Afstelling voorruit/deur

#1
Hallo,

Ik ben bezig met de restauratie van een mgb uit 1974.
Na de auto volledig uit elkaar gehaald te hebben, ben ik nu geruime tijd bezig met de opbouw.
De meeste problemen heb ik op kunnen lossen met dit forum en wat zoek werk op het internet.
Ik ben nu tegen het volgende probleem aangelopen waar ik toch wat advies bij nodig heb.

Bij monteren van de deuren heb ik aan de bijrijders kan een kier tussen het voorraam en de quaterlight.
De kier gaat van een paar mm naar een cm aan de boven kant.
Aan de bestuurderskant zit deze kier niet.

Het raam heb ik een tijd geleden al met veel pijn en moeite gemonteerd (dit koste me zelfs een nieuwe voorruit).

Is ergens een mogelijkheid om dit af te stellen in de deur?
Of moet ik dit gaan dit met de voorruit (ik hoop van niet, maar ben er wel bang voor)

Ik hoop dat iemand mij met een goede tip weer op weg kan helpen om verder te kunnen gaan met de opbouw.

Alvast bedankt voor de reactie`s.

Gr,
Jaap

Re: Afstelling voorruit/deur

#2
050018 schreef:Hallo,

Ik ben bezig met de restauratie van een mgb uit 1974.
Na de auto volledig uit elkaar gehaald te hebben, ben ik nu geruime tijd bezig met de opbouw.
De meeste problemen heb ik op kunnen lossen met dit forum en wat zoek werk op het internet.
Ik ben nu tegen het volgende probleem aangelopen waar ik toch wat advies bij nodig heb.

Bij monteren van de deuren heb ik aan de bijrijders kan een kier tussen het voorraam en de quaterlight.
De kier gaat van een paar mm naar een cm aan de boven kant.
Aan de bestuurderskant zit deze kier niet.

Het raam heb ik een tijd geleden al met veel pijn en moeite gemonteerd (dit koste me zelfs een nieuwe voorruit).

Is ergens een mogelijkheid om dit af te stellen in de deur?
Of moet ik dit gaan dit met de voorruit (ik hoop van niet, maar ben er wel bang voor)

Ik hoop dat iemand mij met een goede tip weer op weg kan helpen om verder te kunnen gaan met de opbouw.

Alvast bedankt voor de reactie`s.

Gr,
Jaap
Jaap, volgens mij passen de bouten waarmee het voorraamframe in de wagen vaszit, zo strak dat dit soort spelingen daar niet so snel door kunnen ontstaan. Hoogstens zou je die twee bouten aan de passagierskant een klein beetje kunnen lossen en testen of je het raam naar achteren kan bewegen. Maar zelf zou ik het risico op ruitbreuk er niet op willen nemen! Eerst eens kijken of het portier juist zit (kloppen de naden aan de onderzijde en de voor- en achterzijden wel, is de slotplaatpositie correct...) zoiets levert geen raamproblemen op :idea:

Ik meen me te herinneren dat de quarterlight qua helling verstelbaar is, Sowieso is het zijwaarts meer of minder naar binnen leunen instelbaar door een slotgat voor de onderste bevestigingsbout. Zit op dat hoekstuk in de andere stelrichting ook een slotgat? Dan zou dat de oplossing zijn. De allerlaatste stelmogelijkheid, die van de achterste raamgeleider wordt als allerlaatste ingesteld, als alle andere onderdelen al goed staan.

PS Heb je de voorschermen bij je restauratie vervangen? Mijn rechtervoorscherm bij de restauratie in 1986 stak te veel omhoog, dit plaatwerk is niet altijd even precies. Mijn toenmalige garageman gaf daar toen een enorme klap met een moker op, waarna pas het voorraamframe te monteren was. Niet helemaal jouw situatie hoop ik :o
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 12 okt 2013, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Afstelling voorruit/deur

#3
Beste Jaap

De quarterlights zijn redelijk aan te passen aan de hoek van de voorruit.
Jij hebt een cm aan de bovenkant.
Ga als volgt te werk.
Als het goed is kun je de quaterlight een beetje heen en weer schuiven in het horizontale.Zo niet pak ,een vijl en maak wat ruimte.
Zorg dat de onderste bevestigings moeren goed los staan.
Maak een vulplaatje twee mm dik [boor in het vulplaatje een gat en maak dit aan een kant open]
en duw dit rond de achterste bout van de quaterl.
Dus tussen de deur en de quaterl.Bij vast zetten van de moeren zal nu de qauterl. hier omhoog komen.
Met gevolg dat de opening van een cm kleiner is geworden.Misschien in een keer goed.
Indien nog niet goed maak een dikker vulplaatje.
Heb deze methode al vele keren toegepast. Ook bij RV8

Groet
Hans Geertse
cron