GT-)veerblad achter verhindert ook op lichtere Tourers het naar achteren gaan hangen, dat je anders al snel kan overkomen. Scheelt je ook wat ruimte onder de wagen voor je uitlaat als die de vele verkeershobbels in NL moet passeren..
Stuurhuizen zijn er wel in meer soorten dan alleen chrome versus rubber bumper. Bij een "collapsable steering column" hoort een héél ander stuurhuis dan bij de eerdere opzet
En ook het van een GT naar een Tourer overzetten is alleen voor de achterveren zinvol, maar ook dan van chrome bumper naar chrome bumper. Dat extra (GT-)veerblad achter verhindert ook op lichtere Tourers het naar achteren gaan hangen, dat je anders al snel kan overkomen. Scheelt je ook wat ruimte onder de wagen voor je uitlaat als die de vele verkeershobbels in NL moet passeren..
Stuurhuizen zijn er wel in meer soorten dan alleen chrome versus rubber bumper. Bij een "collapsable steering column" hoort een héél ander stuurhuis dan bij de eerdere opzet