Dashboard verlichting

#1
Hoi leden , Vandaag er achter gekomen waarom ik geen verlichting kreeg op mijn toeren teller. Na ruggelings en half buiten de b hangend achter het dashboard gekeken te hebben, de lampjes ontdekt. Deze waren niet defect maar brachten ook geen licht op de teller. Na het klokje los geschroefd te hebben blijkt dat er ook geen licht straal ergens doorheen kan komen! Door dat de chromen ring met glasplaatje en daar achter weer een dunne rubber ring het geheel bij aandraaien van de 2 schroeven aan de achterkant het geheel zo strak af dichten. dat er nergens licht doorheen kan komen. Hier is in het klokje ook geen enkele voorziening in aan gebracht terwijl er toch de orginele toeren teller in gemonteerd is. Dus mijn vraag is hebben alle B, s van 72 dit probleem en hoe los ik dit op ? Dit probleem komt nu het s,morgens nog donker is weer voorbij. Ook de brandstof meter-klok geeft geen verlichting, maar moet nog even (pielen) achter het dashboard om te zien wat hier voor kaarse pitjes in steken. Om licht te krijgen op de toeren teller heb ik wel een oplossing maar deze is nog al riegoreus .Daarom wacht ik even af of hier nog andere oplossingen voorradig zijn.
Met mg groet Noud.

Re: Dashboard verlichting

#2
De verlichting op de instrumenten van een B is berucht door zijn lage niveau, Noud. Vandaar dat die "rheostat", die draaiknop voor het regelen van het niveau ervan eigenlijk geen nut heeft. Altijd rechtsom, op max laten staan. Overigens heb ik zelf een slechte wikkeling oid op die draadpotentiometer (zo heten die dingen in het Nederlands) , zodat die net van het max af moet. Er zijn ook mensen die deze regelaar electrisch overbruggen (plussen verbinden en de min/aarde eraf halen) of er zelfs tussenuit halen om hem altijd op max te hebben staan. Alles aanemende dat je wel spanning hebt op die regelaaraansluiting, brandt er helemaal niets en meet je of test je met een lampje daar op spanningsloos dan zit er ergens een draad los. Fix dat eerst!

Nu dan die verlichting zelf: er zitten insteek lamphouders in tachometer en snelheidsmeter die eigen verbindingen met de uitgang van die regelaar hebben en de behuizing van beide instrumenten vormt de massa-aansluiting. De massa wordt met een draad per instrument en een oogconnector om één van de beide draadeinden en de afstandshouders om de instrumenten heen door die speciale, rond gekartelde "thumbwheels" of "knurled nuts" (een Nederlandse term zou ik niet weten), onder druk gehouden voor een goed massacontact. Bijgevoegde link met foto uit MG Experience toont je de correcte tachopositie van het lampje rechtsonder, maar een "foute" massa-aansluiting onder een schroef op die rubbertule ipv op die draadeinden en steunen. Maar de rest klopt wel: http://www.mgexp.com/phorum/read.php?1, ... sg-2488362

Ook al branden die lampjes zelf, dan nog komt er weinig licht naar voren toe. Eerst kijken of de lampjes niet te donker zijn geworden, in dat geval vernieuwen. Vervolgens beide instrumenten uitnemen, de frontglazen verwijderen door ze iets rond the draaien om ze van de arretering af te krijgen en mooi helder poetsen. Vervolgens de twee schroeven aan de achterzijde dor die rubber tules heen verwijderen en het instrumentdeel via de voorzijde uitnemen en de binnenzijde van het huis bekijken. Is dat door oxydatie donker geworden kan je ook die reinigen. Alternatief is het van binnen wit schilderen met metaal lak. Witte metaallak gebruiken of Smooth Hammerite in wit. Verder kan je niet gaan, of je moet er zwaardere lampjes in gaan zetten (dan moet de regelaar er wel tussenuit, anders brandt die door)...

Hoe je de overige instrumenten helderder kan krijgen zou ik niet weten er zitten andere soorten lampjes achter. Wie weet is Hans hier de redder uit de nood? :?

PS Bij de snelheidsmeter moet je de kabel met draaiknopje voor de terugstelling naar 0, eerst losnemen van de steun onder het dashboard en nadien uit het instrument halen door een kwartslag te draaien

Re: Dashboard verlichting

#3
Hoi Don,
zoals je hebt kunnen lezen branden mijn lampjes wel, wat ook al door Hans geconstateerd was. Ook de sterkte regelaar heeft altijd gewerkt. Mijn verwondering steekt meer in het feit dat er geen mogelijk is de verlichting van het lampje van achter het dashboard, naar de voorkant of wel de bestuurders zijde te krijgen. Heb gisteren de schroeven gelost de chromen ring verdraaid uit de arretering zodat het geheel eruit genomen kon worden. Glas plaatje + lampje zijn helder maar heeft geen nut als er geen opening is waar de licht-straal doorheen naar voren kan schijnen. Hoe is dit bij jouw dan geconstrueerd ?Heb je wel verlichting op je teller? De beide verlichtings- lampjes van zowel de mijlen als de toerenteller zijn uit gevoerd met schroefdraad en dus ook als zodanig geplaatst in de lamp-houders. Wat de overige lampjes betreft weet ik toevallig dat achter de aanjager schakelaar van de kachel een klein kerssepit- achtig brandertje is gestoken welke ik bij de andere klokjes nog niet heb kunnen vinden maar zitten er misschien toch wel ergens. Ik zal nog eens een poging ondernemen, want op zo,n regendag doe je anders toch niet veel, is wel lastig plaatsje om bij te komen .Dus zoals Hans zegt even lekker "pielen" achter het dashboard.
Met een regen achtige groet Noud.

Re: Dashboard verlichting

#4
070179 schreef:Hoi Don,
zoals je hebt kunnen lezen branden mijn lampjes wel, wat ook al door Hans geconstateerd was. Ook de sterkte regelaar heeft altijd gewerkt. Mijn verwondering steekt meer in het feit dat er geen mogelijk is de verlichting van het lampje van achter het dashboard, naar de voorkant of wel de bestuurders zijde te krijgen.
Met een regen achtige groet Noud.
De verlichting naar voren toe vindt indirect plaats Noud. Het lampje schijnt binnenin de meter tegen de ronde behuizing aan en dat geheel moet een diffuse schijn werpen rondom en achter de wijzerplaten. Rechstreekse verlichting zit er niet in. Wij zijn natuurlijk verwend met helder doorschijnende dashboardinstrumenten dan wel LED's in moderne auto's, maar zo zitten die Smiths klokken niet in elkaar.

Wat je ook eens kan proberen, als je dat lakken niet ziet zitten is aluminiumfolie met de spiegelende zijde naar binnen aan de binnenzijde van de behuizingen te plakken. Bisonkit plakt op bijna alles. Zeker de snelheidsmeter moet dan véél helderder worden. Let dan wel op bij de tacho, want die folie geleidt en kan dus bij losraken sluiting in het tacho-circuit veroorzaken.

Hoe lang het duurt voordat alufolie dof wordt weet ik niet, maar voor een test op een regenachtige dag is het ruim voldoende. Verbetert het de lichtopbrengst sterk, geloof je misschien mijn lakvoorstel ook wel. Lakken met waterverf (muurverf) zou ook nog kunnen, die kan je immers makkelijk verwijderen.... :idea:

Nog wat ideeën: wit, dik papier tot een cylinder vouwen aan zo aan elkaar plakken dat het klem zit. Nog fraaier zou een wit plastic vel zijn dat men vroeger wel in buizenradio's gebruikte om licht te verspreiden. Etc..etc..
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 13 okt 2013, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Dashboard verlichting

#6
070179 schreef:Oke Don, het is me nu helder. Er is geen rechtstreeks licht naar voren alleen door die difusie schijn word de wijzer plaat verlicht. Dan zal het toch nog Hammerite- wit worden om het " licht " te zien in deze komende donkere tijd en bedankt voor je respons grt Noud.
Veel succes met je modificatie, we horen wel van je of het navolging verdient :-D on

Bij deze een soortgelijk advies vanuit die andere site http://www.mgexp.com/phorum/read.php?1,2496935
Deze persoon beveelt spuitlak aan, dus juist geen Hammerite met de kwast. Is óók een optie.... :idea:

NB Heb je het nog met Hans over die deels ontbrekende voorste uitlaatbevestiging gehad?
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 17 okt 2013, 09:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Re: Dashboard verlichting

#7
Hoi Don,
De uitlaat klem-ring is er bij mij waarschijnlijk nooit onder gemonteerd geweest .Heb zelf nog nooit mankementen aan de uitlaat gehad en tot op heden geen reden gezien voor vervanging er van ook niet door slijtage .Wat niet wegneemt dat er misschien wel eens ooit een extra bevestigings ring heeft gezeten.
Met Hans hier over dan ook geen contact gehad. Maar als Hans dit leest kan hij er ons over informeren via dit toppic en hij mogelijk :| ook nog een aanvulling geven op het verlichtings probleem.Groet Noud.

Re: Dashboard verlichting

#8
Snap nou waar het overgaat.
Deze bevestiging zat er inderdaad niet op bij jou .Dat komt regelmatig voor.
Gezien het feit dat een MGB goed kan leven zonder de aanwezigheid van deze klem/beugel
dit niet verder aangekaart. Er waren belangrijkere zaken die de aandacht verdienden
op dat moment.
Voordat je het weet ben je een hele auto aan het restaureren.
En dan vind ik dat b.v de veiligheid in de vorm van remmen/banden /schokbrekers enz.
heel wat belangrijker dan zo,n beugeltje. Dit zou ook later ter wille van de orginaliteit aangebracht
kunnen worden.

De discussie over de instrumenten verlichting was een goede. Die is recentelijk al meer langsgekomen.
In de vorm van montage van LED lampjes. Maar de basis van de oplossing van dit probleem is inderdaad zorgen voor goede
witte binnenkanten van de klokken. Je zou ook kunnen overwegen om lampjes te monteren met een iets hoger wattage.
Het moet goed kunnen werken. Bij onze Midget prima verlichting.[een van mijn laatste restauraties]
Bij mijn dagelijkse B redelijke lichtopbrengst.[auto nog volledig ongerestaureerd] Bij mijn V8 ook goede verlichting.
Groet
Hans

Re: Dashboard verlichting

#9
850008 schreef:Snap nou waar het overgaat.
Deze bevestiging zat er inderdaad niet op bij jou .Dat komt regelmatig voor.
Gezien het feit dat een MGB goed kan leven zonder de aanwezigheid van deze klem/beugel
dit niet verder aangekaart. Er waren belangrijkere zaken die de aandacht verdienden
op dat moment.
Groet
Hans
Hans, er zijn op de MG Experience site al eerder bijdragen geweest over B's die hun uitlaat/spruitstuk koppeling zagen loswerken bij gebrek aan de juiste, starre bevestiging aan de voorzijde. Op een recente post worden loskomende koperen moeren vermeld en dan gaan diverse bezitters in arremoede stalen bouten met dubbele moeren opzetten of alsnog overwegen. Een strip + klem is sneller gekocht en gemonteerd..... :idea:

Ik heb Noud per mail de link ernaar toe gestuurd.

Re: Dashboard verlichting

#10
Don

Kan je vertellen dat ik de eerste B nog moet tegenkomen met in/uitlaat onderdelen die losgewerkt waren
door het ontbreken van de besproken steun.

Ook moet ik het eerste B uitlaatspruitstuk nog tegenkomen dat netjes voorzien was van orginele gecombineerde unf/unc tapeinden
en dan afgewerkt met messing moeren. De fabriek heeft ze nooit als eerste montage aangebracht.

Wat je wel tegenkomt is een zootje van 8mm zelfgemaakte tapeinden of stukken draad. Meestal nog vastgelast.
Of flenzen die door afgebroken tapeinden maar met twee moeren vastzaten.
Of flenzen waar stukken waren afgebroken.
En het mooie ervan is nog ,dat het bijna nooit aanleiding was tot lekkage van uitlaatgassen.

Bij bijna elk uitlaat spruitstuk wat ik demonteer moet ik aan de slag met uitboren van dat geknoei.
En de montage van helicols enz. om de zaak weer orgineel te maken.

En dit alles met zowel wel of niet aanwezig zijn van de voorste bevestigingsbeugel.
Het komt ook vaak voor dat de beugel wel aanwezig is maar niet correct bevestigd is.
Wat is dan het nut?
Een goede midden en achterste uitlaat steun is veel belangrijker.
Hans

Re: Dashboard verlichting

#11
850008 schreef:Don

Kan je vertellen dat ik de eerste B nog moet tegenkomen met in/uitlaat onderdelen die losgewerkt waren
door het ontbreken van de besproken steun.

Ook moet ik het eerste B uitlaatspruitstuk nog tegenkomen dat netjes voorzien was van orginele gecombineerde unf/unc tapeinden
en dan afgewerkt met messing moeren. De fabriek heeft ze nooit als eerste montage aangebracht.

Wat je wel tegenkomt is een zootje van 8mm zelfgemaakte tapeinden of stukken draad. Meestal nog vastgelast.
Of flenzen die door afgebroken tapeinden maar met twee moeren vastzaten.
Of flenzen waar stukken waren afgebroken.
En het mooie ervan is nog ,dat het bijna nooit aanleiding was tot lekkage van uitlaatgassen.

Bij bijna elk uitlaat spruitstuk wat ik demonteer moet ik aan de slag met uitboren van dat geknoei.
En de montage van helicols enz. om de zaak weer orgineel te maken.

En dit alles met zowel wel of niet aanwezig zijn van de voorste bevestigingsbeugel.
Het komt ook vaak voor dat de beugel wel aanwezig is maar niet correct bevestigd is.
Wat is dan het nut?
Een goede midden en achterste uitlaat steun is veel belangrijker.
Hans
Volgens mij voel je je persoonlijk aangesproken Hans. Dat was niet mijn bedoeling, de kwaliteit van je klus voor Noud staat absoluut niet ter discussie. Maar onderdelen die ontbreken zijn en blijven me een doorn in het oog.... :roll:

Ik begrijp de logica wel achter vaste uitlaatbevestigingen vóór en flexibele midden en achter. Over de rest heb ik geen mening, hoogstens wat ervaring met afbrekende bouten bij het -nog door mijn garage- natrekken van de moeren de avond vóór een lange zomervakantie. Maar goed, dat is diezelfde avond nog opgelost met de originele UNC/UNF-bouten zowaar, netjes in na het uitboren vers opnieuw getapte gaten. En ik heb daar laatst nog alle 6 messing moeren weer op gezet na méér dan 25 probleemloze jaren voor deze uitlaat. Met de vele RVS sponsjes in de achterpot kunnen we weer jaren er mee verder, de heerlijk diepe toon is terug 8-)

De serie posts op MG Experience loopt nog even door: ongelofelijk wat men al niet verzint om 6 boutverbindingen vaster dan normaal te krijgen. Vooral het verdubbelen van de moeren schijnt mensen aan te trekken.

Re: Dashboard verlichting

#12
Hoi Don

Voel me niet persoonlijk aangesproken hoor.
Ben wel een bijtertje,dat is waar.
Ik erger me ook altijd aan ontbrekende of onjuiste onderdelen.
Maar je moet soms keuzes maken omdat er aan sommige auto,s zoveel mis is.
In dit geval was het spruitstuk voorzien van nieuwe tapeinden belangrijker dan de beugel.
Die kan later ook nog worden aangebracht.

Messing moeren die loskomen heb ik ook nog nooit meegemaakt.
Maar wel fijn als je na vele jaren een door jezelf op deze wijze gemonteerde flensverbinding
probleemloos losmaakt.
En vast is vast. Die dubbele moeren snap ik al helemaal niet.
Volgens mij zoekt men een probleem wat er niet is.

Groet
Hans

Re: Dashboard verlichting

#13
hallo leden,

Heden de stoute schoenen aan getrokken en de dashboard verlichting aan gepakt ,daar was deze
toppic immers ooit mee geopend zijn alleen wat afgedwaald. De klokken de- en hermonteren was nog het
meest en moeilijkste werk. Daar heb je eigenlijk vrouwen handjes voor nodig. De achterkanten van de klokjes uit-een nemen en het nog niet wit gespoten gedeelte in de hammerite-wit zetten was zo gedaan
Na het inbouwen meteen gechekt en inderdaad Don je had gelijk. Heb nu beter licht op mijn klokken
Heb echter wel gezien dat de klokjes al gedeeltelijk wit gespoten waren. Dus de minnescule verlichting
was bij de fabrikage al bekend. Kan natuurlijk ook zo maar zijn dat een van de eerdere eigenaren dit al
een keer opgepakt heeft. Heb nu ook gezien dat het toch wel een wirwar van voedings draden is,( die je
normaal niet opmerkt) mede door naderhand aangebrachte voorzieningen. En inderdaad Hans het is
echt ( Pielen ) achter het dashboard. Maar toch blij dat ik er aan begonnen ben.

Met MG grt Noud.
cron