versnelingsbak olie

#1
Al jaren terug op het oude forum zijn er discussies over de beste oliesoorten in de versnellingsbak geweest. Toentertijd kwamen daar twee oplossingen naar voren: de oorspronkelijke fabriekskeuze gelijk aan de motorolie met multigrade minerale olie 20W50 (tegenwoordig door diverse fabrikanten naleverbaar) en een monograde minerale SAE30 (XXL) gear oil. De laatste vermoedelijk op GL4 spec voor gear boxes?

Zelf heb ik met de Brezan multigrade minerale "Classic" 20W60 olie geëxperimenteerd in de motor en met Kroon 20W50 olie in de bak. Zoals ik eerder aangaf blijft die Brezan olie in de motor zo dik, dat het véél te lang duurt voordat die in het carter is teruggekeerd en het trekken van de peilstok zinvol wordt. Ook maak je je dan zorgen over het wel goed bereiken van allerlei plekken in de cylinderkop. En dat verschijnsel blijft ook zo, hij schijnt zijn bovenwaarde van 60 niet zo snel te verliezen. Die is er dus uit en nu rij ik met een andere 20W50 multigrade de Castrol "Classic" (opvolger van de aloude GTX 20W50 en 15W50). Peilen is al na 2 dagen mogelijk.

Maar de Kroon 20W50 olie vond ik zijn dikte in de bak bij warm weer juist niet voldoende vasthouden en na zo wat artikelen op MG Experience te hebben gelezen vond ik dat terugzakken in viscositeit ook elders gedocumenteerd terug. Peilstok trekken van de bak is een uiterst zeldzaam verschijnsel, vandaar dat ik nu juisrt daar begonnen ben met een tussentijdse wissel naar die blijvend dikkere Brezan 20W60. Opvallend soepel schakelen nu en de overdrive-werking blijft ook OK. Hopelijk wordt nu op lange zomervakanties in hete streken het versnellingsbak geluid ook wat minder? Ik zal tzt wel terugkoppelen op het lange termijn gedrag. Die zomervakantie naar Frankrijk dit jaar (3100 km) smaakt immers naar méér 8-)

Ook een idee voor anderen, Brezan vestigingen genoeg?!

PS In de States schijnen er ook andere, volsynthetische "gearoils" met GL4 spec te bestaan onder de typeaanduidingen MTL en MT90. Ze zakken over langere tijd gezien nauwelijks weg in viscositeitsgedrag. Ook die claimen een soepeler schakelen en zijn gewoon zonder vóór te spoelen in een klassieke bak te stoppen. http://www.redlineoil.com/content/files ... 20Info.pdf MT90 zou daarbij voor onze B-bakken en het behoud van de daarin aanwezige materialen het beste te zijn. Maar de naam van de leverancier zei me niets en of en zo ja er in Europa een vertegenwoordiging is blijft ongewis (onze TSL- toevoeging kent men daarentegen daar weer niet)...
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 05 jan 2014, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: versnelingsbak olie

#3
Er is ook een 20W 50 olie van Penrite die aan de API GL-4 spec voldoet.
Penrite Classic Mini, vorral toegepast in (de naam zegt het al) Mini's maar ook in de Metro, Allegro Maxi, Austin 1100 (glider) , kortom al die Engelse auto's waar de vernsellingsbak in de carterpan zit.

Bert

Re: versnelingsbak olie

#5
850008 schreef:Gebruik al vele jaren met grote tevredenheid

Penrite gearbox oil 30
gearbox oil 40 is ook mogelijk

Kijk voor specs op de sites van de leveranciers



Hans Geertse
Hans, op MG Experience is voor de zoveelste keer de discussie over versnellingsbak olie losgebarsten. Zij noemen in de States die 30 olie van jou ook wel "30Wt non-detergent". :idea:

En er zijn daar naast de vele standaard 20W50 gebruikers zelfs aanhangers van 90Wt (Hypoid) gear oil te vinden; m.i. een foute keuze, vooral bij OD-bakken :(

Zie ook deze waarschuwing uit 2005 tegen Hypoid in OD bakken: http://www.quantumechanics.com/qm-htm/topic1.htm
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 25 feb 2014, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.