Licht opbrengst Mgb

#1
Hoi leden ,
Heden avond ,in het donker met regen op 60 en 80 km wegen, naar huis gereden en geconstateerd dat de Licht opbrengst van mijn B toch wel te wensen over laat. Vooral op smalle achteraf wegen met weinig
zicht, moet je je zelf goed concentreren om de tegen liggers te ontwijken. Nu is mijn vraag kun je H7 branders monteren in de koplamp van een MGB of past deze aansluiting niet. Ik neem aan dat je daar mee meer opbrengst en dus beter zicht op de weg hebt? Of zijn er nog andere en misschien wel betere op lossingen hier voor ? Grt Noud.

Re: Licht opbrengst Mgb

#2
Hoi Noud,

Ik weet niet wat voor koplampen er in je auto zitten, zullen waarschijnlijk geplaats zijn bij eerste kenteken keuring in Nederland.
Wellicht Wipac, werd destijds veel gebruikt. Ik plaats altijd Hella H4 koplampen met H4 Philips lampen welke minder spanning nodig
hebben tegen een goede lichtopbrengst, hoewel mijn rode b heeft gele H4 met 70 Watt op het moment.
Voor zover mij bekend bestaan er geen H7 of H1 lampen welke in H4 lampen geplaatst kunnen worden,
indien je koplampen hebt voor de oude duplo lampen hebt kan je overgaan op een H4 lampje met duplo voet.

Als je reeds H4 koplampen hebt kan je het ook eerst eens proberen met eerst een setje nieuwe H4 gloeilampen, ook lampen geven na
enige tijd minder licht.

groeten
Rob

Re: Licht opbrengst Mgb

#3
Hallo Noud,
Je lichtopbrengst verbetert aanzienlijk als je een relais plaatst dicht bij de koplampen (beschut tegen spatwater), aangestuurd door de oorspronkelijke draad en met een apparte voedingsdraad van tenminste 4 kwadraat mm, rechtstreeks van de accu, gezekerd met 30 amp. Deze draad kun je dan tevens benutten om je grootlicht, claxons en event. koelblower via een relais aan te sluiten.
Voor wat betreft de verlichting compenseer je zo een spanningsverlies van 1,5 volt, wat kwadratisch doorwerkt in de lichtopbrengst (P=E kwadraat/ R).
Op verschillende ons bekende MG-technische websides wordt beschreven hoe dit aan te sluiten. Een grote verbetering!
Groeten, Steef.

Re: Licht opbrengst Mgb

#4
Hoi Noud.

Je kan er ook H4 Xenon in bouwen en dan iets van 3000k of 6000k dan is het niet zo blauw.
3000k is wat geler (origineler voor in de MGB) van af 6000k en 8000k is blauwer 12000k is te blauw.
er zijn tegenwoordig ook heldere koplampen maar dat zorgt niet voor meet licht opbrengst.


Groet Roland.

Re: Licht opbrengst Mgb

#6
Hoi leden,

Allen hartelijk dank voor jullie reacties, een goede respons op het de laatste tijd zo heel rustige forum.
Ik begin maar eens eerst met nieuwe H4 lampjes met duplo voet te plaatsen. Een relais met apparte voedingsdraad rechtstreeks vanaf de accu kan ik achteraf altijd nog aan brengen. Andere opties houd ik nog open eerst zien wat dit nu opbrengt. Grt Noud.

Re: Licht opbrengst Mgb

#7
Soms is het niet zo slim om goede adviezen in de wind te slaan.
Door WEL 2 relais dicht bij de koplampen te plaatsen heb je niet alleen veel minder weerstand (dus meer stroom!).
Een bekend probleem is daarnaast dat de dim/ grootlichtschakelaar altijd al zeer gevoelig is voor oververhitting.
In dat geval een grotere uitgave dan de kosten van 2 relais en de bolletjes daarbij.
Jan Borgonjen

Re: Licht opbrengst Mgb

#8
Noud, ongeveer vanaf 60 Watt H4 lampen kan de grootlichtschakelaar "het hoekje om" gaan, de eerder gebruikelijke 55Watt types kunnen nèt, de zwaardere 65Watt types niet meer. Dus als je de lampen die je toepast of wil toepassen even bekijkt, weet je wat je te wachten staat zonder die relais in de keten.

Ooit met de klassieke duplo-lampen 45/50 Watt was het maximum wattage die 50 en daar is Leyland ooit vanuit gegaan bij het dimensioneren van de schakelaar. Simpele relais zijn op het internet te vinden vanaf zo'n €2,50, dat kost je de kop niet. Het is meer het gedoe onder de motorkap dat wat inspanning vergt.

Zelf kon ik nog profiteren van de ooit door Philips gevoerde 55 Watters met 20% energiebesparing: 55 -20% komt net onder de 50 Watt uit. Helaas heeft Philips er de productie van gestopt en wil alleen maar bespaartypes afleveren op een tot viervoudig verlengde levensduur, maar dan wel op 65 Watt basis. Ooit zal ook ik dus aan de relais moeten (ik heb nog net één reserve set bespaarlampen kunnen inslaan)

Overigens heb ik zelf geen klachten meer over de verlichting van mijn B na de overstap van duplo's naar 55 (50) Watters in H4 uitvoering. De ombouwset van toen kent prima reflectors.... 8-)

Re: Licht opbrengst Mgb

#9
Hallo leden,

Afgelopen week nieuwe branders gehaald en gemonteerd en ja Rob je had gelijk nieuwe lampen geven
inderdaad meer licht. Al moet ik wel zeggen dat ik nu Vision Plus H4 lampen met 50% meer licht
opbrengst van 55 wat gemonteerd heb. Op mijn vraag (bij Brezan) hoeveel watt ik in deze koplampen
mag plaatsen voordat mijn schakelaar het begeeft was het antwoord; Wij hebben nog nooit
meegemaakt dat een schakelaar het begeeft al plaats je 100 watt er kan hooguit een zekering kapot
gaan. Wel is het zo dat met de huidige hard Plastic koplampen geen hoge wattage toe gepast kan worden ivm smelten door de hitte, maar ook daar heb jij met je glazen koplampen met stalen rugwand geen last van.Dit zijn mensen die iedere dag verkopen en moeten toch wel weten waar ze over praten. In
ieder geval heb ik nu weer voldoende licht in deze donkere tijden. grt Noud.

Re: Licht opbrengst Mgb

#10
Hoi Noud,

Dus je had al H4 koplampen, het verhaal van de schakelaar die het kan begeven wat eerder in het topic is aangegeven klopt wel degelijk.
Hetgeen de lampenboer onbekend is, bij de MGB worden de lampen direct geschakeld zonder enig relais, wat bij geen enkele moderne
auto voorkomt, dus 2x 55 Watt via je dashboard schakelaar.
Moet echter bekennen dat ik reeds sinds 1989 in al mijn MGB's H4 lampen geplaatst heb zonder een relais en tot nu toe nimmer een
probleem hebt gehad.
Wat voor reflectors heb je in de auto, gewoon uit interesse ?
groeten

Re: Licht opbrengst Mgb

#11
920143 schreef:Hoi Noud,

Dus je had al H4 koplampen, het verhaal van de schakelaar die het kan begeven wat eerder in het topic is aangegeven klopt wel degelijk.
Hetgeen de lampenboer onbekend is, bij de MGB worden de lampen direct geschakeld zonder enig relais, wat bij geen enkele moderne
auto voorkomt, dus 2x 55 Watt via je dashboard schakelaar.
Moet echter bekennen dat ik reeds sinds 1989 in al mijn MGB's H4 lampen geplaatst heb zonder een relais en tot nu toe nimmer een
probleem hebt gehad.

Wat voor reflectors heb je in de auto, gewoon uit interesse ?
groeten
Van Coen Kymmel heb ik al weer jaren terug wel een "testimonial" gehoord over iemand die op weg naar Parijs na enige uren met grote licht aan rijden geen werkende grootlichtschakelaar meer bezat. Dat zullen dus wel 65watters geweest zijn. Mensen bij Halfords als MG-deskundigen zien is wat te veel gevraagd, zij kenden zelfs het verschil niet tussen die verlengde levensduur lampen en die eerdere stroombespaarders van Philips :lol: Mijn Brezan-mensen overigens wel, maar die hadden ze toen al niet meer op voorraad :cry:
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 08 dec 2013, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Licht opbrengst Mgb

#12
Hoi Rob en Don
Mijn koplampen zijn van het merk Cibie Belgisch fabricaat. De oude koplampen die mee geleverd werden bij aankoop zijn van het merk Luccas met tevens als opschrift general electrics en boven in het cijfer 2 geplaatst. Er waren al h4 branders geplaatst maar nu met deze nieuwe heb ik toch een stuk meer licht opbrengst. De opmerkingen van de verkoper bij Brezan moet ik dus als onkundig beschouwen. Nouw ja daar heb je dus het forum voor, om goede adviezen te krijgen en er je voordeel mee te doen. Allen hartelijk bedankt en alvast fijn feestdagen gewenst grt Noud.
cron