zijraam rubber beweegt mee bij opendraaien

#1
Hallo Allemaal,

Mijn MGB roadster is inmiddels in de afbouw fase terecht gekomen.

Afgelopen weekend het zijraam gemonteerd, maar bij openen trekt hij het (nieuwe) raamrubber dat aan de buitenzijde zit helemaal mee naar beneden, aan de binnenzijde heb ik nog niets gemonteerd, maar ik ga er eigenlijk van uit dat dat voor de functie niet zo heel veel uitmaakt.

Heb ik iets verkeerds gedaan?

grt

Marcel

Re: zijraam rubber beweegt mee bij opendraaien

#2
090092 schreef:Hallo Allemaal,

Mijn MGB roadster is inmiddels in de afbouw fase terecht gekomen.

Afgelopen weekend het zijraam gemonteerd, maar bij openen trekt hij het (nieuwe) raamrubber dat aan de buitenzijde zit helemaal mee naar beneden, aan de binnenzijde heb ik nog niets gemonteerd, maar ik ga er eigenlijk van uit dat dat voor de functie niet zo heel veel uitmaakt.

Heb ik iets verkeerds gedaan?

grt

Marcel
Moeilijk zo te zeggen.

Het raamrubber staat iets naar binnen gericht, maar de lip ervan moet wel iets naar boven gericht zijn, zodat bij het opendraaien het rubber langs de ruit schuift. Zit hij niet voldoende "tegen de richting in" pakt de ruit hem mee. De binnenkant speelt hierbij geen rol, de balk aan de bovenkant van de deur raakt zelf de ruit niet, alleen de viltreep op de erop vast geniette alu-strip doet dat. Overigens zijn niet alle houten balken even goed op maat gemaakt: drukt het vilt de ruit wel voldoende naar buiten? Overigens doen ook de quarterlight unit en het achterste schuifkanaal van de ruit dat, zit dat laatste goed op zijn plek? :idea:

Je kan proberen het rubber wat dichter tegen de ruit te laten drukken of de helling ervan te veranderen. Maar beide ingrepen betekent het verbuigen van de buitenkant van het portier, i.c. de omgezette rand. Pas als uiterste redmiddel toepassen. Als het vorige rubber wel goed ging en het portier niet is vervangen, zou ik eerst eens kijken of het langer gemonteerd zitten van ruit en rubber vanzelf verbetering brengt, of het iets gladder maken van de ruit helpt. Ruiten afnemen met spiritus oid maakt het geheel erg stroef, niet doen dus. :!:

PS De rubber strip wordt met popnagels op die omgezette rand vastgezet. Erg hard drukken op de popnageltang zou ook iets aan die rand hebben kunnen veranderd. Zeer onwaarschijnlijk, maar je weet maar nooit. :?